הפרשה החסידית

הפרשה החסידית לפרשת ויקרא: מי חשוב יותר - עני או עשיר?

איך ייראה העולם אם כולם יהיו עשירים? על השידוך שהתבטל בגלל עודף כסף, ומה מרוויח העני ממצבו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מטבע הדברים אנו נוטים לכבד, להעריך ואפילו להעריץ אדם עשיר. הוא יכול להרשות לעצמו לחיות איך שבא לו, לרכוש מה שהוא רק רוצה. עבור רוב האוכלוסייה נראים חיים אלו תלושים מהמציאות, כחלומות באספמיה.

מאידך אנו נוטים לזלזל בחסרי כל, כאלה שאין להם. אך האמת היא ששניהם חשובים ונצרכים לעולם, בלעדי כל אחד מהם העולם לא יכול להתקיים. כפי שכותב החכם מכל אדם בספר משלי 'עשיר ורש נפגשו עושה כולם ה''. הקב"ה ברא אותם כי שניהם נצרכים לעולם. הם לא יוכלו לחיות זה בלא זה. תתארו לעצמכם שכולם עשירים, מי היה שומר בכניסות, מי היה מנקה ושוטף כלים, מוביל וסוחב, מטאטא את הרחוב? אם כולם היו עשירים לא היינו מוצאים מי שיעשה את כל העבודות הללו, ולא היינו יכולים להתקיים. מאידך, אם כולם היו עניים, לא היו יכולים להתפרנס זה מזה, לכן 'עושה כולם ה'' בכדי שיהיה קיום לעולם.

יש אנשים שאנחנו נוטים להתעלם מהם - המאבטח בקניון, המלצר באולם-השמחות, הקופאי בחנות - הם כאילו "שקופים" עבורנו. אם נדע, שהם מעשה ידיו של ה' ונצרכים לקיום העולם לא פחות מהעשירים, אולי נתייחס אליהם בצורה מכובדת יותר.

יהודים עובדי ה' אמיתיים תמיד ידעו שהכסף אינו אחד הדברים החשובים בחיים, אולי להיפך הוא מעמיד את האדם בניסיונות קשים. כפי שאנו יודעים, ניסיון העושר קשה יותר מניסיון העוני. העושר משווה מצג שווא כאילו האדם מסודר בחיים, ואינו נזקק לפרנסתו לבורא עולם בכל עת ובכל שעה.

כאשר הציעו לאדמו"ר רבי ישכר דוב מבעלזא כלה לבנו הרה"ק רבי מרדכי מבולגריי, היה זה שידוך ממשפחת רבנים ידועה ומכובדת שגם היתה משופעת בעושר. מובן שבני המשפחה נטו מאד בעד הצעת השידוך הזו, שהיתה נראית מושלמת מכל הצדדים. אך לאחר מחשבה פסל האדמו"ר את השידוך, כאשר הוא מנמק: כאשר בני רבי מרדכי יקום בבוקר מתוך ידיעה שהוא מסודר לגמרי מבחינה כלכלית, הוא לא ירגיש תלוי לחלוטין בבורא עולם. מאידך, כאשר הוא יידע שכל יום מחדש הוא נזקק לחסדי הבורא שיפרנס אותו ואת משפחתו, הוא יהיה בכל יום וכל שעה הרבה יותר מחובר ותלוי בבורא.

זהו, אם כן, החיסרון של העושר. אין ספק שהעשיר מרגיש יותר בטוח בעצמאותו הכלכלית, ואינו מרגיש נזקק כ"כ לחסדי הבורא בכל יום ויום.

כתוב בספר שפת אמת שמי שלא זכה להתפרנס כראוי בקלות בלי דאגות וצער, בלי ספק יהיה שכרו כפול ומכופל בעולם הבא, כיון שאינו נהנה בעולם הזה כרצונו. אבל בתנאי שיקבל את מצבו באהבה, שלא יסתובב מודאג ובפנים נפולות בגין חסרון הפרנסה. אלא ידע שכל זה מכפר לו על עוונותיו, וזה חסד גדול מהקב"ה ששולח לו צער זמני כאן בעולם החולף, בכדי שיזכה בטוב נצחי לעולם הבא. כאשר האדם משכיל לראות את מצבו באופן זה, הוא גורם נחת רוח גדולה להקב"ה.

החפץ חיים אמר פעם בואו נעשה חשבון כמה עולה להקב"ה להחזיק את העשיר, את ביתו הענק, את מרכבתו המפוארת (בתרגום עדכני: את הרכב הנוצץ), את בגדיו המפוארים, צוות המשרתים והעובדים, את החופשות והבילויים, זה מסתכם באלפים ורבבות מדי חודש.

מצד שני - כמה עולה לו להחזיק את העני? כמה פרוטות. ובכל זאת כמה נחת יש להקב"ה מהעני, מלימוד התורה שלו, מהצדקה שנותן במסירות נפש, מהתפילות בכוונה שמתפלל כל יום שיצליח להביא עוד קצת כסף הביתה עבור אוכל לילדים, ומהתודות שמודה לו על כל חסדיו עמו. מכל זה יש לו פי אלף יותר מהנחת שיש לו מהעשיר, שיודע רק להתלונן על משהו שעדיין חסר לו לנוחיותו. לכן הרוצה בשלימות נפשו, לא יחפש להעשיר, רק יודה להשי"ת על טוב חסדו ורחמיו עמו, אף אם אין הפרנסה בריווח, כי צדיק וישר ה', המקל מעליו את ניסיונות החיים ומסייע לו להגיע לשלימות רוחנית.

בפרשת השבוע אנו רואים עד כמה בורא עולם מכבד ומחשיב את העני, הרבה יותר מהעשיר. (פרק א' פסוק י"ד) "ואם מן העוף קרבנו" - כאשר הוא רוצה להביא קרבן לבית המקדש אין לו כסף להביא פר או עגל, המקסימום מבחינתו זה עוף. אבל בשונה מפר, שאותו מפשיטים מהעור לפני ההקרבה, את העוף של העני מקריבים כולו כולל הנוצות והעור על מזבח, על אף שנוצות הנשרפות מפיצות ריח ממש לא נעים, הקב"ה מחשיב כ"כ את קרבנו שהביא במסירות נפש, עד שהוא לא מוותר על שום דבר בו.

בהמשך הפרשה (פרק ב' פסוק א') "ונפש כי תקריב", מדובר על עני שאין לו גם כסף לעוף, הוא מביא קרבן מנחה העשוי מקצת סולת ושמן. התורה מתבטאת במילים 'נפש כי תקריב' מסביר רש"י שחשוב בעיני הבורא כאילו את הקריב את נפשו, יש כאן הרבה יותר הקרבה ומסירות מאשר אדם המוזיל כסף מכיסו ומביא פר מגודל.

 

הדרכה לחיים

לעולם אין לזלזל באדם הדחוק בפרנסתו, בשמים הוא חשוב הרבה יותר מהעשיר. כשהוא מקבל את מצבו בשמחה הוא זוכה לחיי עולם הבא עבור מה שהוא מפסיד בעולם הזה.

תגיות:פרשת ויקראהפרשה החסידיתחסידות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה