מקבצי שו"ת - שאל את הרב

מקבץ שו"ת #8 - 10 השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע

האם מותר ללבוש בגדים של נפטר? האם חובה להשאיר טיפ במסעדה? והאם מותר להתלבש מול תמונה שכתובים עליה פסוקים?

אא

1. שלום. השאלה שלי היא: האם יש בעיה ללבוש בגדים של סבא שנפטר?

שלום רב. מותר ללבוש בגדים של סבא שנפטר, אלא שיש להקפיד שלא ללבוש את הנעליים שהוא היה לבוש בהם בעת הפטירה (שו"ת יביע אומר חלק ג' חלק יורה דעה סימן ה' על פי ספר חסידים סימן תנ"ד).

2. יש מנהג ידוע במסעדות להשאיר טיפ לאחר הישיבה או האכילה. אם לא משאירים, האם יש חשש גזל?

שלום רב. אכן יש חובה להשאיר טיפ כפי המנהג, ומי שלא משאיר טיפ עובר על חשש איסור גזל (ראה בספר טובך יביעו חלק ב' עמוד ק"ז לגר"י זילברשטיין, שהוית והמנהג המקובל כיום בכל המקומות הוא שבעלי האולמות מכניסים את סעיף ה'טיפ' בתוך החישוב הכללי של המשכורות שהם משלמים לעובדיהם, לכן מי שלא נותן טיפ עובר על חשש איסור גזל).

(תמונת אילוסטרציה: Shutterstock)(תמונת אילוסטרציה: Shutterstock)

3. שלום כבוד הרב. האם מותר להתלבש מול תמונה שמצוין עליה שיר למעלות עם שם השם? האם מותר לתלות אותה בחדר השינה?

שלום רב. מעיקר הדין יש להיזהר רק שלא יתגלה הערווה מול התמונה הזו שכתובים עליה פסוקים. אולם שאר מקומות מכוסים בגוף אין איסור שיהיו מגולים בפניו (יעויין משנה ברורה סימן מ"ה סעיף קטן ה', ובספר גנזי הקודש פרק ד' סעיפים ח'-י'). אכן יותר נכון שלא לתלות תמונה כזו בחדר שינה כלל.

4. שלום רב. אני באופן קבוע לוקחת לחם שנשאר לי, מרטיבה אותו ושמה על המדרכה ליד הבית, ובאים כמות של ציפורים ואוכלים. אם אין לי לחם שנשאר, אני קונה ומרטיבה ומניחה לציפורים כי באים מלא. האם זה מותר?

שלום וברכה. לכתחילה יש לקחת שאריות לחם ולתת לציפורים. אם אין לך שאריות, מותר לך לתת גם לחם שעדיין עומד לאכילת אדם.

5. שלום. להלן מספר שאלות: האם מותר לקנות רכב שבסמלו קיים צלב (אלפא רומיאו)? וכמה שעות הספרדים שומרים בין אכילת עוף לאכילת חלב?

שלום רב. מותר לרכוש רכב שבסמלו קיים צלב אך רצוי להימנע (יעויין ברמ"א יורה דעה סימן קמ"א סעיף א', ובשו"ת יחוה דעת חלק ג' סימן ס"ה, ובספר הליכות עולם חלק ז' עמוד רע"ח, ובקיצור שולחן ערוךילקוט יוסף יורה דעה סימן קמ"א סעיף ד'). ולעניין זמן המתנה בין אכילת עוף לחלב – שש שעות (ראה שולחן ערוך יורה דעה סימן פ"ט סעיף א').

6. שלום וברכה. האם מותר לי להטעין את הסלולרי במקום העבודה ללא רשות? אני עובד במשרד, ונראה שבעל החברה לא מקפיד על העניין כי כולם נוהגים כך ומעולם לא העיר על כך.

שלום רב. אין דרך העולם להקפיד על כך, ולכן מותר להטעין פלאפון במקום העבודה – כל עוד והדבר לא נאסר בצורה מפורשת (ראה שולחן ערוך חושן משפט סימן שנ"ח סעיף א').

7. מה זה אומר כשרואים קשת? אנחנו אמורים לפחד? להתעורר? אני יודעת שזה אומר שהשם כועס עלינו, אבל בגלל שנכרתה ברית שלא יהיה עוד מבול בעולם, אז הקשת היא הסימן.

שלום וברכה. הקשת מרמזת על כך שיש דין מתוח בשמיים, וחלילה יש קטרוג של כיליון בשמיים.

8. שלום רב. ברשותי שאלה שמטרידה אותי מזה זמן רב. הכרתי בחור נוצרי, והתאהבתי בו. אנחנו לא בני זוג אך בקשר טוב. תמיד סובבת אותי מן אשמה שזהו חטא גדול, כי הרי התורה אוסרת על נישואים עם גויים. אם אנסה לשכנע אותו, והוא יסכים להתגייר אבל רק מתוך כוונה של נישואין איתי ולא מתוך כוונה של מציאת האמת ביהדות, האם נוכל להתחתן מבחינת הדת? תוכל לתת איזושהי עצה מה לעשות בנדון? אני אוהבת את הבחור אהבת נפש ולא יודעת מה לעשות. מה בכל זאת אוכל לעשות כדי שנוכל להתחתן כדת משה וישראל?

שלום וברכה. גיור שאינו גיור של קבלת מצוות באמת אינו שווה כקליפת השום. גיור יכול להיות רק כאשר המתגייר מבין את האמת שבתורה ובמצוות, את האמת שביהדות ומקבל על עצמו ללכת בדרך ה' באמת, אז הוא נהפך לגר. לכן לא כל כך מהר מקבלים מי שרוצה להתגייר רק בשביל להינשא לבת ישראל, כי אנחנו חוששים שהגירות אינה גירות אמת. נשמח לשוחח איתך, ולהשתדל לסייע לך בכל האפשר כדי שתזכי לבנות את ביתך כדת משה וישראל, נא לשלוח לנו מספר טלפון ונשוב אלייך.

9. שלום רב. אני מתחילה ללמוד הוראה ומתנסה. ישנם ילדים בכיתה שמקללים, מרביצים אחד לשני ומדברים כך שאני לא יכולה לדבר. לכן אני נאלצת לדבר בצורה לא יפה, ולהרים את הקול על מנת שאוכל להשתלט על הכיתה. זאת אומרת שאני חלילה עושה הלבנת פנים לתלמיד? אם אני לא אהיה נוקשה איתם אני לא אצליח ללמד, זאת אומרת שאני לא יכולה לעבוד בהוראה אם כך בהכרח אני אחטא?

שלום וברכה. אין כל חטא בהשתקה. כמובן שחלילה מלפגוע בתלמיד באופן אישי, ולומר לו אתה ככה או ככה. ניתן להיות תקיפה ולהשתיק ללא כל העלבה ברמה האישית.

10. שמתי את התפילין של בעלי על העגלה של התינוקת, ובעודי עולה במדרגות התפילין נפלו על הרצפה. מה עלי לעשות? (התפילין היו בנרתיק).

שלום רב. היות והתפילין היו בתוך הנרתיק שלהם אין צורך לצום כלל או לפדות את הצום בכסף. אולם כדאי בכל זאת לתת איזה פרוטה לצדקה (יעויין משנה ברורה סימן מ' סעיף קטן ג', ופסקי תשובות שם).

תגיות:שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה