הריון ולידה

האם פרצטאמול בהריון מגביר את הסיכון לאוטיזם או הפרעת קשב אצל התינוק?

נשים בהריון ידעו מזמן שכמעט כל משככי הכאבים אסורים עליהן בשימוש – מלבד פרצטאמול. מחקר חדש מזהיר: גם מהתרופה הזו עדיף להימנע

אא

כל אישה בהריון מכירה את התסריט הזה: כאב ראש עז שתוקף במוקדם או במאוחר, וניסיון נואש למצוא תרופה לשיכוך הכאב. נורופן? אסור. אדוויל? גם. משככי כאבים עם מרשם? תשכחו מזה. משכך הכאבים היחיד שנחשב עד היום לבטוח לשימוש על ידי נשים בהריון הוא הפרצטאמול, שנמכר בארץ תחת השמות אקמול, נובימול ודקסמול.

אבל האם הפרצטאמול אכן כה בטוח? מחקר התפרסם שבוע שעבר בכתב העת הרפואי International Journal of Epidemiology  מטיל ספק כבד בהנחה הרפואית הזו. חוקרים בספרד עקבו 2644 נשים בהריון, ואז בדקו את הילדים שנולדו להן בגיל שנה ובגיל חמש. האימהות נשאלו לגבי השימוש שלהן בפרצטאמול בזמן ההריון, כאשר עליהן לבחור אחת משלוש תשובות אפשריות: לעיתים קרובות, מידי פעם, או מעולם לא.

תוצאות המחקר היו מדאיגות: ילדים שנחשפו לפרצטאמול בעודם ברחם היו בסיכון גבוה יותר ב-30% לתפקודי קשב לקויים, ובנים שנחשפו לפרצטאמול בעודם ברחם היו בסיכון גבוה יותר לשני תסמינים קליניים של אוטיזם. קבוצת הילדים שהפגינה הכי הרבה סימפטומים מדאיגים היתה זו שאימהותיה נטלו פרצטאמול באופן תכוף במהלך ההריון.

"בדקנו סימפטומים ולא דיאגנוזות רשמיות", מדגישה עורכת המחקר. כלומר, החוקרים לא בצעו מבדקים רשמיים לילדים כדי לקבוע האם אכן יש להם הפרעת קשב או אוטיזם. במקום זאת, הם התמקדו בניסיון לאתר סימפטומים קליניים ידועים של ההפרעות הללו. פירוש הדבר, מסבירה החוקרת, "הוא שהילד יכול להתקשות בתפקודו בשל הסימפטומים הללו, גם אם מצבו לא חמור מספיק כדי להצדיק דיאגנוזה קלינית של הפרעה נוירו-התפתחותית".

כיצד משפיע הפרצטאמול על התפתחות המוח של העוברים? לחוקרים יש מספר השערות. "פרצטאמול משכך כאבים על ידי פעילות על קולטנים במוח. מכיוון שהקולטנים הללו עוזרים לקבוע איך נוירונים מתבגרים ומתקשרים אחד עם השני, שימוש בפרצטאמול יכול להשפיע על התהליכים החשובים הללו במוח העובר. הוא גם יכול להשפיע על התפתחות המערכת החיסון, או פשוט להיות רעיל לעוברים מסוימים שאין להם את היכולת המטאבולית של מבוגר להתמודד עם התרופה הזו".

תוצאות המחקר, אומרים החוקרים, יכולות גם להסביר מדוע אוטיזם שכיח יותר אצל בנים. "לפי הממצאים שלנו, כנראה שהמוח הזכרי פגיע יותר להשפעות מזיקות במהלך ההריון".

אז האם הרופא שלכם יזהיר בקרוב שגם האקמול ותרופות דומות לו אסורות בזמן ההריון? לא כל כך מהר. יהיה צורך במחקרים נוספים כדי לאשש שהקשר בין פרצטאמול בהריון וסימפטומים בעיתיים אצל הילד אכן קיים, וכדי לבדוק באיזו תכיפות שימוש הסיכון לנזק הוא ממשי. עם זאת, סביר להניח שהזהירות לא תזיק: במידת האפשר, פשוט עדיף להימנע מכל תרופה בהריון.

תגיות:עובראקמולהריון ולידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה