מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #13 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם יש לשמור נגיעה מרופא? האם הדפסת דפים בעבודה זה גזל? ונישואין בין נשים אסורים?

אא

1. לכבוד הרב שלום. אני הולכת לרופא עור, ורציתי לדעת האם יש צורך לשמור נגיעה מהרופא?

שלום וברכה. נגיעה לצורך רפואה אינה אסורה.

2. שלום לכבוד הרב. אני עובדת במשרד של חברה גדולה ונראה כי לא מקפידים כלל על הדפסות (כולל צבעוניות), אך בכל זאת אני מרגישה שאם אדפיס לצרכי האישיים (כמו ברכה בדף צבעוני), יהיה זה גזל. חשבתי לשאול ולבקש רשות מהממונה הישירה שלי (אני מניחה שהיא תגיד שמותר, כיוון שהיא בעצמה מדפיסה חומר לימודי אישי וכו') אך היא בסך הכל גם עובדת תחת הסמנכ"ל הבכיר, ולשאול אותו זה לא שייך כיוון שלא מטרידים אותו בעניינים "זוטרים" אלא רק בענייני עבודה. מה דעת הרב בנושא?

שלום וברכה. את יכולה להסתפק בלשאול את האחראית עליך. בדרך כלל כאשר מדובר בדפים בודדים פה ושם אין הקפדה ואין צריך לשאול.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. כבוד הרב שלום. לאחרונה שמעתי על זוג בנות שנישאו זו לזו. האם הלכתית זה אסור?

שלום רב. ודאי שהוא איסור גמור לנשים להינשא האחת לשניה, ומקור האיסור הוא ממה שכתוב בספר ויקרא (פרק י"ח פסוק ג') "כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה לא תעשו", וכמו שכתב הרמב"ם (הלכות איסורי ביאה פרק כ"א הלכה ח') נשים המסוללות זו בזו אסור, וממעשה מצרים הוא שהוזהרנו עליו, שנאמר: כמעשה ארץ מצרים לא תעשו, אמרו חכמים, מה היו עושים, איש נושא איש, ואשה נושאה אשה, ואשה נשאת לשני אנשים, יעוין שם.  וכן כתב השולחן ערוך אבן העזר (סימן כ' סעיף ב') נשים המסוללות (פירוש המשחקות ומתחככות זו בזו) אסור, וממעשה ארץ מצרים שהוזהרנו עליו, יעוין שם.

4. שלום כבוד הרב. רציתי לדעת האם מותר לגבר לענוד צמיד, והאם זה משנה אם זה צמיד יוקרתי או צמיד פשוט (כמו שרוך)?

שלום רב. אם מדובר בצמיד של נשים, בוודאי שאסור לגבר ללובשו משום האיסור של "לא ילבש גבר שמלת אישה". אולם אם מדובר בצמיד של גברים, או בצמיד שגם גברים רגילים ללובשו, מעיקר הדין אין איסור ללובשו.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

5. רשום שאין צדיק שלא יחטא, אפילו אדם הראשון נברא טהור ללא יצר הרע אך הצליח להחטיאו. אז כיצד הצליחו 4 אנשים להיכנס לגן עדן ללא חטא אחד כל ימי חייהם (ישי, בנימין וכו')?

שלום רב. אכן זו שאלה טובה איך אמרו חז"ל במסכת שבת (דף נ"ה עמוד ב') ארבעה מתו בעטיו של נחש (ופירש רש"י: בעצתו של נחש שהשיא לחוה ולא בחטא אחר שלא חטאו) ואלו הן: בנימין בן יעקב, ועמרם אבי משה, וישי אבי דוד, וכלאב בן דוד, והרי נאמר במגילת קהלת (פרק ז' פסוק כ') "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא". וכבר עמדו על שאלה זו התוספות במסכת שבת (שם), ותירצו: שהפסוק הנ"ל שאומר שאין אדם צדיק בארץ שלא יחטא מדבר על רוב בני אדם, אולם יכול להיות מיעוט שלא חטא כלל מעולם.

6. האם צריך לחבוש כיפה שחורה (ולא סרוגה) משום החיוב בשני כיסויים?

שלום וברכה. אין חיוב ללכת בשני כיסויים ואין חובה ללכת בכיפה שחורה. אמת שהכיפה מסמלת שייכות, האדם הלובש כיפה שחורה מראה שהוא שייך לזרם מסוים. ההולך עם כיפה סרוגה קטנה מראה שהוא שייך לסוג אחר וההולך עם כיפונת גם הוא מראה לאן הוא שייך.

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

7. שלום כבוד הרב. זה נכון כאשר בנות לובשות מכנסיים זה כאילו הן אוכלות חזיר? אשמח להסבר האם הדבר נכון.

לא שמעתי על הרעיון. כל איסור תורה הוא אסור ואין צורך לשום דמיון ממקום אחר. מכנסיים גבריים לנשים אסורים באיסור תורה של לא תלבש אישה שמלת גבר. מכנסיים נשיות אסורות מחמת פריצות כי הן אינן צנועות אבל אין איסור של לא ילבש.

8. שלום כבוד הרב. האם מותר לשמוע שירים לא כשרים בבית הכנסת? אני בהתלבטות כי אחד זה לא זמן תפילה, אבל מצד שני זה עדיין בית כנסת ויש קדושת בית הכנסת.

שלום רב. שירים לא כשרים אסור לשמוע גם מחוץ לבית הכנסת. וכל שכן שאסור לשמוע אותם בתוך בית הכנסת גם שלא בשעת תפילה (ראי בשולחן ערוך אורח חיים סימן קנ"א סעיף א', שבתי כנסיות ובתי מדרשות אין נוהגין בהם קלות ראש כגון שחוק והתול ושיחה בטילה וכו', והיינו גם שלא בשעת התפילה).

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

9. אסתר המלכה התחתנה עם גוי שהוא אחשוורוש. האם זה מותר? והאם היתה גם נשואה למרדכי?

שלום וברכה. היא היתה אנוסה, ומעולם לא הלכה לאחשוורוש מדעתה, והיא אכן היתה נשואה למרדכי. יצוין שבמדרש מבואר שאסתר המלכה שלחה שדה במקומה לאחשוורוש ומעולם לא היתה עם אחשוורוש.

10. שלום רב. בהרצאה בנושא "ברכות" ציין הרב זמיר שאם ברכו 10 אנשים על ענבים, אך באחד מהם הייתה מגולגלת נשמה שבעקבות הברכה הועלתה בכמה רמות, המברך הספציפי מקבל שכר גבוהה יותר. האם אנו מקבלים שכר כתוצאה מ"מזל"?

שלום וברכה. יש מי שמסדר את המזלות האלו בהשגחה פרטית. זאת אומרת בורא עולם מסדר שמי שביכולתו להעלות את הניצוץ או מי הוא יקבל את הענב עם הניצוץ כדי להעלותו.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה