מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #11 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

מדוע הדת נקבעת על פי האם? האם מותר לאישה לשים צלליות בעיניים? והאם מותר לשמוע מוזיקה בשירותים?

אא

1. שלום. יש לי שאלות: מדוע היהדות נקבעת דווקא עפ"י האם, והעדה עפ"י האבא?. כשאם גויה שרוצה שהילדים שלה יהיו יהודים, האם זה מספיק שהיא עושה לבנה ברית מילה? ומה עם בתה? וכן במקרה שהאם יהודייה, הבת הופכת אוטומטי ליהודייה?

שלום וברכה. כך בורא עולם, בורא הנשמות ונותן התורה גילה לנו בתורתו שנשמת ישראל יורדת רק לרחמה של אימא יהודייה. לא עוזר ברית לבן של גויה, רק גירות בבית דין כדת וכדין מועילה. אם האם יהודייה כל בניה ובנותיה שנולדו בהיותה יהודייה הם יהודים לכל דבר.

2. שלום הרב. שאלתי היא: האם מותר לאישה להצליל את העיניים?

שלום וברכה. במידה והדבר נעשה בצורה עדינה וצנועה, מותר לאישה להצליל את העיניים.

3. שלום. לאור זה שראיתי שיש בעיה לדבר בשירותים, רציתי לשאול האם מותר לשמוע שיר בלועזית בשירותים? ואם כן, בעברית גם מותר?

שלום רב. מעיקר הדין אין איסור לשמוע מוזיקה בעברית או לועזית בשירותים כל עוד ואין בתוכן שלהם פסוקים ושאר דברי תורה.

4. אני נשוי שנתיים, ואשתי לא שמה את הטבעת נישואין שלה כיוון שהיא לא נוחה ומכאיב לה. החזרתי לחנות את הטבעת, ורכשתי טבעת אחרת שמתאימה לה. האם זה בסדר שהחזרתי את המקורית? האם הייתי צריך לשמור את המקורית בכל מקרה? ומה עלי לעשות עם החדשה? צריך לקדש או לא? ואיך? (בנוכחות עדים מספיק?)

שלום רב. זה בסדר גמור שהחזרת את הטבעת המקורית, ואין צריך לעשות קידושין מחדש.

5. שלום רב. האם מותר לבנות ללבוש נעליים אדומות?

שלום רב. יש לבנות להימנע מללבוש נעליים בצבע אדום (יעויין במסורת הש"ס במסכת ברכות דף כ' עמוד א' בשם הערוך. וע"ע בשולחן ערוך המקוצר חלק ו' סימן ר"ב סעיף ז' והערה ל"ד).

6. שלום רב. האם יש חובה להניח תפילין רבנו תם? הבנתי שיש חילוקים של גיל/דעת וכו'.

שלום רב. לפי דעת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, מצווה על כל אדם להניח גם תפילין של רבינו תם, ובכדי שלא יעבור על איסור בל תוסיף, יכוון בהנחתן שבאותן שהן כהלכה הוא יוצא ידי חובת מצות תפילין, והשאר הן כרצועות בעלמא. ואין מברכים על הנחת תפילין דרבינו תם. ומכל מקום בחורים רווקים נכון שלא יניחו תפילין דרבינו תם, אלא אם כן יודעים בנפשם שמחשבתם טהורה כל זמן שהתפילין עליהם (ראה ילקוט יוסף סימן ל"ד סעיפים א',ג'. ועיין עוד בספר מנהגי הראש"ל חלק א' פרק ג' סעיף ט"ו).

7. שלום כבוד הרב. מספר שאלות לגבי שבת קודש: האם מותר להשתמש בפומפיה בשבת? מגרדת הכוונה, להכין רסק עגבניות או סלט ביצים/גזר. והאם מותר בשבת להכין טחינה? הכוונה למהול במים ומיץ לימון

שלום וברכה. אסור להשתמש להשתמש בפומפיה כלל בשבת. בילקוט יוסף התיר להכין טחינה בשבת, אך יש המחמירים בכך.

8. שלום כבוד הרב. האם זה אמת שאסור או יש עניין שלא להסתכל על הירח?

שלום רב. אכן זה נכון שאין להסתכל על הירח בהתבוננות, והטעם הוא על דרך הקבלה. אולם בהסתכלות מועטת שלא בהתבוננות אין כל חשש  (יעויין בספר חרדים ריש פרק ב' מצות לא תעשה התלויות בעין אות ה', ובספר מורה באצבע אות קפ"ו, ובמשנה ברורה סימן תכ"ו סעיף קטן י"ג, ובספר חזון עובדיה על חנוכה עמוד שכ"ט).

9. שלום כבוד הרב. ברצוני לשאול שאלה לעניין גזל. האם מותר לאדם להתפנות בשירותים של בית קפה של רשת גדולה, כאשר כתוב בשלט ליד שהשירותים הינם ללקוחות המקום?

שלום רב. אסור להשתמש בשירותים של כל חנות, כאשר כתוב במפורש שהוא מיועד ללקוחות המקום בלבד.

10. האם גוי שעבר תהליך של גיור כהלכה, נחשב יהודי לכל דבר ועניין? האם הוא יכול להתנצר חזרה? והאם כאשר הוא מפסיק לקיים מצוות יהדותו פוסקת?

שלום רב. גוי שהתגייר כדת וכדין, דהיינו שעשה מילה וטבילה וקיבל עליו עול מצוות, נחשב ליהודי גמור, ואין לו אפשרות לחזור להיות גוי. ואפילו אם מפסיק לשמור מצוות, דינו כמו יהודי שפרק מעליו עול מצוות שנשאר יהודי, וכדברי הגמרא במסכת סנהדרין (דף מ"ד עמוד א') ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא (וכן ראה בשלחן ערוך יורה דעה סימן רס"ח סעיף י"ב).

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה