חדשות בארץ

פריצת דרך ישראלית: התגלו סימנים מובהקים לאבחון מוקדם של סרטן העור

מחקר ישראלי מגלה באיזו צורה סרטן המלנומה שולח גרורות לאיברים אחרים והופך לקטלני. החוקרים מצאו חומרים כימיים שעשויים לבלום אותו

צילום: פלאש 90צילום: פלאש 90
אא

מחקר ישראלי שהתפרסם בכתב העת היוקרתי 'נייצ'ר' מהווה פריצת דרך בנוגע לטיפול במחלת סרטן העור - המלנומה.

חוקרים מאוניברסיטת תל-אביב, ובראשם ד"ר כרמית לוי, מהמחלקה לגנטיקה של האדם וביוכימיה בבית-הספר לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב, גילו באיזו צורה שולח סרטן המלנומה גרורות, וכן מצאו דרכים למנוע את התפשטותו של סרטן העור הקטלני לאיברים אחרים בגוף.

"המלנומה נוצרת בתחילתה בשכבה העליונה של העור, שנקראת אפידרמיס'', אמרה ד"ר לוי. היא הוסיפה והסבירה כי בשלב ראשוני זה אין ביכולתו של הגידול לשלוח גרורות, כי באפידרמיס אין כלי דם, המהווים כעין 'כביש מהיר' שמוביל תאי סרטן אל איברים אחרים בגוף. ''כדי לשלוח גרורות, זקוק הגידול לקשר עם כלי הדם, ואלה מצויים בשפע בדרמיס, השכבה שמתחת לאפידרמיס", הסבירה.

"גילינו שעוד לפני שהסרטן עצמו חודר לדרמיס, הוא שולח בועיות זעירות המכילות חומר גנטי, והן שיוצרות את השינוי במבנה הדרמיס - כהכנה לקליטת התאים הסרטניים ולשינוע הגרורות. הבנו שאם נצליח לחסום את הבועיות, נעצור את המחלה כולה", תיארה את הליך המחקר.

בהמשך המחקר, הצליחו החוקרים למצוא חומרים כימיים המסוגלים להתערב ולעצור את התהליך בשלביו הראשוניים: חומר שמעכב את שליחת הבועיות מהגידול שבאפידרמיס אל שכבת הדרמיס, וחומר אחר שמונע את היווצרות השינויים בדרמיס גם לאחר הגעת הבועיות.

מסקנות המחקר מעודדות ביותר: שני החומרים שנוסו בהצלחה, לצד התובנות שהתגלו, יכולים להיות בסיס לפיתוח תרופות עתידיות למניעת יצירת גרורות בחולי מלנומה. בנוסף, השינויים שזוהו בדרמיס, וכן הבועיות עצמן, עשויים לשמש סמנים מובהקים לאבחון מוקדם של הסרטן הקטלני.

תגיות:סרטןמחקרפיתוח ישראלימלנומה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה