חדשות בארץ

מפרץ הזיהום: נתונים מדאיגים על מצב בריאותם של תושבי הקריות

תינוקות במשקל נמוך, שיעורי תחלואה בסרטן ריאות ובלימפומה הגבוהים במאות אחוזים מהממוצע הארצי, אחוז גבוה של התקפי לב. מחקר חדש מביא עמו שורה של ממצאים מדאיגים, ומעלה מחדש לסדר היום הציבורי את הזיהום הנורא במפרץ חיפה. שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, והשר לאיכות הסביבה, אבי גבאי, משלבים ידיים ונערכים למאבק

אא

כששר הבריאות הרב יעקב ליצמן התבקש להגיב על המחקר שדלף, ולפיו, תינוקות בקריות נולדים עם היקפי ראש נמוכים ב-30-20 אחוזים מהממוצע בשל זיהום באזור המפרץ, הוא לא חיכה שעה, ומיד יצר קשר עם השר לאיכות הסביבה. השניים סיכמו לשלב ידיים ולפעול, לטפל באופן מיידי בפצצת הזיהום שפוגע בתושבי הקריות. השרים היו מזועזעים לא רק מהמחקר, אלא מכך שהם לא ידעו על קיום דו"ח כזה, ולכן הם החליטו לעשות מעשה ולכנס בדחיפות ישיבה משותפת.

בישיבה בנוכחות השר להגנת הסביבה אבי גבאי, שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, אנשי משרדיהם והחוקרים שריכזו את נתוני המחקר, הוחלט שניהול המחקר ומימונו יועברו לידי משרדי הממשלה – שלמעשה הלאימו את המחקר – וזאת על מנת לפקח עליו טוב יותר ולמנוע טענות בנוגע להשפעות חיצוניות על החוקרים.

שר הבריאות הרב יעקב ליצמן (צילום: פלאש 90)שר הבריאות הרב יעקב ליצמן (צילום: פלאש 90)

במהלך הישיבה אמרו גורמים במשרד הבריאות כי הנתונים שהוצגו מעלים שורה ארוכה של שאלות – בין היתר, נטען כי החוקר לא השווה את הממצאים לאזורים אחרים בחיפה או לנתונים ארציים על מצבם של תינוקות, לא נבדקו השפעותיהם של גורמים נוספים, דוגמת מחלות רקע ומצב סוציו־אקונומי, והממצאים לא עוגנו באמצעות כלים מדעיים.

השר ליצמן אמר כי "לא נוכל לעבור על כך לסדר היום והדברים דורשים טיפול מיידי". בכנס של ארגון בטרם לבטיחות ילדים בכנסת, אמר השר ליצמן: "השר אבי גבאי ואני קיימנו שיחה ארוכה עם החוקר. המחקר טוב, וחשוב שנעשה. אני נגד לטאטא ובעד לפרסם ולתקן. לפני שמטאטאים דו"ח צריך להתייעץ עם הגורמים הרלוונטיים - משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. זה לא נעשה. נשב עם מחברי הדו"ח. אם הם יגיעו לאותה מסקנה, גבאי ואני נעשה כל מה שצריך, כולל סגירת המפעלים בחיפה. אנחנו נבחן את המסקנות. הנושא בבדיקה ואני בטוח שהמציאות שונה מזו שיצאה לתקשורת. נהיה סבלניים".

 

תינוקות במשקל נמוך, שיעורי תחלואה גבוהים

המחקר מגלה כי אם עד היום ידענו שמפרץ חיפה מזוהם והועלו טענות של תושבי האזור על מחלות שחלו כתוצאה מהזיהום, היום המצב קשה הרבה יותר, והוא פוגע לא רק בבודדים, אלא בכל תושבי הקריות.

"תינוקות באזורים המזוהמים במפרץ חיפה נולדו עם ראשים בהיקף הקטן ב-30-20 אחוזים מבאזורים סמוכים אחרים, פחות מזוהמים", נטען במחקר. "שיעור התחלואה בסרטן ריאות ובלימפומה גבוה עד פי 5 מהממוצע הארצי". את המחקר המקיף של אוניברסיטת חיפה, חשף ביום ראשון האחרון, הכתב חיים ריבלין בחדשות ערוץ 2.

החוקרים בדקו את כיווני הרוחות והם סבורים כי חומרים אורגניים נדיפים הנישאים מארובות המפעלים אל אותם יישובים אחראים לתחלואה החריגה. המחקר מבוצע על ידי קבוצה של 20 חוקרים בהובלת נציגי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה.

המחקר המקיף מצביע על שלושה מוקדי תחלואה עיקריים: קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון ורכס הכרמל, בצד שפונה לאזור התעשייה. החוקרים מצאו שהתחלואה שם בסרטן ריאות ולימפומה היא עד פי חמישה מהממוצע הארצי. החוקרים בדקו את כיווני הרוחות והם סבורים כי חומרים אורגניים נדיפים הנישאים מארובות המפעלים אל אותם יישובים אחראים לתחלואה החריגה. המחקר מבוצע על-ידי קבוצה של 20 חוקרים בהובלת נציגי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. לפני כמה ימים הוצגו לוועדת ההיגוי הנתונים ממחקר מקיף שהוזמן על ידי איגוד ערים חיפה וממומן על-ידי בתי הזיקוק וחברת החשמל כחלק מבקשה שלהם להרחיב את פעילותם.

החוקרים מצאו תחלואה עודפת ומדדי בריאות ירודים באזורים הצמודים לאזורי התעשייה הפטרוכימיים וכן מתאם בין מפות התחלואה (דוגמת סרטן ריאה, נון-הודג'קין, לימפומה ואסתמה). עוד נמצא כי מצב בריאותם של תינוקות נמוך מהממוצע.

 

רעלים באוויר, תקנים מקלים

זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא תוצר של כמה מפעלים הפועלים בשטח קטן, ומייצרים זיהום אוויר בריכוז גבוה וחריג מבחינת הכמויות וסוגי הרעלים שנפלטים לאוויר וכן של זיהום מתחבורה. כמעט בכל סוגי המזהמים, זיהום האוויר בחיפה הוא מהגבוהים בישראל. כמו כן בחיפה מתקיים מצב שבו זיהום זה נמצא סמוך לריכוז אוכלוסייה של מאות אלפי בני אדם, ומכיל חומרים רעילים, מסרטנים ומשבשי הורמונים.

עם השנים חלה ירידה בפליטה של מזהמים שונים באוויר עקב שינויים טכנולוגיים במפעלים וכן עקב ירידת הזיהום מתחבורה בעקבות שינויים בדלקים ובמנועים, למרות זאת חיפה מובילה בסוגי פליטה של מזהמים רבים יחסית לערים אחרות בארץ.

ארגוני סביבה ורופאים טוענים כי זיהום זה, הוא שאחראי לכך שיש תחלואה ותמותה גבוהים יותר באזור מפרץ חיפה לעומת מקומות אחרים בארץ בשורה של מחלות כמו אסתמה, מספר סוגי סרטן, מחלות לב, וכן כי נגרמים נזקים לעוברים ולילדים באזור. בעקבות מאבק ציבורי הוחלט על קיומו של סקר אפידמיולוגי שיבדוק את הטענות. באפריל 2015 הצטרף משרד הבריאות לטענה שיש קשר בין זיהום האוויר בחיפה לבין הזיהום בה, ובה בעת המשרד להגנת הסביבה נערך להכרזה על האזור כ"אזור מוכה זיהום". ממצאים ראשונים של מחקר שפורסמו, כאמור השבוע, מצאו כי בכמה מוקדי זיהום בחיפה נולדו תינוקות במשקל נמוך יותר ובעלי היקפי ראש קטנים ב-20-30% ביחס לשכונות אחרות בחיפה. כמו כן יש בהם שכיחות גבוהה מאוד של סרטן ריאות ושל לימפומה בקרב מבוגרים.

בספטמבר 2015 הכריזה ממשלת ישראל שבאזור חיפה יש זיהום אוויר חריג ונתוני תחלואה עודפת. בעקבות כך החליטה ממשלת ישראל לקדם תוכנית לאומית להפחתת הזיהום ממפעלים וכלי רכב בחיפה. התוכנית מאמצת המלצות של המשרד להגנת הסביבה לשם הגעה ליעדי הפחתה משמעותית של מזהמי אוויר שונים, כולל תרכובות אורגניות נדיפות וחומר חלקיקי עד שנת 2018. צעדי התוכנית כוללים צוותים לקידום תוכניות לשינוי מתקני תעשייה, הסבת מתקנים שונים וכלי רכב טבעי לגז טבעי, הגבלת תנועה והתקנת מסננים על רכבי דיזל מזהמים, קידום מוניות חשמליות, הקטנת הזיהום הנפלט מאוניות בנמל, הרחבת מערך הניטור, קידום תוכנית מחקר אפידמיולוגית, הפחתת הסכנה של אכסון חומרים מסוכנים והגברת השקיפות. עם זאת דבר זה מתקיים על רקע מאבק אזרחי למנוע את הרחבת בתי הזיקוק ומפעלים נוספים בחיפה.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

בשנת 2006 נטען כי רמת הזיהום של בתי הזיקוק גדולה יותר מאשר זו של כל מדינת קליפורניה שבה יש 21 בתי זיקוק. בארצות הברית ואירופה התקן מחמיר בהרבה ומותקנים פילטרים וציוד אחר להפחתת הזיהום. בישראל המשרד להגנת הסביבה חתום על אמנה מול התעשיינים שמאפשרת למפעלי בתי הזיקוק, כמו גם למפעלים אחרים, לקבוע תקנים במשא ומתן, דבר שמאפשר תקנים מקלים. לדוגמה, בתי הזיקוק משתמשים במזוט, שהוא סוג הדלק הזול ביותר והמזהם ביותר.

בשנת 2014 חשף ערוץ 10 כי חוות מיכלי הנפט בחיפה, תש"ן, שנמצאת בבעלות ממשלתית, שנבנתה בזמן הבריטים, נמצאת במצב תחזוקה ירוד, וכי הקרקע במקום מזוהמת בכמות גדולה של נפט גולמי. לפי הטענה יש חשש כי נפט זה חדר למי התהום וזיהם אותם, וכי דבר זה תורם לתחלואה גדולה בסרטן שקיימת בשכונת קריית חיים הסמוכה לחווה. אפשרות סיכון אחרת היא כי בנזין שנמצא במיכלים גורם לזיהום אוויר. מחקר של חוקרים מאוניברסיטת חיפה שפורסם בשנת 2012 מצא כי קיים קשר אפשרי בין תחלואה בשני סוגי סרטן לבין מגורים בקרבת המיכלים.

ראוי להזכיר כי דו"ח הקואליציה לבריאות הציבור מאוגוסט 2014, טוען כי על פי חוות דעת שהוכנה על ידי אבי מושל, עולה שהפעילות בנמל חיפה, בעיקר של אוניות גדולות, גורמת לפליטת כמות גדולה של חומרים מסוכנים לסביבה. הדו"ח מתמקד בהיבטי זיהום אוויר מנמל חיפה הקיים. הפליטות לסביבה מהפעילות בנמל נובעות משלושה סוגי מקורות עיקריים: האוניות הפוקדות את הנמל, המתקנים בנמל עצמו ותנועת כלי הרכב אל הנמל וממנו. פליטת זיהום האוויר מסך המקורות בנמל חיפה הנה משמעותית. הרחבת הפעילות בנמל על פי התוכניות צפויה להגדיל את היקפי הזיהום הנפלט, בעיקר כתוצאה מפליטת האוניות ומשינוע המטענים ביבשה.

 

עשרות אחוזים מעל הממוצע הארצי

לפי פרסומי משרד הבריאות משנת 2014, נכון לשנת 2009 מבין גילאי 50-75 במחוז חיפה, 7.4% לקו בהתקף לב (אוטם שריר הלב) בשנה, נתון שגבוה ב-19% מהממוצע הארצי (6.8%). היות שבנפת חיפה גרו כ-25 אלף איש בגילאים אלה, מדובר ב-1,864 בני אדם שלקו בהתקף לב סה"כ. שיעור תחלואה במחוז דומה לזה הארצי היה מפחית את מספר חולי הלב בקבוצת גילאים זו ב-151 בני אדם בשנה.

לפי פרסומי משרד הבריאות משנת 2014, המתייחסים לשנת 2005-9, בכמה ישובים בנפת חיפה יש עודף תמותה ממחלות לב ביחס לממוצע הארצי (שעמד על 330 בני אדם ל-100 אלף איש). המשרד מציג נתונים על תמותה בקרב בני 45 ומעלה. בעיר חיפה יש עודף תמותה ממחלות לב של 12%, בקריית מוצקין 11% ובקריית ביאליק 12%. עודף התמותה ממחלות לב בנשר היה 19%, בקריית אתא -21% ובקריית ים 22%. התמותה ממחלות לב של בני 45 ומעלה (כ-39 אלף איש מתוך מחוז חיפה שמנה 538), 380 בני אדם בשנה, גבוה ב-15% יחסית לממוצע הכלל ארצי.

מחקר של חוקרים מהדסה, בהשתתפות מיכה בר-חנה ותמר פרץ שפורסם בשנת 2013 בירחון האמריקאי לאפידמיולוגיה ולמניעת סרטן, מצא כי יש סיכון גבוה לתחלואה בכמה סוגי סרטן בקרב תושבי נפת חיפה, לעומת שאר תושבי ישראל, לאחר התחשבות בפרמטרים שונים כמו גיל, יהודים-ערבים, שנות השכלה, מוצא ועוד. המחקר מצא כי יש סיכון מוגבר לתחלואה בסוגי סרטן כמו סרטן ריאות, סרטן הראש והצוואר, ועוד סוגי סרטן בכל הגילאים.

לפי מסמך של משרד הבריאות שפורסם בשנת 2006 ומתייחס לנתונים בשנים 1998-2002, התחלואה הגבוהה ביותר מבין הנפות בישראל בסרטן, הן בקרב גברים והן בקרב נשים היתה במחוז חיפה, כאשר יש פער ניכר בין התחלואה באזור לבין הממוצע הארצי, ופער של עשרות אחוזים ביחס לירושלים - המחוז בעל התחלואה הנמוך ביותר. מבין 10 הישובים בישראל שהיו להם אחוזי התחלואה גבוהים בסרטן בקרב גברים בישראל, שישה ישובים היו בתקופה זו באזור חיפה - קריית אתא, קריית מוצקין, קריית טבעון, העיר חיפה, ונשר. נתונים אלה היו גבוהים פי שלושה ויותר יחסית ל-10 הישובים בעלי אחוזי חולי הסרטן הנמוכים ביותר בארץ.

ד"ר יוחאי אדיר, מנהל מכון הריאות בכרמל טען בשנת 2013 שקיימת עליה מתמדת בכמות החולים במחלות ריאה. יותר חולי אסתמה, יותר חולי סרטן ויותר חולי מחלת ריאות חסימתית.

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

תוצאות ראשונות של מחקר אפידמיולוגי על השפעת הזיהום במפרץ חיפה, שפורסמו השבוע, העלו כי במוקדי זיהום במפרץ חיפה (קריית חיים, קריית ביאליק דרום-מזרח קרית טבעון ורכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה) שכיחות התחלואה בסרטן ריאות אצל מבוגרים היא עד פי חמישה מהממוצע הארצי.

נכון ל-2006, בחיפה ובקריות רמת אשפוז הילדים גבוהה בכ-43% מהממוצע הארצי. ד"ר אלדד דן מעיד כי כמות החולים שהוא נתקל בה גבוה בהרבה מאשר מקומות אחרים שבהם עבד - הדסה בירושלים או בשיקגו, וכי נוצר עומס עצום על מערכת הבריאות בגלל התחלואה העודפת.

דו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהתפרסם בשנת 2006 התייחס לנתונים של השנים 2002-2000, ומצא כי מספרם של הילדים המאושפזים בבתי חולים באזור חיפה, גבוה ב-22 אחוז בקרב ילדים וב-32 אחוז בקרב ילדות, ממספרם ביתר חלקי הארץ.

במשרד הבריאות הצטברו לאורך השנים ממצאים על שיעור אשפוזים גבוה של ילדים בשל אסתמה ושיעורים גבוהים של מחלות ריאה עם סיכון לברונכיטיס. סקירת מחקר שפרסם משרד הבריאות בשנת 2012 הצביעה על כך שבקרב ילדים בגילי 14-6 באזור חיפה, נמצא קשר בין זיהום אוויר לבין שכיחות האסתמה. המחקר אף הראה כי שיעורי התחלואה גבוהים פי 2.5 לעומת אזורים בעלי זיהום אוויר נמוך, גם כאשר רמת הזיהום עמדה בתקן הסביבתי המותר. דו"ח "לראות את הנולד" של הקואליציה לבריאות הציבור משנת 2009 מפרט את המחקרים מהעולם הקושרים בין סוגים של מזהמי אוויר לבין תחלואה ומקרי אשפוז בשל אסתמה וברונכיט.

תוצאות ראשונות של מחקר אפידמיולוגי בחיפה שפורסמו השבוע הצביעו על תחלואה גבוהה באסתמה בקרב ילדים, ומתרכזים בשלושה מוקדים זיהום עיקריים: קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון ורכס הכרמל בצד שפונה לאזור התעשייה.

פרופסור ג'ימי קריקון, יו"ר הקואליציה לבריאות הציבור, טען כי הנתונים לגבי הזיהום ותחלואה מוגברת בחיפה קיימים מאז שנת 1992. קריקון טען כי יחידה שלמה של חוקרים שהייתה במשרד הבריאות והועברה למשרד להגנת הסביבה, פורקה. בשנת 2015 נחשף כי בשנת 2001 גילה קריקון כי משרד הבריאות הסתיר נתוני מחקר על מיפוי גיאוגרפי של מחלות סרטן בישראל. המאבק שלו הביא לפרסום המחקר לראשונה ובו מובילות נפות חיפה ועכו את מפת תחלואת הסרטן בעודפי תחלואה של 21-15%.

פרופסור איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, טען במכתב משנת 2012 כי יש קשר בין זיהום האוויר בחיפה לבין התחלואה המוגברת באזור, וקרא להכריז עליו כעל איזור מוכה זיהום. במכתב של משרד הבריאות מאפריל 2015, פרופסור גרוטו, טען שוב כי יש תחלואה מוגברת בסרטן בחיפה וכי דבר זה נובע מזיהום אוויר, ובייחוד הדגיש גרוטו את התחלואה בקרב ילדים בשיעור של 50% מעל הממוצע הארצי.

 

התגובות: "נלחמים נגד הרחבת בז"ן"

מעיריית חיפה נמסר בתגובה לממצאים הקשים: "המצב שבו גורמים מקצועיים נדרשים להתייחס להדלפות ולנתונים שמתפרסמים בתקשורת, עוד לפני שהם מובאים לאנשי המקצוע, הוא אבסורד ומקומם ואין לנו כוונה לשתף עם זה פעולה. עיריית חיפה היא היחידה הנלחמת נגד הרחבת בז"ן".

ראש העירייה יונה יהב אמר כי: "בדיון שהיה בשבוע שעבר ובו השתתפתי באופן אישי, הופתעתי לשמוע את פקידי הממשלה מצביעים בעד הרחבת בז"ן במפרץ חיפה. אנחנו נלחמים נגד כך 24 שעות ביממה, ואם ההחלטה להרחיב את בז"ן תתקבל - נעתור לבג"ץ ולא נוותר. אני באופן אישי סגרתי את בתי הזיקוק, ובית המשפט הורה לפתוח אותם מחדש. בכוונתי להמשיך להילחם על בריאותם של תושבי מרחב חיפה. מדובר על שליש מתושבי מדינת ישראל - מעכו וקריית אתא, מוצקין וביאליק, ועד נשר וקריית טבעון".

באשר לנתוני המחקר נמסר מהעירייה: "ההסכם שנחתם בין המשרד להגנת הסביבה, העירייה וצוות החוקרים מאוניברסיטת חיפה כלל סקר אפידמיולוגי המתייחס, בין היתר, להשוואה של נתוני התחלואה בין שלוש ערים גדולות בישראל. בכוונתנו לכבד הסכם זה, הן את תוכנו והן את לוחות הזמנים כפי שנקבעו. ממצאי סקר הביניים יפורסמו במועד ובכל השקיפות הנדרשת. כל אמירה אחרת היא הטעיית הציבור". 

באיגוד ערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה טוענים כי המחקר טרם הושלם וכי שיטת המחקר, שבה החוקרים הציעו את דגימות הקרקע כמדד לזיהום אוויר, שגויה: "הפורום המקצועי שכולל נציגי המשרד להגנת הסביבה, נציגי משרד הבריאות ונציגי איגוד ערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה חשבו פה אחד כי מדובר במתדולוגיה שגויה ולכן לא אישרו שינוי במתווה המחקר.

"צר לנו על הנתונים הבלתי מדויקים שפורסמו הערב. את המחקר מלווה פורום מקצועי שמורכב מנציגי משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות הסביבה מפרץ חיפה. כאשר יהיו תוצאות מתוקננות ומלאות נשמח להביא אותן לידיעת הציבור. האיגוד ימשיך לפעול בכל הכלים המקצועיים לקידום איכות הסביבה והאוויר במפרץ חיפה", נמסר מהאיגוד.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה כי "הנחת העבודה של המשרד היא שרמת זיהום האוויר במפרץ חיפה גבוהה מאוד ולכן המשרד לקח אחריות, גיבש תוכנית ומיישם אותה בעוצמה. למרות ירידה של 11%, עדיין רמת הזיהום גבוהה מדי ונמשיך להפחיתה. כל מחקר יבוצע בלוחות הזמנים ובלי הפרעה. המחקר יהיה הבסיס לשלב ב' של התוכנית".

בעקבות התגובות, פרסמו החוקרים ביום שלישי השבוע הודעה ראשונה וחריגה שתוקפת את כל מי שמפקפק בנתונים שפורסמו. "בעקבות פרסומים בתקשורת של 'גורמים עלומי שם'", אמרו החוקרים כשהם תוקפים במרומז את משרד הבריאות, "צוות החוקרים מבקש להבהיר כי הוא עומד מאחורי המחקר והמתודולוגיה שלו, שאושרה מראש על ידי הוועדה המקצועית, שבה חברים גם נציגי משרד הבריאות ונציגי המשרד להגנת הסביבה".

החוקרים מתייחסים בדבריהם לביקורת שנמתחה על שיטת המחקר שלהם. אחד החוקרים טען בערוץ 10 כי הופעל על הצוות לחץ להפסיק את עבודתו כשהתבררו הממצאים המדאיגים. "ניסו לסיים את המחקר אחרי שראו את התוצאות", אמר. הוא אישר בשיחה את הדיווחים על ויכוחים ומחלוקות בין צוות המחקר – שעלותו יותר מ-3 מיליון שקל – לבין מזמיני המחקר, בהם עיריית חיפה ואיגוד הערים. הוא הוסיף שהוא וחבריו חתומים על חוזה שלפיו אסור להם לדבר על המחקר.

תגיות:מפרץ חיפהזיהוםמחלותסרטן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה