סיפורי אמונה

סיפור לשבת: אליהו הנביא מחלון הכרכרה

בדרך נראה מחלון הכרכרה עני צועד לאיטו. העני התעניין למטרת הנסיעה, ומשולם סיפר הכל בכאב נוקב. העני נפרד לשלום, אבל הבן החולה לא היה מרוצה. "אבא, תן לו נדבה", התעקש. לכבוד רבי אלימלך מליז'נסק, שיום פטירתו כ"א אדר

  • כ"א אדר ב' התשע"ו
אא

צער רב נצטער משולם הגביר. אמנם עתיר נכסים היה ודבר לא חסר לו בעולמו, אך צרה גדולה פקדה את ביתו, בנו היחיד שנולד לו לפני שנים רבות השתגע לפתע, החל מדבר שטויות, ולא אחת היה נתקף בהתקפי זעם עד שהיו מוכרחים לקשרו שלא יזיק לסובבים אותו. משולם לא אבה להסתלק מן העולם ולהותיר אחריו בן משוגע שיאבד את כל אשר לו ולא ייוותר זכר ממשפחתו. מה גם, שחפץ להשיאו אשה ולראות ממנו דור ישרים מבורך.

החל משולם נוסע ותר אחר רופאים מומחים שירפאו את בנו היחיד, כל הון שבעולם היה מוכן לשלם עבור כך. לאט לאט נואש כאשר נוכח שבמקרה הטוב עומד הוא מול רופאים שפכרו ידיהם באמרם שאין להם תרופה עבורו, ובמקרה הרע נפל בידי שרלטנים ונוכלים שגבו ממנו הון עתק בעבור "רפואות בדוקות" שהתבררו כניצול לרעה של מצבו הקשה.

משולם דנן, יהודי טוב היה, לא רק לרופאים נסע בעבור רפואת בנו, אף לצדיקים גדולים נסע וביקש את ברכתם. אך לצערו הרב מצבו של בנו נותר כשהיה ומאומה לא הועיל.

ביום מן הימים הגיע אחד מקרוביו של משולם ונהרה על פניו: "מצאתי לך עצה טובה", לחש הקרוב כממתיק סוד. "יהודי פלאי ישנו בליז'נסק, רבי אלימלך שמו (יום פטירתו כ"א אדר). אומרים שהוא יכול לפעול הכל בכח קדושתו, קח את בנך אליו ותחזרו שניכם לשלום בריאים ושלמים בגוף ונפש".

משולם סירב. ליז'נסק רחוקה היא מאוד, ואת בנו יש לקשור ולשמור בכדי שלא יזיק. היאך ייקחנו עד לשם. ומה גם, שכבר היה אצל צדיקים רבים וקיבל את ברכותיהם, אך ארוכה לא העלה למחלת בנו.

הפצרות המקורב גברו, וקרובים נוספים ששמעו על פלאי הצדיק מליז'נסק, שכנעו את משולם לנסות. אם לא יועיל – כך אמרו – לא יזיק.

ומשולם יצא לדרך. כרכרה משובחת נרתמה לצמד סוסים אבירים, הבן החולה נקשר לאלונקה בירכתי הכרכרה, וצמד משרתים נתלווה אליהם לדאוג לכל צרכי המסע.

בדרך נראה מחלון הכרכרה עני צועד לאיטו, הבן שהיה קשור למיטה קרא לאביו וביקשו לקרוא לעני. העני התעניין למטרת הנסיעה, ומשולם סיפר הכל בכאב נוקב. העני שמע את דבריו והסב את תשומת לבו: "כבר מתקרב ראש חודש אלול, בחודש אלול לא מקבל הרבי רבי אלימלך קהל. רק מקרים של פיקוח נפש". אבל משולם טען שהם ממשיכים לליז'נסק.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

העני נפרד לשלום, אבל הבן החולה לא היה מרוצה. "אבא, תן לו נדבה", התעקש. משולם קרא לעני והניח בכפו מטבע של 'רנדל' (מטבע יקרה באותם הימים).

להפתעתו כי רבה, מספר רגעים אחר כך החל בנו להתנהג כאדם מפוכח, שאל כעניין והשיב כהלכה, ואף הבן טען שאל להם לנסוע לשווא אם לא יזכו לראות פני הרבי. אבל משולם שרצונו היה להיכנס לצדיק, החליט להמשיך.

בהגיעם לליז'נסק, לא הכניסו אותם המשרתים, כצפוי, פנימה. ומשולם נאלץ לשכנעם (כנראה עם מספר מטבעות הגונות) שהוא רק רוצה לראות את פני הרבי ולצאת. לאחר שמבוקשו ניתן לו, הניח משולם פדיון נפש בסך 12 רנדליך אצל הרבי רבי אלימלך. הרבי הרים את ראשו בתמיהה ושאל: "מה זאת? לאלימלך נותנים י"ב רנדליך, ולאליהו הנביא נותנים רק אחד?!"...  

תגיות:אליהו הנביאסיפור לשבתרבי אלימלך מליז'נסק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה