שאלון יהדות

אביחי פז גרינוולד: "היהדות היא הדרך לצאת מהאגואיזם"

איפה הוא באמת לומד לעבוד על המידות, אילו שירים הוא כבר לא יכתוב, ולמה לשמח חתן וכלה – זו כבר לא מצווה כל כך מובנת מאליה? לרגל יציאת "מנגינת לבי", סינגל ראשון מתוך אלבום חדש, השאלון המאתגר עם אביחי פז גרינוולד

אא

סיפור ילדות שמלווה אותך?

"מגיל קטן אהבתי לשיר ולנגן. מספרים שבגיל שלוש רקדתי ושרתי עם מיקרופון שהיה למעשה הפומפה של השירותים".

נקודה יהודית שאתה מתחבר אליה באופן אישי?

"השבת. זו באמת המתנה הכי גדולה שה' נתן לעם ישראל. כל שבת אני נדהם איך אפשר לעצור את המרדף ואת מרוץ החיים. לשבת עם הילדים, ללמוד תורה בנחת, ולהרגיש את הקסם של זמירות השבת מרוממות את הנפש".

דמות מעולם היהדות שאתה מתחבר אליה?

"יש הרבה. הרבי, הרב מנחם מנדל שניאורסון, שאני מעריך מאוד את ההנהגה שלו, את עומק את התורה שלו ואת החיבורים המדהימים שהוא עושה בלמדנות מיוחדת בין הפשט לרבדים הנוספים בתורה. הרב קוק שנותן מבט על מהות התקופה שלנו, את המציאות שבה אנו חיים. רבי נחמן מברסלב, שאני מחובר אליו מגיל צעיר, ותמיד התפעלתי לא רק מכוח החיזוקים שלו לכל יהודי והאהבה שלו לכולם, אלא גם מהגאונות ומהזווית המיוחדת שבה הוא לומד את התורה ומעניק לה הסברים מפתיעים ומקוריים. גם כיום זכינו לצדיקים גדולים. אני יכול לספר על הרב זילברשטיין – הפוסק הגדול מבני ברק שאבא שלי, רופא, תלמיד שלו במשך עשרות שנים. זכיתי לפגוש אותו כמה פעמים, ותמיד כשראיתי אותו מעבר לגדלותו בתורה, הכי התפעלתי שלא מש חיוך מפיו! רואים את השמחה קורנת מפניו. ממש פנים מאירות באהבה לכל יהודי. 

"יש גם יוצרים שהיו בשבילי דוגמא חיה, איך אמן יהודי צריך להיות. אהרן רזאל, שהוא מורי ורבי מגיל 15 ועד היום, וחיליק פרנק אמן הקלרינט. עם שניהם עבדתי מקרוב וראיתי איך הנגינה היא ממש עבודת ה' בשבילם, שליחות".

היהדות בשבילך היא...

"דרך חיים. אתגר בלתי פוסק. מצד אחד שאיפה לעלייה מתמדת והתקדשות, ומצד שני, בניית דרך ארוכה. לראות כל מצב כהזדמנות לעשיית דבר חשוב ומשמעותי. בין אם זה להיות בבית עם הילדים ולשחק איתם, או להתפלל בבית כנסת, לחשוב על המשפחה ולצאת מהאגואיזם. לימוד תורה, הבנת סודות העולם, כשבסוף הכל זה הקשר אל בורא העולם".

אביחי פז גרינוולדאביחי פז גרינוולד

מצווה שיקרה ללבך במיוחד?

לשמח חתן וכלה. זה דבר שעשיתי שנים רבות כזמר חתונות, ותמיד התרגשתי מהזכות לעזור בלשמח עוד זוג שבונה בית. בדור שלנו, שכל כך רוצה אהבה, אבל מאוד קשה לו ההתחייבות והמחויבות, וכשבתים רבים כל כך לא מצליחים להיות חזקים – החשיבות של כל בית טוב ויציב, מחובר לעם ישראל ולתורת ישראל, היא גדולה מאוד".

חג אהוב עליך?

"חנוכה. אפילו הרמב"ם אומר שזו מצווה חביבה: הנרות והמשפחתיות והשמחה של הנצחון, זה שילוב שאני מאוד אוהב".

דמות תנ"כית שהיית רוצה לפגוש?

דוד המלך, גדול היוצרים של העם היהודי, מי שידע את סוד הניגון שמכין לנבואה וגם ניגון שמרפא את הנפש, ולכן הזמין אותו שאול לנגן לו. הייתי רוצה ללמוד ממנו את הכוח של הניגון ואיך משתמשים בו כדי לרפא וכדי לגרום לאנשים להתעלות".

ספר או שיר ששינה בך משהו?

"חובת התלמידים לרבי מפיאסצנה הי"ד. ספר מאוד מיוחד שמדבר בגובה העיניים, ומלמד את האדם לקחת את נפשו ולבנות אותה מתוך הערכה לעוצמה ולגודל שטמונים בה. זה ממש שינה בי את החשיבה על חינוך ילדים, ובעיקר על חינוך עצמי. לדעת שיש בנו נשמה גדולה ואור גדול שצריך לצאת, ואנחנו צריכים לדאוג ולטרוח להוציא אותו".

פרויקט שהשתתפת והשפיע עליך במיוחד?

"לפני כמה שנים זכיתי להשתתף בדיסק של ניגוני הימים הנוראים עם הרב ירחמיאל וייס, שילוב יחיד במינו של חזן עם קול מדהים ומרגש עם תלמיד חכם וראש ישיבה עוצמתי, שזכיתי גם להיות תלמיד שלו. תוך כדי העבודה על הדיסק הבנתי את גודל השעה, וחלחלה בי ההבנה שבשבילי אלה השורשים של המוזיקה היהודית, אולי משהו מהניגונים האלו מגיע מבית המקדש, פשוט מפני שהם מחיים את הנשמה".

מבחינה מקצועית, האם אתה במקום שבו חשבת שתהיה?

"עוד לא. אני חושב שיש לי עוד הרבה שירים ופרויקטים שחשוב לי להוציא, ושיהיה ציבור שזה ידבר אליו ויהיה משמעותי עבורו. אבל אני מרגיש שאני מתקרב ושיש לי את הדרך, ואת הסבלנות להבין ולדעת מה האחריות שלי לעשות, ומה ריבונו של עולם יחליט שיקרה" .

איפה אתה רוצה להיות בעוד חמש שנים?

"במקום יותר מוכר, שהשירים שלי יגעו בעוד אנשים, ועם עוד כמה דיסקים ופרויקטים מאחורי".

רגע של תחושת החמצה?

"הופעתי בערב של קהילה, ואחרי כמה שירים עלה לדבר אחד הסבים, וסיפר על גבורותיו הצבאיות. אבל הסיפורים התארכו מחמש דקות לשעה, וכשעליתי שוב אנשים כבר יצאו. נשארתי בהרגשה של אכזבה וכישלון".

לקח שלמדת ומלווה אותך?

"כנראה שאי אפשר לרצות את כולם. פעם רציתי לשיר בכל הסגנונות, ולתת מעצמי לכל אחד משהו שהוא יאהב. לאט לאט הבנתי שהרצון להיות אהוב או לרצות את הזולת, עלול לגרום לאדם לעשות דברים מנוגדים למהותו, ולכן הכי חשוב להיות אמיתי ולעשות את הכי טוב שאני יכול, וכל השאר זה בונוס. לכן היום אני שר דברים ששייכים לי, ושירי ראפ מחאתיים או שירים קופצניים עם מילים ללא משמעות, אני כנראה כבר לא אוציא".

משהו שאולי לא יודעים עליך?

"יש לי משפחה, שיש אומרים שהיא יחסית גדולה, עם חמישה ילדים ברוך השם. וזה באמת הדבר הכי חשוב ומשמעותי עבורי. זה פרויקט חיים ארוך טווח, והדבר שמאתגר אותי יום יום לעבוד על המידות ולהיות הכי אמיתי. אני גם מתעסק עם העצמה במוסיקה לנוער בסיכון ואוכלוסיות חלשות, מתוך אמונה בכוחה של המוסיקה לעזור ולהעצים".

חיים לפי היהדות הם מתכון בעיניך ל...?

"איזון, שמחה, זוגיות, העמקה. תנועה של התקדמות מתמדת".

הזמר והיוצר אביחי פז גרינוולד שובר שתיקה ומשחרר את "מנגינת לבי", סינגל ראשון לקראת אלבום חדש, בו הוא משתף פעולה לראשונה עם המוזיקאים דן ואסי איילון 

תגיות:השאלון המאתגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה