חינוך ילדים

10 דרכים לגרום לילדים לישון בזמן – גם בחופש

החופש הגדול הגיע והילדים ערים עד חצות? הנה עשרה טיפים המבוססים על מחקרים עדכניים שיעזרו לכם להחזיר את השפיות ללילות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אין הורה שלא מכיר את זה: החופש הגדול מגיע, והילדים שממילא לא להוטים ללכת לישון מוקדם, מסרבים בתקיפות גדולה מתמיד ללכת לישון בשעה שאתם, ההורים, מחשיבים לשעה סבירה. בבתים רבים מתנהלים קרבות השכבה ממושכים ומורטי עצבים, בעוד בבתים אחרים הורים מיואשים מרימים ידיים ולעיתים אפילו פורשים לישון בעצמם לפני שהצאצאים מואילים בטובם להירדם על הספה.

החדשות הטובות: המצב הזה אינו גזירת גורל. בשנים האחרונות, נושא השינה, ובמיוחד שינה של ילדים, נחקר באופן אינטנסיבי על ידי חוקרים שמודעים היום לחשיבות השינה המספקת לבריאות הגוף והנפש. הנה 10 עצות שיכולות לסייע לכם להחזיר את השפיות לזמן ההשכבה לישון, ולגרום לילדים לישון מספיק – אפילו בחופש הגדול.

  1. קבעו זמן שינה מתאים לילד. ילדים בגיל בית ספר זקוקים ל- 9 עד 12 שעות שינה. עכבו אחרי ילדכם כדי לראות איזה מספר שעות שינה דרוש לו כדי לתפקד במיטבו. שימו לב גם לדפוסי השינה שלו: ילד משכים קום ישכים קום בדרך כלל גם אם ישן מאוחר, ולכן חשוב במיוחד להשכיב אותו לישון מוקדם, כדי שיצבור מספיק שעות שינה. ילד שהוא ציפור לילה יצטרך שעת שינה יותר מאוחרת – אבל תצטרכו לשים לב שהוא לא מגזים. אחרי הכל, רוב העולם עדיין פועל באופן שדורש קימה בשעה סבירה.
  2. קבעו זמן השכמה – ועמדו עליו. בחופש הילדים לא צריכים למהר לבית הספר, עובדה שהם מזכירים לכם שוב ושוב כשאתם מאיצים בהם ללכת לישון. אבל אין שום סיבה שבחופשה יישנו אצלכם עד הצהרים: חוץ מהעובדה ששינה כזו גורמת להם לישון עד מאוחר, היא גם הרגל גרוע: כמה אנשים יכולים להרשות לעצמם לקום באופן קבוע אחרי 12 בצהריים? לכן, היו גמישים אבל במידה. קבעו זמן השכמה שמתחשב גם באוהבי השינה (בכל זאת חופש) אבל אינו שונה קיצונית מזמן ההשכמה הרגיל של הילדים. עשו הכל כדי לוודא שהילדים קמים בזמן, ואל תהססו להפעיל סנקציות מסוג: 'אם אתם רוצים לצאת לגן החיות, כולכם צריכים להיות ערים ולבושים עד שמונה וחצי'.
  3. בלי טכנולוגיה בשעתיים לפני השינה. מחקרים מראים שילדים שצפו במסכים לפני השינה מתקשים להירדם. מסכי הטלוויזיה והמחשב, מסתבר, מפריעים לייצור המלטונין, הורמון חיוני להירדמות. לכן, לא משנה מהי המדיניות שלכם לגבי זמן מסך, וודאו שבשעתיים לפני זמן השינה שקבעתם, הילדים לא יושבים מול שום מסך שהוא. זה הזמן למשחקי קופסא, ספרים, או שיחה נעימה. זה ממש לא הזמן לגיימבוי.
  4. הפחיתו מתח לפני ההליכה לישון. אם הרגע חזרתם ממסע קניות מפרך, הילדים יתקשו מאד להירדם מיד. כדי לישון, הגוף זקוק לרמות נמוכות של ההורמון קורטיזול – הורמון המתח. הרמות האלה עולות בעקבות אירועים מלחיצים או מרגשים, או אפילו בילויים במקומות הומי אדם. לכן, הקפידו על זמן רגוע לפני השינה: כבו אורות בלתי נחוצים, השמיעו מוזיקה שקטה, ושמרו על טון דיבור נמוך.
  5. צרו אווירה מעודדת-שינה. בדקו את המיטות של הילדים: האם הסדינים נעימים, ולא ספוגים בחול מהיציאה האחרונה לגינה? האם החלון סגור היטב ואורות הרחוב לא בוקעים פנימה? האם הבית שקט או שהאחים הגדולים משוחחים בקולי קולות במטבח? אפילו חפצים תמימים כמו בובות פרווה יכולים למנוע שינה: הילד אולי לא מוכן לישון בלי דמבו שלו, אבל אם הוא מתעקש על גן חיות שלם במיטה – סביר להניח שהצעצועים הללו, רכים ככל שיהיו, מפריעים לו להירדם.
  6. הקפידו על שגרת שינה קבועה. שגרת שינה חשובה במיוחד לילדים צעירים יותר. ייסדו רוטינת שינה קבועה ומרגיעה: למשל: אמבטיה, סיפור, קריאת שמע ביחד ונשיקת לילה טוב. ככל שסדר הפעילויות לפני השינה קבוע יותר, הילד רגוע יותר וממילא נרדם ביתר קלות.
  7. אל תחסכו במזגן בימי שרב. מחזור השינה של הילדים תלוי לא רק באור וחושך אלא גם בטמפרטורה. טמפרטורת הגוף צריכה לצנוח מעט כדי שהילד יוכל לישון. לפיכך, גם בחורף לא רצוי לעטוף את הילד ביותר מידי שמיכות, ובקיץ הישראלי חייבים לשים לב שהחדר לא חם מידי. אין פירוש הדבר שילדים זקוקים לטמפרטורה של 16 מעלות, אבל חוקרים מסכימים שהטמפרטורה האידיאלית להירדמות היא בין 20 ל-22 מעלות צלזיוס, או מעט פחות מכך. אם החדר חם יותר – וזה יקרה פעמים רבות בקיץ – זה הזמן להפעיל את המזגן.
  8. ספקו הגנה מפחדי לילה. ילדים רבים עוברים שלב שבו הם מתלוננים על מפלצת מתחת למיטה, אריה בתוך הארון, או גנבים שרק מחכים לרגע בו הם יירדמו כדי להיכנס דרך החלון. השקיעו בהרגעת הילדים, ואם שיחה לבד אינה מספיקה ('יש לנו סורגים שאף גנב לא יכול לפרוץ') חשבו על פתרון יצירתי כמו צעצוע מיוחד שיתפקד כשומר לילה או תרסיס נוגד-מפלצות (מטהר אוויר שתעטרו במדבקות ימלא את התפקיד מצוין). כמובן, אפשר גם לומר פרק תהילים מיוחד מידי לילה או להדגיש לילדים שקריאת שמע מגנה מפני פחדי לילה.
  9. הורידו את הפוקוס מהשינה. כן-כן, אמנם מדובר בדרכים לעידוד שינה, אבל לשלוח את הילדים למיטה עם פקודה 'לישון תיכף ומיד' לא יהיה דבר חכם במיוחד. ילדים רבים מתקשים לנטרל את המחשבות שלהם ברגע שהם נכנסים למיטה ולהירדם תיכף ומיד. במקום זה דברו איתם על הירגעות, מנוחה, ונשימות עמוקות. אולי הם יחלמו בהקיץ חצי שעה לפני שיירדמו, אבל אם הם שוכבים בנחת ובלי לחץ להירדם מיד – הם יירדמו יותר מהר.

      10. בדקו האם הילד סובל מהפרעת שינה. אם למרות כל המאמצים שלכם הילד עדיין מתקשה להירדם, מרבה להתעורר בלילה או חווה סיוטים ופחדים, ייתכן שהוא               סובל מהפרעת שינה אמיתית. קחו אותו לרופא הילדים שלכם כדי לבדוק אם יש צורך בטיפול מקצועי.

תגיות:חופש הגדולחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה