סמארטפונים ואינטרנט

כך פוגע האינטרנט בזיכרון האנושי

מחקר חדש מגלה כי יכולות הזיכרון האנושי משתנות דרמטית בגלל ההרגל להיעזר באינטרנט כ'סייע זיכרון'

אא

ההסתמכות ההולכת וגוברת שלנו על האינטרנט והנגישות למאגרי מידע אונליין משפיעים על יכולות הלמידה והזיכרון שלנו, כך מצא מחקר חדש שבוצע על ידי חוקרים ממספר אוניברסיטאות בארה"ב. המחקר גילה שהנטייה המודרנית ל'הוריד עומס קוגניטיבי' תוך הסתמכות על האינטרנט כסייע זיכרון הולכת וגוברת כל הזמן. תהליך הזיכרון כבר לא מתרחש רק במוח שלנו אלא בסיוע מכשירים מחוץ לראש שלנו.

עורכי המחקר ביצעו ניסוי שבמסגרתו חולקו המשתתפים לשתי קבוצות והתבקשו לענות על שאלות טריוויה מאתגרות. קבוצה אחת נעזרה בזיכרון בלבד, בעוד השניה השתמשה בגוגל. אחרי השלב הזה של הניסוי, הגיע שלב שני: שתי הקבוצות קיבלו שאלות קלות בהרבה ויכלו לבחור לענות עליהן בכל דרך שירצו – מהזיכרון, או בעזרת גוגל.

התוצאות הוכיחו כי הנחקרים שהשתמשו באינטרנט בתחילת הניסוי המשיכו להיעזר בו גם כשהגיעו לשאלות הקלות, בניגוד למשתתפים שמההתחלה נדרשו להסתמך על הזיכרון שלהם בלבד. בנוסף, ככל שעבר הזמן, המשתתפים התאמצו פחות זמן להיזכר בתשובה לבדם לפני שבדקו בגוגל. שלושים אחוזים מהמשתתפים בניסוי שהשתייכו לקבוצה שענתה על שאלות בעזרת גוגל לא ענו אפילו על שאלה אחת מהשאלות הקלות מזיכרונם בלבד.

אומר ד"ר בנג'מין סטורם, ראש צוות החוקרים: "הזיכרון שלנו משתנה. המחקר מראה שכאשר אנו משתמשים באינטרנט כדי לתמוך ולהגדיל את הזיכרון שלנו אנחנו נהיים תלותיים בו יותר ויותר. במקומות שבהם היינו מנסים בעבר להיזכר במידע בעצמנו, אנחנו כבר לא טורחים לעשות זאת. ככל שמידע הופך זמין יותר ויותר דרך טלפונים חכמים ומכשירים אחרים, אנחנו נהיים יותר ויותר תלותיים בהם".

כפי שמוכיח המחקר, התלות בגוגל לא רק עוזרת במקומות בהם היה נדרש בעבר מאמץ רציני של הזיכרון: ההרגל לפנות למחשב לעזרה הופך להיות טבע שני, ואפילו כשנדרש מאיתנו מאמץ זיכרון קל ביותר – רובנו עדיין נעדיף את גוגל.

תגיות:זיכרוןאינטרנט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה