פוריות

הרב מנחם בורשטיין: "היום יש אולי יותר בעיות פוריות, אבל כמעט לכל בעיה יש פתרון הלכתי"

כבר שלושים שנה שהרב בורשטיין עומד בראש ארגון פועה, שנוסד כדי לתת מענה לזוגות דתיים וחרדים שנתקלים בבעיות פוריות. על ההתקדמות בתחום, מערכת הטיפולים בהשגחת הבד"ץ, והאלמנט הרוחני שאי אפשר להתעלם ממנו

אא
הכל התחיל לפני שלושים שנה. הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל פנה לרב מנחם בורשטיין וביקש ממנו לרכז את הטיפול בכל הפניות בענייני פוריות שהגיעו אליו. זו היתה ראשיתו הצנועה של ארגון פועה. "התחלנו לטפל בזה, מתוך שאיפה שאנשים מכל גווני הקשת הדתית והחרדית יוכלו להיעזר בנו", מספר הרב בורשטיין. "בהתחלה טיפלנו רק בנושאי פוריות, אבל משם זה התרחב לכל השאלות ההלכתיות והרפואיות הנוגעות לרפואת נשים. נידה, גיל המעבר, הריון...יש לנו היום 12 רבנים שעברו הכשרה רפואית נרחבת מאד ועונים לפניות. למעשה, אנחנו עוסקים בשלושה תחומים: ייעוץ, פיקוח הלכתי, והצד הלימודי – דרך עריכת כנסים והפצת מידע"
 
לכל זוג עם בעיית פוריות שפונה לפועה נפתח תיק. בתיק הזה, בין השאר, מעודכנים חידושים רפואיים שעשויים עזור לפתרון הבעיה. "למשל, לפני חודש היה כנס בארצות הברית שהשתתפו בו שני רבנים שלנו. בעקבות הכנס 16 זוגות קיבלו עדכון שנמצא פתרון לבעיה שלהם".
 
האם שכיחות בעיות הפוריות עולה בשנים האחרונות?
 
"מחקרים טוענים שכן, בגלל בעיות סביבתיות כמו זיהום אוויר וכדומה. אנחנו מצידנו בוודאי מקבלים יותר פניות – אם כי חלק מהם זה כי אנשים פונים גם במצבים שפעם לא היו חושבים לטפל בהם. היום, אם לשישה ילדים שרוצה ילד שביעי ולא מצליחה להיכנס להריון, לא תהסס לפנות אלינו".
 
מה אחוז ההצלחה בפתרון בעיות פוריות?
 
"לתשעים וחמישה אחוזים מהזוגות נמצא מענה שיאפשר הריון רגיל, בלי פונדקאות או תרומת ביצית. רק השבוע השתתפתי בבר מצווה של ילד שלהוריו היתה בעיית פוריות מאד קשה – והיום יש להם שמונה ילדים. היום נפוץ מאד להיתקל בקשיים, אבל גם לפתור אותם אחרי התייעצות איתנו. עד כדי כך שאני מתבדח שמידי פעם נולד ילד בלי מעורבות של 'פועה'..."
 
מעבר לייעוץ, 'פועה' חוללה מהפכה בכך שהכניסה משגיחות הלכתיות לכל המרכזים המבצעים הפרייה מלאכותית. "כשהתחלנו לייעץ בתחום, גילינו שרבע מהדתיים מסרבים לטיפולי הפריה מלאכותית בגלל חשש שיקרו בהן טעויות. החלטנו לבנות מערכת פיקוח מחמירה ביותר. הלכתי אז לרב הלברשטאם מהעדה החרדית והקמנו מערכת חרדית לחלוטין. איך הוא אמר לי? אם אדם אכל פולקע בהכשר לא משהו, יסלחו לו על זה. אבל להיוולד, אדם צריך להיוולד עם בד"ץ, לא עם רבנות...ככה קמה המערכת שלנו, שעד היום נמנעו בזכותה 43 טעויות".
 
שיתוף הפעולה עם הבד"ץ אופייני לארגון, שמצליח להיות מקובל על כל שכבות הציבור. "כשמישהו מתקשר אלינו להתייעץ, לפעמים הוא רוצה שאנחנו נפסוק לו על סמך הידע שלנו. אבל אנחנו קודם שואלים לפי איזה פוסק הוא הולך, ואם יש לו פוסק – עונים לו תשובה בהתאם. לעיתים, אם יש צורך, אני אפילו אלך לרב של הזוג ואציג לו את העניין כדי לקבל היתר לדרך הפעולה המומלצת".
 
מתי אתם ממליצים לפנות לבירור פוריות?
 
"אחרי שנה מהחתונה, שבמהלכה ניסו להיכנס להריון. מצד שני, הרב מבעלזא טוען שצריך לחכות שנתיים. הוא אומר שצריך הרבה כוח כדי להתמודד עם בעיות פוריות, וזוג חרדי שלא נשוי שנתיים אין לו עדיין את החוזק הזוגי הזה. כשכבר מתחילים בירור, בודקים קודם את האישה ולאחר מכן את הגבר. בארבעים אחוז מהמקרים הבעיה היא אצל האישה, בארבעים אחוז אצל הגבר, ובעשרים אחוזים – אצל שניהם".
 
לכל מי שמבין קצת בפוריות מוכר המצב של חוסר פוריות בלתי מוסבר: הבדיקות של הגבר תקינות, הבדיקות של האישה תקינות, אבל הריון – אין. לרב בורשטיין יש גישה ברורה להתמודדות עם מקרים כאלה. "זוג עם בעיה לא מוסברת, אנחנו קודם כל שולחים אותם להפריה מלאכותית. דבר ראשון שיירגעו, שיהיה להם ילד וירד מהם הלחץ. אחר כך, אנחנו עושים בדיקות מאד מעמיקות, שמעבדות רגילות לא עושים. בדרך כלל, כשעורכים את הבדיקות הללו במעבדות במיוחדות, מצליחים לעלות על הבעיה".
 
גיל הנישואים המבוגר יותר בזמננו גם הוא נושא שהרב בורשטיין נדרש אליו תכופות. "עבדנו על מיזם ראשוני שכל רווקה בת 35 ומעלה שרוצה להתחתן אבל המשודך חושש מפאת הגיל שלה, תביא אותו למכון לשיחה איתי. בשיחה אני שואל את הבחור כמה ילדים הוא רוצה, וחותם לו שזה מספר הילדים שיהיו לו. אני כן אומר לבחורה שהיא תצטרך לברר יותר באינטנסיביות את נושא הפוריות ולהשתדל בכל דרך. אם היא מתחייבת לכך – אין שום מניעה לנישואים. ואחרי שלושה ילדים, בדרך כלל זה הגבר שמודיע לי שבסדר, הוא בעצם לא רוצה עשרה ילדים כפי שהוא הצהיר בהתחלה..."
 
אתם ממליצים על הקפאת ביציות לרווקות?
 
"ממליצים בהחלט. יש שיטה חדשה של הקפאה בזיגוג שמעלה מאד את הסיכויים שמהביצית הזו יצא הריון תקין. אני ממליץ לכל רווקה שהגיעה לגיל 30-32 להקפיא ביציות. אין מה לחכות – בגיל 40 כבר אין מה להקפיא. כמה שמקפיאים יותר מוקדם – הסיכוי להריון מהביצית הזו גדול יותר".
 
ממליצים על טיפולים טבעיים שהוכיחו את עצמם
 
כל מי שהסתובב פעם בפורום של מאותגרי פוריות מכיר את התופעה. לצד המלצות על רופאים ובתי חולים, מסתובבים שם גם שמות של מטפלים טבעיים, מרקחות פלא, ושיקויי קסמים המיועדים להביא את ההיריון המיוחל. מה העמדה של פועה כלפי טיפולים טבעיים בפוריות?
 
"אנחנו בהחלט עובדים עם מטפלים טבעיים – אם הם מוכנים להניח לנו לבדוק אותם", מבהיר הרב בורשטיין. "איל פוליטי, למשל, שידוע מאד בתחום – הוא הסכים שנבדוק אותו מדעית, ואנחנו יודעים מה הוא עושה ומתי זה עובד, וכשיש זוג שסובל מבעיה רלוונטית לא נשלח אותם לטיפולים לפני שהם עברו קודם אצלו. או למשל, יש מידע מחקרי לא מועט על כך שדיאטה מתאימה יכולה לפתור בעיה של שחלות פוליציסטיות בלי תרופות. אז לאישה עם שחלות פוליציסטיות נמליץ קודם על הדיאטה הזו לפני שנפנה לטיפולים.
 
"מצד השני, אנחנו לא יכולים להניח לאנשים להשלות את עצמם. יש בשוק הרבה דברים טבעיים שבדקנו והוכחנו שאינם עובדים. ולא ניתן לאישה בת ארבעים לבזבז את זמנה בטיפולים טבעיים שאין בהם ממש".
 
פוריות, יודע הרב בורשטיין מניסיונו העשיר, היא אף פעם אינה נושא רפואי בלבד. ושאלות שמופנות לרבי המכון אינן שאלות רפואיות בלבד. "זוגות בטיפולי פוריות זקוקים גם להרבה עידוד ותמיכה פסיכולוגית. רבנים שלנו יודעים לשלוח אותם לאנשי מקצוע כדי לסייע גם בצד הרגשי של הבעיות. גם בעיות בזוגיות הן לפעמים תוצאה של נושא הפוריות. אנחנו לא מטפלים בבעיות הללו בעצמנו, אבל אנחנו כן מדגישים שנושא הזוגיות משפיע. כדי שייוולד ילד צריך כלי שיקבל אותו – זוגיות. זוגיות זה כמו פאזל והילדים הם כמו דבק. אם הפאזל לא טוב – אין טעם להדביק אותו".
 
וכמובן, מוסיף הרב בורשטיין, תמיד חשוב לזכור את השותף השלישי. "בנושא פוריות רואים בחוש את חשיבותה של תפילה. אין שום הסבר לכך שלפעמים הסיכוי אפסי אבל משיגים הריון, ולפעמים להיפך. ליווינו סיפור שבו בגלל עקרות קשה של הבעל היה צורך בהפריית מבחנה, אבל הצליחו ליצור רק עובר אחד. האישה היתה מיואשת וביקשה מהרופא שיקפיא אותו. איזה סיכוי להריון תקין יש מהחזרה של עובר אחד? אבל דווקא הרופא – אדם לא דתי – נזף בה. 'את אישה דתיה, את צריכה להתפלל. הקב"ה יכול לעזור לך גם עם עובר אחד'!. וזה מה שקרא העובר נקלט, ונולד ילד בריא ושלם.
 
"לפני כמה שנים ליווינו זוג עם שלישיה מטיפולים, בן ושתי בנות. הם לא רצו לדלל, ובשבוע 18 הבן נפל וגם הבנות היו בסכנת הפלה. האב איבד את עשתונותיו. אמרתי לו: אתה הרי קרוב של הרב וואזנר, תיגש אליו ותבכה. תגיד לו שאני ביקשתי שהוא יתפלל. וכך היה, הוא ניגש אל הרב וואזנר, שאמר שהוא לא יכול להבטיח כלום, אבל הוא יכול להתפלל. והוא בכה והתפלל על העוברים הללו, ובאורח ניסי – שניהם שרדו, שניהם נולדו תינוקות בריאים ושלמים.
 
"לא לכל מה שקורה בתחום הפוריות יש הסבר טבעי או רפואי", מסכם הרב בורשטיין. "יש המון מהלכים רוחניים שאנחנו זוכים לראות כחלק מעיסוקנו בנושא הזה".
תגיות:פוריותהריוןמכון פועה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה