מקבצי שו"ת - שאל את הרב

שו"ת פסח, האם זיווג משמים או בחירה? וסגולות לפרנסה וללידה קלה

מקבץ שו"ת #17 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

אא

1. שלום כבוד הרב. האם באמת אסור לישון אם הדלת של הארון פתוחה?

שלום רב. מדובר באמונה טפילה בלבד, ולכן מותר לישון כשדלת ארון הבגדים פתוחה ללא כל חשש.

2. שלום לכבוד הרב. מה צריך לעשות עם בקבוקי תינוק, האם צריך להכשירם לפסח ובאיזו דרך? האם גם מוצצים צריך להכשיר? תודה רבה.

שלום וברכה. מעיקר הדין מוצצים די בשטיפה. בקבוקי תינוק טוב להחליפם כיון שהם בולעים חמץ רותח, ואם רוצים להכשירם צריך הגעלה בכלי ראשון.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. שלום. רציתי לשאול, אחרי בית הכיסא אני עושה נטילה לסירוגין. האם את הידיים הרטובות אסור לנגב על בגד שעלי?

שלום רב. ראוי להיזהר שלא לנגב את הידיים בבגדים, משום שזה גורם לשכחה וכמו שהביא המשנה ברורה (סימן קנ"ח סעיף קטן מ"ה) מהמגן אברהם בשם התשב"ץ (ועיין עוד בספר אשרי האיש חלק א' פרק א' סעיף י"ב, ובספר שמירת הגוף והנפש חלק א' סימן נ"ז סעיף קטן ג' דיבור המתחיל "ומריש").

4. שלום כבוד הרב. האם המזון של הכלב שלי צריך להיות כשר? והאם בפסח אני צריכה להאכיל את הכלב שלי במזון כשר לפסח? תודה רבה.

שלום וברכה. כל השנה מותר להאכיל לכלב דברים אסורים, וכמבואר בפסוק שיש לתת את הנבלה לכלב. בפסח החמץ אסור בהנאה, ועל כן אסור להאכיל את הכלב בחמץ כי בכך נהנה הבעלים שהכלב אכל את החמץ.

5. שלום כבוד הרב. האם יש סגולה או עצה לישועה בענייני פרנסה מלבד האמונה התמימה שאנו מאמינים בה? אנו חסרי אונים ולחוצים מהמצב שהולך ומחריף. האם יש משהו שאפשר לומר או לקרוא?

שלום רב. יש הרבה סגולות לפרנסה ומהם: מומלץ להקפיד לברך ברכת המזון בכוונה וכהלכה, כי זה מסוגל מאוד לפרנסה טובה ומסודרת זאת לאור מה שכתב בספר החינוך (מצווה ת"ל) שקיבל מרבותיו שהזהיר בברכת המזון מזונותיו מצויין לו כל ימיו בכבוד. כמו כן קריאת פרשת המן מסוגלת לפרנסה (וכמו שהביא המשנה ברורה סימן א' סעיף קטן י"ג בשם הירושלמי בברכות שכל האומר פרשת המן מובטח לו שלא יתמעטו מזונותיו). שפע ברכה והצלחה ובשורות טובות במהרה!

6. האם יש איזושהי בעיה בקניית מותגים? (לבוש, נעליים וכו')

שלום וברכה. כל זמן שהם צנועים אין בעיה הלכתית. יצויין שפעמים רבות מדובר בהשלכת כסף לאשפה ללא כל תועלת. המוצר ללא המותג הוא פעמים רבות אותו טיב ואותה איכות, ואולי אף יותר וחבל על הכסף.

7. שלום הרב. אם נניח שנגזר עלי משמים להתחתן עם בחורה יפה מאוד, אז אם אני אטפח את עצמי ואהיה יפה אז זה מובן. אבל אם אני לא אטפח את עצמי ואני לא אהיה יפה (כוונתי לטיפוח מעבר לבסיסי) אז איך זה הגיוני שאני אתחתן איתה? הרי בחורה יפה מאוד לא תתחתן עם מישהו לא יפה, עובדה! אז יוצא מזה שאם אני אעשה כך וכך אני אתחתן עם בחורה פלונית, ואם לא אז לא? איך זה עובד?

שלום וברכה. שאלה זו היא גם נכונה לפרנסה או לכל דבר אחר באופן כללי. איך יתכן שלמרות גזרת שמים יש צורך בהשתדלות, וללא השתדלות לא נזכה לשפע?. התשובה היא שהקב"ה גזר שהאדם ישתדל לקבל את הנגזר עליו, ורק כאשר יעשה השתדלות יוכל לזכות בנגזר עליו, ועל כן כאשר האדם לא עושה את ההשתדלות לא היתה הגזרה עליו לכתחילה. אוסיף עוד שבמקרה כמו זיווג שהאדם לא יכול לדעת שהוא צריך לטפח את עצמו כי אינו יודע מה הזיווג הנגזר עליו, בורא עולם יכניס בליבו להיות מטופח בצורה סבירה כדי שלא יפסיד את זיווגו.

8. שלום כבוד הרב. תוכל בבקשה לפרט את הסגולות העיקריות ללידה קלה? האם טבילה במקווה בחודש תשיעי היא סגולה מוסמכת? תודה רבה.

שלום רב. מובא בשם רבי אלימלך מליז'ענסק זצ"ל שכל אישה מעוברת אשר תאכל כל דבר שהוא במוצאי שבת ותאמר בפיה שהוא לשם מצוות סעודת מלווה מלכה, סגולה שהיא תלד בנקל בעזרת ה' יתברך (כף החיים סימן ש' סעיף קטן ד', ומרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר חלק י' סימן ל"ג).

בספר 'ישועות מרדכי' (עמוד 60) מובא בשם הרב מרדכי אליהו זצ"ל סגולה ללידה קלה, בעת שהאישה נכנסת לחדר לידה יקרא בעלה ספר יונה מתחילתו ועד סופו.

עוד הובא שנוהגין שמי שאשתו נכנסה לחודש התשיעי לעיבורה, עולה בעלה לפתיחת הארון כל אותו החודש, והיא סגולה בדוקה להקל מעליה חבלי לידה (החיד"א זצ"ל בספר מורה באצבע סימן ג' אות צ').

וראה עוד בכף החיים (סימן תרס"ד אות ס') שיש סגולה למקשה ללדת, לאכול אתרוג שברכו עליו בחג הסוכות (ועיין עוד בספר חזון עובדיה על סוכות עמודים תמ"ט-ת"נ).

מה שהרבה נשים נוהגות לטבול במקווה בחודש התשיעי בלי ברכה, הוא מטעם סגולה לילד להינצל מכל ראיות לא נכונות שראתה אמו בימי עיבורה (ראה בספר נטעי ישראל על הלכותנידה חלק ג' פרק נ"ו סעיף י"ט שמביא סגולה זו מספר זכירה וספר סגולות ישראל, ושכן נתפשט בכמה קהילות, ושכן המנהג בעיר הקודש טבריה).

9. האם צריך לקרוא שנים מקר ואחד תרגום בחול המועד השנה? פרשת אחרי מות נקראת רק בשבת. תודה.

שלום וברכה. אין קוראים שנים מקרא ואחד תרגום ביום טוב, וכיוון שיום שביעי של פסח חל ביום שישי – קוראים השנה את שנים מקרא ואחד תרגום של פרשת 'אחרי מות' לאחר תפילת מוסף בשבת, ואם קשה עליו ניתן אף בליל שבת אף על פי שבדרך כלל לא קוראים תרגום בלילה או בשעת הדחק אחרי סעודה שניה של שבת בבוקר.

10. שלום הרב. רציתי לדעת אם יש בחורה שפסל אותי בגלל המראה, ואחרי שעשיתי ניתוח פלסטי (לא בגללו) הוא רצה להיפגש איתי ואנחנו הולכים להתחתן בקרוב. אז רציתי לדעת, איך הוא הזיווג שלי מן השמים אם בהתחלה הוא לא רצה להיפגש?

שלום וברכה. הסיפור שלך מראה עד כמה הזיווג מאת ה'. מאחר והזיווג הוא מן השמים, ואם היה רואה אותך לפני הניתוח הוא היה בדרך טבעית דוחה אותך אולי, ושוב לא היה רוצה להיפגש איתך, על כן נתן הקב"ה בליבו שלא ירצה להיפגש איתך בזמנו ורק כעת שאת יכולה לשאת חן בעיניו – ה' הכניס בליבו שירצה להיפגש איתך. בברכת הצלחה מזל טוב ורוב נחת.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה