עובדות ביהדות

בזכותו מתברך העולם כולו: 10 עובדות ש(אולי) לא ידעתם על בית המקדש

בזכותו מתברך העולם כולו, מתכפרים עוונותיהם של ישראל ושבחו של הקב"ה מתגלה בעולם. 10 עובדות על מה שאיבדנו בחטאינו

אא

1. בזכות בית המקדש מתברך העולם כולו – ב'אבות דרבי נתן' (ד, ד) נאמר: "כל זמן שעבודת בית המקדש קיימת, העולם מתברך על יושביו וגשמים יורדין בזמנן".

2. תפילתו של הקב"ה: "שבני יעשו תשובה ואקרב בנין ביתי ומקדשי" – במדרש 'שוחר טוב' מובאים דברי רבי ברכיה: "מתחילת ברייתו של עולם עשה הקב"ה סוכה בירושלים כביכול שהיה מתפלל בתוכה, ואומר 'יהי רצון מלפני, שיהו בני עושין רצוני כדי שלא אחריב ביתי ומקדשי'". עוד מובא שם: "וכיון שחרב, מתפלל: 'יהי רצון מלפני, להכרית יצר הרע שמחטיא את בני ויעשו תשובה ואקרב בנין ביתי ומקדשי'".

3. בית המקדש ניתן על תנאי – במדרש 'שוחר טוב': "אם ישמרו בניך בריתי, שלשה דברים נתנו על תנאי, ארץ ישראל, ובית המקדש ומלכות בית דוד".

4. בית המקדש השלישי לא ייחרב לעולם – ב'תנא דבי אליהו רבא' (פרק יח) מובא כך: "מקדש האחרון שעתיד הקב"ה לבנותו בעגלה ובזמן קריב לא יקרע ולא ישלוט בו שונא לעולם, והקב"ה יהא דר בו לעולם ולעולמי עולמים".

5. בית המקדש מגלה את שבחו של בורא העולם - בעל ספר ה'עקדה' מבאר כי "ענין ירושלים ובית המקדש גדול מאד בכל המציאות". הוא מרחיב את דבריו, בכתבו "כי בישוב ירושלים של מטה נתיישבה ירושלים של מעלה, כבתענית ה', ועתה אין צינורי המערכות עוד על סדרן, ואין שבחו של בורא עולם נזכר". (עקדה, דברים א א)

לאחר שבנה את בית המקדש, התפלל שלמה המלך לקדוש ברוך הוא כי ישמע אל תפילותיהם של הנכרים שיבואו להתפלל בבית זה. כה דבריו: "וגם אל הנוכרי אשר לא מעמך ישראל הוא, ובא מארץ רחוקה למען שמך, כי ישמעון את שמך הגדול ואת ידך החזקה וזרועך הנטויה, ובא והתפלל אל הבית הזה, אתה תשמע השמיים מכון שבתך ועשית ככול אשר יקרא אליך הנוכרי למען יידעון כל עמי הארץ את שמך ליראה אותך כעמך ישראל ולדעת כי שמך נקרא על הבית הזה אשר בניתי".

6. בית המקדש הוא מקום הורדת השפע מן השמים לארץ – ה'אלשיך הקדוש' מבאר כי בית המקדש נקרא 'שער השמים', כיוון שזהו "מקום הורדת השפע העליון להאיר לארץ, ומאז נברא העולם שרתה שכינה במקום ההוא". האלשיך ממשיך ומביא את דברי חז"ל: 'הנכנס בבית המקדש של מטה ומקריב בו, מעלה עליו הקב"ה כאילו נכנס והקריב במקדש של מעלה, כי מקדש של מעלה ושל מטה כאילו יעמדו יחד'.

7. ברכת ה' צריכה לחול על משהו – ה'אלשיך' מבאר באופן זה את הצורך בשולחן, מנורה וכלים נוספים בבית המקדש. כה דבריו: "והנה פירשנו כי השפע הגשמים והרוחני יורדים מלמעלה בהיות השכינה למעלה, וכאשר היא במשכן הם יוצאים משם, ולזה עשה שולחן ומנורה שמהם יוצא השפע, כי הברכה צריכה שתחול על דבר מה". (תורת משה, במדבר ח ב)

8. בית המקדש מכפר עוונותיהם של ישראל - בגמרא מובא: "אמר ר' יצחק בר אבדימי, למה נקרא שמו לבנון, שמלבין עונותיהם של ישראל". על כך מבאר המהר"ל כי העיקר בבית המקדש אינו העצים והאבנים מהם הוא בנוי, אלא מהקדושה שלו. כה דבריו:  "בית המקדש אין עיקר שלו עצים ואבנים, שהם טפלים אצל עיקר המקדש, שהוא המדרגה הנבדלת, כמו שגוף האדם טפל אצל הנשמה, ולפיכך הוא מלבין עוונותיהם של ישראל, כי החטא הוא בגשם, והבלתי גשמי מסולק מהחטא, ולפיכך ישראל שיש להם בית המקדש יש להם כפרת חטא במה שהבית נבדל".

9. בית המקדש משפיע חיים על כל העולם - המהר"ל מבאר כי בית המקדש דומה ללב. כה דבריו: "בית המקדש דומה ללב, שעל ידו מקבלים כל האברים חיותן, וכן הוא נותן חיים לכל העולם, ולפיכך בית המקדש באמצע הישוב כמו שהלב באמצע הגוף".

10. בית המקדש מהווה חיבור ודבקות הקב"ה עם בניו האהובים - המהר"ל: "דע כי בית המקדש הוא המקום שהשי"ת יש לו חיבור ודביקות עם התחתונים".

כיצד מחכים למשיח, ואיך ניטול חלק בבנין הבית השלישי?

תגיות:חורבןבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה