מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מותר ללכת לים בעומר? אפשר לקנות ב-Ebay ומה לגבי הכנסת ציצית לשירותים?

מקבץ שו"ת #18 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

אא

1. הייתי רוצה לדעת אם מותר ללכת לים ולשחות בעומר? גדלתי בבית דתי, ואבי ז"ל לא היה מרשה לנו ללכת בעומר לים, והיום אני שומעת בהרבה מקומות שזה שטות, והילד הקטן שלי כבר משגע אותי ללכת לים עם חברים ואני לא מאשרת לו. מה לעשות?

מותר לכתחילה ללכת לים ולשחות בעומר כאשר הים בהפרדה בין גברים לנשים.

2. האם מותר לעשות קניות באיביי (כלומר באינטרנט), ששם זה יותר זול בהרבה? ומה מברכים כשמקבלים משהו חדש באיביי?

שלום וברכה. מותר לקנות באיביי, ואין ברכה מיוחדת כשמקבלים משהו חדש באיביי או באינטרנט. על כל בגד חדש מברכים שהחיינו בלבישה הראשונה.

(צילום: Shutterstock)(צילום: Shutterstock)

3. האם מותר לי להיכנס לשירותים עם ציצית? והאם מותר לי לקרוא בקול כשאני מתפלל יחיד? (שחרית מנחה וערבית)

שלום רב. מותר להיכנס לשירותים עם הציצית (טלית קטן) אפילו אם היא מגולה, ומכל מקום המחמיר שלא להיכנס עם ציצית מגולה לבית הכיסא תבוא עליו ברכה (ראה שולחן ערוך אורח חיים סימן כ"א סעיף ג', ומשנה ברורה סעיף קטן יד, ובספר הלכה ברורה שם סעיף ו'). אין להתפלל תפילת "שמונה עשרה" בקול, אפילו כשאתה מתפלל ביחידות. ומכל מקום אם אתה לא מצליח לכוון כשאתה מתפלל בלחש, מותר לך (רק כשאתה מתפלל ביחידות) להגביה קולך כפי הנחוץ לך לכוונה (ראה שולחן ערוך אורח חיים סימן ק"א סעיף ב', ומשנה ברורה סעיף קטן ט').

4. אני מעוניינת לדעת האם מותר לפי ההלכה לתרום כליה?

שלום וברכה. מותר לתרום כליה, ומדובר במצווה גדולה של להציל נפש מישראל, אבל לא חובה.

5. מאיזה גיל ניתן לגזוז ציפורניים לתינוק שנולד? האם יש להמתין 40 יום?

שלום רב. לא מוזכר בהלכה שיש איזה איסור או עניין שלא לגזוז ציפורניים של תינוק לפני היותו בן ארבעים יום, אמנם ראה באתר של 'בית החולים שיבא' שכתבו: אסור לגזוז ציפורניים לתינוק עד גיל חודש, כי לפני כן הציפורן דקה ורכה ועדיין מחוברת לעור האצבע.

6. האם מותר לגזוז ציפורניים עם הפה?

שלום רב. מותר לגזוז ציפורניים עם השיניים, אולם טוב ונכון שלא ליטול ציפורניים עם השיניים כדי שלא יבוא לעשות כן בשבת מבלי שימת לב (ראה בספר דינים והנהגות חלק אורח חיים פרק י"ג סעיף ל"א שהביאו בשם החזון איש זצ"ל, שראה לאחד שכסס צפרניו בשיניו ביום חול, ואמר לו: אתה מחלל שבת. כלומר שמתוך ההרגל יש לחוש שיעשה כן בשבת. ועיין עוד בכף החיים יורה דעה סימן ע"ט אות י"א, ובספר ילקוט יוסף על איסור והיתר סימן ע"ט סעיף ו').

7. לתת צדקה זה בעצם לתת מעשר? והאם חייבים לתת צדקה? ואם תרומת עליה לתורה נחשבת כחלק של מעשר? והאם שליחת ילדים ללימוד תורה פרטי בכסף נחשב כחלק ממעשר?

שלום וברכה. כך הוא סדר הדברים: מצווה לתת צדקה לכל עני שבא לבקש מאתנו צדקה ולתת לו פרוטה לצדקה, אולם לא נתבאר כמה צדקה האדם מחויב לתת מנכסיו באופן כללי אף אם לא בא אדם לבקש ממך צדקה. חכמים נתנו שיעור של מעשר כספים שעשירים מכל הרווחים שלנו נפריש לצדקה. נחלקו הפוסקים האם כל הכסף חייב ללכת לעניים בלבד או שניתן לתת אותו לכל צרכי מצווה שאיננו מחויבים בהם כמו צדקה לבית הכנסת וכו'. להלכה ראוי אמוד להתנות שנוכל לעשות עם המעשרות כרצוננו, אז נוכל לתת את הכספים לכל צרכי מצווה כולל קניית עליות בבית הכנסת. כמו כן אם במקום לשלוח לחינוך חרדי רגיל שלא עולה כלום את מעדיפה לשלוח את הילדים לחינוך פרטי טוב יותר מותר לשלם את השכר לימוד ממעשרות.

8. האם אפשר לצאת לחוץ לארץ בספירת העומר? אני יודעת שבאמצע מאי אנשים כבר מקיימים חתונות ורציתי לדעת האם ניתן לנסוע כדי להשתתף בחתונה?

שלום רב. אין איסור לצאת לחוץ לארץ בימי ספירת העומר, ואמנם יש איסור כללי לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ. אולם היות ומדובר לצורך מצוה של שמחת חתן וכלה היציאה מותרת.

9. מה הם הכוכבים שאנחנו רואים בשמים?

שלום וברכה. הכוכבים שאנו רואים בשמים הם שמשות (מהמילה "שמש") שנמצאות במרחק רב מאתנו. חז"ל תיארו בגמרא מיליארדי כוכבים בחלל, כפי שאכן התגלו בימינו.

10. גדלתי בבית שאסרו עלינו להצביע לעבר הכוכבים או הירח מפני שבגלל זה יכולה לגדול יבלת. האם זו אמונה טפלה? והאם יש לזה מקורות?

שלום רב. מותר להצביע לעבר הירח והכוכבים (ועיין עוד בויקיפדיה ערך אנוסים שכתבו: מנהג נפוץ ביותר בקרב יוצאי ספרד ופורטוגל שהשתמר עד לעשרות השנים האחרונות, היה איסור של הורים על ילדיהם להצביע על כוכבים בשעת לילה, תוך שימוש בהסברים על מחלות ופצעים שייגרמו מהצבעה זו. מקור המנהג מיוחס לאנוסים אשר נמנעו מלזהות את צאת השבת על ידי ספירת שלושה כוכבים בשל חששם מסוכני האינקוויזיציה). אמנם זה נכון שאין להסתכל על הירח בהתבוננות, והטעם הוא על דרך הקבלה (יעוין בספר חרדים ריש פרק ב' מצות לא תעשה התלויות בעין אות ה', ובמורה באצבע אות קפ"ו, ובמשנה ברורה סימן תכ"ו סעיף קטן י"ג, ובחזון עובדיה על חנוכה עמוד שכ"ט).

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה