ספרים

"מהעצה של רבי דוד, נולד קומיקסבא"

מאיר למברסקי, האיש שמאחורי 'קומיקסבא' וסדרות קומיקס פופולריות אחרות, התחיל את הקריירה שלו בתחום הקומיקס אחרי שקיבל עצה לא צפויה מרבי דוד אבוחצירא שליט"א

  • כ"ה ניסן התשע"ו
אא

לפני שבע שנים הגיע מאיר למברסקי לביתו של רבי דוד אבוחצירא שליט"א בנהריה, כדי לבקש עצה. עד אז הוא עסק בכתיבה, בעיקר של ספרי מדרשים למבוגרים, אבל הוא התלבט באיזה תחום כתיבה כדאי לו להתמקד בהמשך. "תכתוב לילדים", ייעץ לו רבי דוד. "תכתוב ספר שיחות של החפץ חיים – לילדים".

"כשיצאתי, התקשרתי לאשתי", מספר למברסקי. "אמרתי לה שאני מכיר את השוק והוא רווי ואני לא מאמין שספר כזה יימכר, אבל הרב אמר – אז ננסה".

מתוך סדרת: המלך שלומאימתוך סדרת: המלך שלומאי

מתוך סדרת: המלך שלומאימתוך סדרת: המלך שלומאי

שבועיים לאחר מכן, זומן למברסקי לפגישה עם המו"ל של הוצאת הספרים 'יפה נוף'. "המו"ל שאל אותי אם אני יודע לכתוב קומיקס. אמרתי לו שאין לי ניסיון בתחום, אז הוא נתן לי כמה ספרי קומיקס כדי שאעבור עליהם ואבין את הרעיון. 'אני רוצה שתכתוב ספר קומיקס', הוא אמר, 'נגיד, על משלי החפץ חיים'..."

כך, עם ספר הקומיקס על משלי החפץ חיים – ממש כהצעתו הנבואית של רבי דוד – התחילה סדרת 'קומיקסבא' הפופולרית. המכירות היו מעל ומעבר לציפיות, ועד מהרה התחיל למברסקי לעבוד על הספר הבא. מאז, מידי כמה חודשים יוצא ספר חדש בסדרה. "היה לי ברור שאני רוצה לעשות משהו ערכי, עם מסר", מסביר למברסקי את הייחודיות של 'קומיקסבא'. "לכל ספר בסדרה יש מטרה חינוכית ברורה. מעבר לזה, מכיוון שאני מגיע מעולם של כתיבה, בספרי הקומיקס שלי יש הרבה יותר טקסט ממה שמצוי בדרך כלל בקומיקס. בתחילה היתה על זה ביקורת, אבל מתברר שרוב הציבור מרוצה מזה".

מתוך סדרת: השגרירים מעבר לנהר סמבטיוןמתוך סדרת: השגרירים מעבר לנהר סמבטיון
 
מתוך סדרת: השגרירים מעבר לנהר סמבטיוןמתוך סדרת: השגרירים מעבר לנהר סמבטיון

את הפידבקים לסדרה הוא מקבל ממש בכל מקום. "לפני כמה חודשים הלכתי לרשום את הבן שלי לתלמוד תורה. מטבע הדברים בראיונות כאלה, השיחה שלי עם המפקח עסקה יותר בי מאשר בילד. והמפקח סיפר לי שהוא משתמש בספרי קומיקסבא עבור ילדים שמתקשים בקריאה – זה אמנם קומיקס, אבל הוא מכיל טקסט רב, וכך הילדים שמתפתים לקרוא בגלל אלמנט הקומיקס בסופו של דבר קוראים לא מעט". ובכלל, את 'קומיקבא' קוראים בני כל הגילים. "אני שומע על ילדים בני שנתיים שמעדיפים את זה על פני ספרים המותאמים לגילם, ומקבל גם דרישות שלום מאברכים שקוראים את הספרים אחרי שהילדים הולכים לישון..." בסדרה יש כבר למעלה מעשרים ספרים, ולמברסקי מציין שהוא מקפיד להביא כל ספר חדש לרבי דוד.

עם האוכל בא התיאבון, ועד מהרה מצא עצמו למברסקי מוצא סדרת קומיקס נוספת, שנקראת 'אילו וכאילו'. "הסדרה נולדה ממצוקה אמיתית שהיתה לי. מאד רציתי להוציא ספר שימחיש את סיפור יציאת מצרים, אבל פחדתי לנסות להיות אותנטי מידי. לצייר את משה רבנו אנחנו הרי לא יכולים, וקומיקס בכלל מחייה את הדמויות באופן שמטריד אותי שמדובר בדמויות תנ"כיות. ואז נולד הרעיון של אילו וכאילו: התחלתי לחשוב מה היה קורה אם היום היינו יוצאים ממצרים? כאן אין לי בעיה של אותנטיות כי זה לא בדיוק הסיפור התנ"כי – ומצד שני, הילדים מתחברים לסיפור שמתרחש בתקופה שהם מכירים".

מתוך סדרת: קומיקסבא כיבוד הוריםמתוך סדרת: קומיקסבא כיבוד הורים

הרעיון היה חדשני ונועז, אולם למברסקי הימר עליו – במה שהתברר כהימור מוצלח מאד. "איש חינוך אחד שהתייעצתי איתו לפני כן היה ספקן לגבי הרעיון, אבל שינה את דעתו לגמרי אחרי שיצא הכרך השני, שמדמה מה היה קורה אם חורבן בית המקדש היה מתרחש בימינו. הוא עצר אותי ברחוב וסיפר שהוא חזר הביתה אתמול ומצא את בת התשע שלו יושבת ובוכה. למה? כי בית המקדש נחרב...'זה נטו הספר שלך' הוא אמר לי. לילדים קשה להתחבר לסיפור מלפני אלפיים שנה, אבל כשמדברים על ילד בירושלים המוכרת של היום, שמודאג מהפצצות על העיר וגויים שכובשים את ירושלים – הילדים מבינים את גודל הטרגדיה". בשנתיים מאז התחילה הסדרה יצאו גם ספרים על חנוכה, פורים, דין ומשפט, שמחת בית השואבה – ובימים אלה ממש, על קריעת ים סוף.

בשנה שעברה הגה למברסקי רעיון נוסף: סדרה בשם 'השגרירים' שסבה סביב מסעות בזמן של ילדים בני זממנו, המבקרים בתקופות שונות בתולדות עם ישראל כדי להעביר לדורות הבאים את סיפורי ההיסטוריה היהודית. "הספר הראשון בסדרה הוא סיפורו של בעל 'האקדמות' – המסע אל הסמבטיון בעקבות עשרת השבטים האבודים. הספר השני בסדרה יצא לפני שבועות ספורים והוא מתאר מסע להקרבת קרבן פסח בירושלים, בימים שבית המקדש עמד על תילו". הסיפורים הללו, הוא אומר, דורשים דיוק היסטורי רב. "בהקרבת קרבן פסח, למשל, יש פרטים רבים שחשוב שיהיו מדויקים. אני והצייר יעקב חנן ממש פתחנו בית מדרש דרך הטלפון כדי לברר איך לצייר כל דבר בצורה המדויקת ביותר".

מתוך סדרת: אילו וכאילו חורבןמתוך סדרת: אילו וכאילו חורבן

הסדרה החדשה ביותר מפרי עטו של למברסקי היא 'המלך שלמאי', סדרה המספרת את קורותיהם של שני ילדים היוצאים למסע בארצות המלך שלמאי, ששולח אותם למשימה. מהלך הסיפור מקביל למסלול שעוברת הנשמה בעולם הזה, אומר למברסקי. הספר הראשון בסדרה נקרא 'בית תענוגות' וממחיש שקיעה במנעמי העולם הזה עד כדי שכחת המטרה האמיתית, בעוד הספר השני, 'בגן המבוכה' מספר על מבוך שניתן להיחלץ ממנו רק על ידי ציות לשומר הגן.

יש סדרה שאתה אוהב במיוחד?

"את 'אילו וכאילו' אני אוהב במיוחד, כי יש בה הרבה דמיון ומעוף לצד התבססות על המקורות". ומהן הסדרות שהקוראים אוהבים במיוחד? הוא צוחק. "כשאני מבקר בחנויות ספרים אני כמעט תמיד מוצא ילד מכורבל עם כרך של 'קומיקסבא' או: 'אילו וכאילו'..."

יש סדרות קומיקס נוספות שאתה מתכנן?

"כרגע יש בקנה סדרה של סיפורי חסידים שאמורה להתחיל לצאת בקרוב".

על אף שלספריו של למברסקי יש מעריצים צעירים רבים, הקוראים החשובים לו ביותר הם גם הקוראים הראשונים של כל ספר: ילדיו. העידוד שלהם, הוא אומר, נותן לו ביטחון רב. "הם מתלהבים מכל ספר חדש. כשילד שלי הולך לישון הוא דבר ראשון שואל אם יש לי לתת לו לקרא עמודים חדשים מספר שעוד לא יצא. הם אוהבים מאד את הספרים – ונהנים למצוא את עצמם בתוכם. כל שמות הגיבורים הם שמות של הילדים שלי...יענקי הגדול מככב בקומיקסבא, למשל. לאחרונה הוצאתי ספר ילדים – לא קומיקס – ורציתי לקרוא לו 'דודי חמודי', אבל דודי שלי התנגד כי זה נשמע לו ילדותי מידי. בהסכמה משותפת, השם הוחלף ל: 'דודי גדול לבד יכול'..."

 מתוך סדרת: אילו וכאילו קריעת ים סוף מתוך סדרת: אילו וכאילו קריעת ים סוף

 

תגיות:קומיקסילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה