מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #9 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם ניתן לעשות תיקון לנשמה על פי המצח? האם מותר לשחק שש בש בשבת? והאם ישיבה בפינת השולחן מעכבת זיווג?

אא

1. כבוד הרב שלום. רציתי לדעת האם יש דבר כזה, שניתן לאבחן בעיות נפשיות או תיקון לנשמה על פי ראיית המצח או הפנים? שמעתי שהיה צדיק שהיה מתמחה בזה.

שלום וברכה. צדיקים אכן היו רואים על המצח את כל מעשי האדם, כך היה האר"י הקדוש ועוד צדיקי עליון מפורסמים. אולם צדיקים בני עליה הם מועטים ואין לקבל כל באבא מתחיל כבקי בדברים אלו.

2. האם ישנו איסור לשחק בשש בש בימות החול או בשבת? והאם מותר להחזיקו בבית? והאם יש לחשוש לאיסור "משחקים בקוביה"?

שלום רב. בימות החול מותר לשחק שש בש. לפי דעת הגר"ע יוסף זצ"ל, אין לשחק שש בשב בשבת (ראה בספרו חזון עובדיה על הלכות שבת חלק ג' עמודים ל"ב-ל"ד). אולם לפי מנהג האשכנזים מותר מעיקר הדין לשחק שש בש בשבת, אלא שיש להיזהר שלא להפריד בסוף המשחק את החלקים השונים לפי סוג או צבע וכדומה, מכיוון שיש בכך משום איסור ברירה. אולם להפרידם ולסדרם כדי לשחק בהם מיד מותר (ראה שמירת שבת כהלכתה חלק א' פרק ט"ז סעיף ל"ה). ומכל מקום רצוי להימנע מלשחק בשש בש בשבת משום שאינו מתאים לקדושת השבת (ראה שם סעיף א', ועיין עוד מה שכתב בנידון דידן בספר הליכות שבת עמודים קנ"ד-קנ"ה).

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

3. שלום. האם ישיבה בקצה השולחן (בפינת השולחן) מעכבת זוגיות ב-7 שנים?

שלום רב. אמנם כך שגור בפי העולם שמי שישב בזווית השולחן יתעכב במציאת זיווגו, אולם לא ידוע על שום מקור לקפידא זו. יעויין בספר סגולות רבותינו (עמוד 223 שאלה ז') ששאל את הגר"ח קנייבסקי שליט"א האם יש מקור למה שאומרים העולם שמי שישב בזווית השולחן יתעכב במציאת זיווגו? ועל זה השיב הרב שליט"א: לא שמעתי. ועיין עוד בהערה שם מה שהביא משו"ת ודרשת וחקרת חלק ה' (חלק אבן העזר סימן כ"ב) שכתב שגם שמע על קפידא זו, אך לא מצא לו מקור ברור, עיין שם.

4. האם יש איסור לעבור דרך החלון או לעבור מעל בן אדם? יש אומרים שזה מונע מלגדול וכדומה. האם יש בזה משהו? תודה רבה.

שלום רב. אין חשש לעבור דרך החלון. ראה להרב משה שטרן זצ"ל בשו"ת באר משה חלק ח' (סימן ל"ו אות ב') שכתב, שכן היה המנהג מאז ומקדם שלא לעבור על ילד קטן ולא לקפוץ עליו, והכל היו מקפידים על זה. ומי שהיה עובר או קופץ מעל ילד קטן, היו מבקשים ממנו שיעבור אחור או יקפוץ אחור היפך ממה שעשה בראשונה, כי אמרו שעל ידי מה שעוברים או קופצים עליהם לא יגדלו ככל הצורך, ראה שם.

5. שלום וברכה. ראיתי את השאלה על הטענת הסלולרי במקום עבודה, והתשובה היא שלא נוהגים להקפיד על זה. הספק שלי לגבי בית הכנסת ובית מדרש, שם ההוצאות הם מכספי קודש, ואם כן מי יוכל לתת רשות או לא להקפיד? האם זה מותר או אסור? או אולי הגבאי רשאי לתת רשות לאנשים?

שלום וברכה. החשמל בבית הכנסת שייך למתפללים שמשלמים דמי חבר ומשתתפים בהוצאות החשמל, ואף הם לא נהגו להקפיד בכך לאדם שבא ללמוד ומטעין בינתיים את הסלולרי ולכן נראה להתיר.

6. שלום כבוד הרב. מה המקור לכך שבית המקדש השלישי יירד מהשמיים מוכן?

שלום רב. המקור הוא בדברי רש"י במסכת סוכה (דף מ"א עמוד א', ד"ה אי נמי) שכתב: "אבל מקדש העתיד שאנו מצפין בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר (שמות ט"ז, י"ז) – "מקדש ה' כוננו ידיך". אולם דעת הרמב"ם (הלכות מלכים פרק יא' הלכה א') שמלך המשיח הוא זה אשר עתיד לבנות את בית המקדש השלישי, עיין שם.

7. אם אני יושבת באוטובוס ליד אישה ואני רואה מולי אדם זקן עומד, האם אני צריכה לקום? כי מצד אחד זה אדם זקן, מצד שני אני אחטיא אותו אם הוא יישב ליד אישה.

שלום וברכה. אין חטא בזה שגבר יושב ליד אישה, כאשר מקפידים לא לגעת. ואף שאכן חשוב מאוד להקפיד ולהיזהר בזה וכך נוהגים כל יראי ה', אולם במקרה של זקן אין לחשוש ומותר לזקן לשבת באוטובוס אף ליד אישה, כדי שלא ייפול חלילה ויבוא לידי סכנה.

8. שלום הרב. יש לי שאלה: האם האדם יישאר באותו גיל כשהמשיח יבוא?

שלום וברכה. השנים יעברו, והאדם ישנה את מספרי שני חייו בכל שנה כמובן. אבל האדם יישאר צעיר בבריאות שנים רבות יותר, כמבואר בפסוק שנער בן מאה שנים ימות. זאת אומרת שמי שימות בגיל 100 יהיה עדיין נער.

9. למה בתפילות כמו לפני טבילה, אני מתפללת לבן זכר? אודה לרב על תשובה.

שלום וברכה. כשם שמי שלא הוליד בן לא קיים מצוות פריה ורביה, כך מי שלא זכה להוליד בנות לא קיים מצוות פרו ורבו עד שיוליד בת. מי שכבר זכה להוליד בן עליו להתפלל במפורש שהקב"ה יזכה אותו דווקא בבת, מכיוון שהם שניהם מבוקשים חשובים ונצרכים באותה המידה, ולא יקיים את רצון הבורא אלא כשיזכה להביא גם בת לעולם.

מקדימים להתפלל על בן מאחר וכשזוכים לבן בתחילה מתחייבים גם במצוות פדיון הבן, וגם אפשרות מצוות תלמוד תורה לצאצאים שהיא המצווה הכי גדולה וחשובה מתקיימת בבנים ולא בבנות הפטורים מתלמוד תורה. ישנו מאמר חז"ל "אשרי מי שבניו זכרים", וזה מבואר ברעיון פשוט כי בזמן העתיק היה מותר לגבר לשאת כמה נשים, ומשכך הרי מי שיש לו בנים זכרים וכל זכר נושא כמה נשים זוכה להרבה יותר צאצאים ונכדים.

מה שאין כן כשיש לו רק בנות הרי כל בת תוליד רק מה שאישה יכולה ללדת, וכך לא יהיה לו ריבוי נכדים כמו מי שיש לו זכרים שנושאים כמה נשים, כך מבאר הגאון מוילנא. ובמסכת בבא בתרא מבואר שגדול הדור רב חסדא היה אומר שלו חשובים יותר בנות מבנים.

10. בשבת אשתי לא שחררה את הנורה במקרר, ואז כשפתחתי את המקרר נדלקה הנורה. אם הייתי סוגר את הדלת, הייתי שוב מחלל וגם בטוח שמישהו ללא כוונה היה פותח אותה, אז החלטתי לשחרר קצת את הנורה ולמנוע עוד חילול שבת. האם נהגתי נכון?

היה אסור לשחרר את הנורה בשבת. להבא ניתן לקרוא לנכרי שישחרר את הנורה.

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה