מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #12 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

הסנדק משפיע על הנימול? מותר לגזוז ציפורניים בלילה? ומה דינו של ילד שנולד ללא קידושין?

אא

1. האם מותר לגזוז ציפורניים בלילה או שזו אמונה טפלה?

שלום רב. יש דעה בקבלה על פיה נמנעו מלגזוז ציפורניים בלילה. אולם על פי ההלכה מותר לגזוז ציפורניים בלילה, וגם על פי רוב חכמי הקבלה אין בכך כל חשש. מקורות: ראה בשו"ת יחוה דעת חלק ד' (סימן כ'). וע"ע בשו"ת ישראל והזמנים חלק א' (סימן י"ז אות י"ד) ושו"ת שבט הקהתי חלק ו' (סימן תע"ב) ושו"ת יצחק ירנן חלק ב' (סימן ט"ו) וספר נטעי גבריאל על עניני תגלחת הילדים (פרק א' הערה י').

2. שלום כבוד הרב. רציתי לשאול האם נכון מה שאומרים שהסנדק משפיע על הילד הנימול (מבחינת אופי ומעשים)?

שלום רב. אכן המוהל והסנדק משפיעים על נפש הילד הנימול, ולכן יש לחזור ולהדר אחר מוהל וסנדק היותר טובים וצדיקים, שיכוונו במילתו כוונה מובחרת ומעולה, ויגרמו שגם הולד יהיה כמותם (ראה ברמ"א יורה דעה סימן רסד סעיף א, ובלבוש שם סעיף א).

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

3. שלום. רציתי לברר האם ילדים שנולדים לזוגות יהודיים הנשואים בנישואים אזרחיים, נקראים ממזרים? והאם זוג שנכנס להריון ללא נישואים, אך מתחתן לפני הלידה כדת וכדין האם זה גם נקרא ממזר?

שלום רב. ילדים שנולדו לזוג שהתחתנו בנישואין אזרחיים - אינם ממזרים. וכן אישה שנכנסה להריון ללא חופה וקידושין, הילד הנולד לה אינו ממזר - אפילו אם לא עשו חופה וקידושין לפני הלידה (יעויין שולחן ערוך אבן העזר סימן ד' סעיף י"ג).

4. לכבוד הרב. האם כאשר מזגתי לעצמי מים בכוס ונכנסתי לבית הכיסא, והיה בדעתי להמשיך לשתות לאחר מכן יש לברך שוב על השתייה או על אוכל (לחם, מזונות או כל דבר אחר)?

שלום רב. בכל מקרה שהתחלת לאכול או לשתות והוצרכת ללכת לשירותים, אין לחזור ולברך על האוכל או השתייה, ואין הבדל בין סוגי המאכלים והמשקין.

5. שלום כבוד הרב. האם יש איסור לדבר לשון הרע על גויים?

שלום רב. אין איסור לדבר לשון הרע על גוי, שהרי נאמר בתורה (ויקרא י"ט ט"ז) "לא תלך רכיל בעמיך", וגויים אינם בכלל עמיך. ומכל מקום ראוי להימנע היות וזה יכול לגרום לו להתרגל לדבר לשון הרע, ויגיע מזה לדבר לשון הרע גם על יהודים (ראה דברים רבה פרשת כי תצא פרשה ו' פיסקא ט'. וע"ע בחידושי הרד"ל שם).

6. ברצוני לשאול למה יש למקום כל כך הרבה שמות? ומי נתן לו אותם? האם הם כתובים במקורות או שזה מעשה חז"ל?

שלום וברכה. כל שמות הקודש מרומזים בתורה שבכתב והתקבלו בתורה שבעל פה. כל שם מרמז על הנהגה מסוימת של הבורא ועל שפע מיוחד של הבורא אילינו.

7. שלום רב. האם יש להקפיד שלא יהיו כלים ריקים על השולחן בעת ברכת המזון?

שלום רב. אין זה חובה, אולם המדקדקים נזהרין שלא יישאר שום כלי ריקם על השולחן בשעת ברכת המזון (יעויין כף החיים סימן ק"פ אות ה').

8. שלום רב. בתקופת נח מסופר שהיו נפילים, יחד עם זאת גם בתקופות מאוחרות יותר מסופר על נפילים. איך הדבר ייתכן הרי המבול לא היה אמור להשמידם?

שלום וברכה. המילה "נפילים" מתארת ענקים. התופעה של ענקים קיימת אפילו בימינו, כאשר אנשים מסוימים צומחים לגבהים וגדלים בלתי שגרתיים בגלל עיוות גנטי. כפי שנולדו אנשים ענקים לפני המבול, נולדה מחדש קבוצת אנשים ענקים לאחר המבול. עם זאת, אפשר להציע גם הסבר אחר: המדרש מספר שעוג (מלך הבשן) אחז בתיבה, וניצל במבול. מאוחר יותר אפשר שנולדו ממנו ילדים.

9. שלום. התחלתי לצאת עם בחור שאח שלו אוטיסט. אני מודה שאני מעט חוששת שאם הקשר יבשיל לחתונה יהיה סכין תורשתי לילדינו. מה הרב ממליץ לעשות?

שלום וברכה. מציע לברר את הדברים מול יועץ גנטי. למיטב ידיעתי אין דברים ברורים בזה, ולכן יש לסמוך על בורא עולם ואין לחשוש יותר מידי.

10. רציתי לדעת איך גדולי ישראל יודעים לענות על שאלות, אם הם כל היום לומדים תורה?

שלום וברכה. לימוד התורה מסייע להם בכמה דברים: א. לימוד התורה מטהר את נפשם עד שהם זוכים לרוח הקודש, וכך הם יכולים לענות על כל שאלה ושאלה. ב. לימוד התורה מחדד את המוח, ומסייע להם לחשוב בצורה נכונה ולהתמקד על העיקר ולוותר על טפל וכו'. ג. לימוד התורה גורם שהאדם יהיה מנוטרל מכל נגיעה ומכל אגואיזם, ויכולים להתמקד רק בנקודה האמיתית החשובה.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה