סמארטפונים ואינטרנט

למה לא כדאי לריב עם אשתך בווטסאפ

התופעה של הודעות ווטסאפ שמגיעות ליעד הלא נכון נפוצה הרבה יותר מפי שהייתם רוצים לחשוב

  • כ"ג ניסן התשע"ו
אא

מוישה זוכמיר חזר הבוקר מהתפילה והתעצבן מאד על אשתו. האשה כבר לא היתה בבית, אבל הפיתות שהיא הבטיחה לקנות בבוקר, לפני שהמלאי במכולת השכונתית ייגמר– גם הן לא היו בבית. מוישה ערך חיפוש יסודי, גילה שאכן אין פיתות, והתפוצץ מכעס. שמונה ימים של מצות ועדיין אין לו חמץ אכיל! הוא שלף את הטלפון מכיסו ושיגר לרעייתו היקרה הודעת ווטסאפ עצבנית שבה הוא נוזף בה בזעם על שכחנותה התמידית, חוסר אחריותה הכרוני, ובכלל היותה בנאדם מזעזע וחסר התחשבות.

חמש דקות אחר כך גברת זוכמיר שקלה להזמין בדחיפות כרטיס טיסה להונולולו. בעלה הכועס היה בטוח שהוא שולח לה הודעה אישית, אבל בטעות הוא שלח את ההודעה לקבוצה של כל היישוב.

בסיפור הזה, אמיתי לחלוטין בטשטוש פרטים, נתקלתי היום בפורום אינטרנטי. מי שהעלה את הסיפור הפציר בקוראים: היזהרו במשלוח הודעות אישיות בווטסאפ. מה שקרה לגברת זוכמיר הוא הסיוט של כל אחד: כביסה מלוכלכת שהתכוונו לכבס בהיחבא ולפתע מתנופפת ברוח לעיני כל – ורק בגלל טכנולוגיה מתקדמת, אבל לא מתקדמת מספיק כדי להגן בפני טעויות כאלה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

מה שהפתיע אותי בפוסט הוא המהירות שבה הצטברו תגובות מאנשים שחוו דבר דומה על בשרם. "שלחתי את צילום כרטיס האשראי שלי לאשתי, אבל בטעות הוא נשלח לכל השכונה" כתב אחד. "שלחתי לבעלי תלונה ארוכה על ההתנהגות של חמותי בביקור שלה, ואיכשהו זה נשלח לחמותי", כתבה אחרת, עדיין בטראומה. "שלחתי הודעה אישית ביותר לארוס שלי והיא הגיעה למרצה שלי באוניברסיטה שממש לא הבין מה אני נופלת עליו עם מידע כזה", רשמה עוד מישהי.

ואם חשבתם שזה קורה רק לאידיוטים עם חוסר הבנה טכנולוגי, תחשבו שוב. רק לפני ארבעה ימים הובכה המשטרה כאשר הדוברת שלה, מירב לפידות, שלחה הודעה שנועדה לחברים אישיים לקבוצת ווטסאפ של עיתונאים. בהודעה, לפידות כינתה את המנסים לעלות להר הבית במהלך הפסח, 'הזויים שעולים עם גדיים...מחביאים גדיים בקרטון ובא לי לשאול אותם: באמת לא חשבתם שנעלה על זה?'. רק בשלב הזה היא קלטה שהיא לא בקבוצה הנכונה וכתבה 'אופס'.

אם המקרה הזה מביך למשטרה, תודו שהמבוכה הזו היא כאין וכאפס מול המבוכה של גברת זוכמיר, שכל היישוב שלה יודע עכשיו מה בעלה חושב על (חוסר) האחריות שלה. למי מגיעה השפלה ציבורית כזו רק בגלל שכחה לקנות חבילת פיתות?

על הרעות החולות של הווטסאפ נכתב לא מעט: מהפצת שמועות באופן לא אחראי ועד התמכרות לקבוצות שונות על חשבון המשפחה. אבל נדמה שדווקא לדברים שמתרחשים שלא בכוונה בווטסאפ – לא מוקדשת תשומת לב מספקת. מסתבר שבגלל המבנה הייחודי של האפליקציה, כמו גם נוחות ומהירות השימוש בה, קל מאד לטעות בכתובת. זה לא כל כך נורא כשאתם שולחים תמונה של הילדים בטעות ללקוח, אבל זה בהחלט נורא כשטעות אנוש מובילה להלבנת פנים ברבים.

אז אולי, בכלל, כדאי להבין שווטסאפ הוא לא מדיום למסרים אישיים. גם במקרה האידיאלי שההודעה מגיעה ליעדה, זה לא רעיון טוב לריב עם בן או בת הזוג דרך הווטסאפ. גם אם החמות לא מכותבת על התלונות שלכם, דיון על טיב היחסים איתה לא צריך להתנהל בהודעות ווטסאפ. דברים אישיים עדיף לומר באופן אישי, או לפחות בשיחת טלפון שמאפשרת לצד השני להגיב – שלא לדבר על כך שרובינו שומרים על טון קצת יותר מנומס בעל פה מאשר בכתב, על המסך שסובל הכל. במקרה הכי גרוע, תצטרכו לחכות קצת כדי ללבן עניינים או לחלוק מידע אישי. במקרה הטוב, תחסכו מעצמכם ומהקרובים עליכם את הדחף להימלט מהארץ – ולא לחזור לעולם.

תגיות:סמארטפוניםווטסאפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה