עובדות ביהדות

גשמים ביהדות: 10 עובדות מפעימות על זמן ירידת הגשמים

שעת ירידת הגשמים היא עת רצון היא לכל החסדים הטובים, כי כולם גנוזים באוצר הטוב שהקדוש ברוך הוא פותח בשעה זו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. על גדלותו של יום ירידת הגשמים, נאמר במסכת תענית: "גדול יום הגשמים כיום שניתנה בו תורה, כיום שנבראו שמים וארץ, גדול יום הגשמים שאפילו ישועה פרה ורבה, אין גשמים יורדים אלא אם כן נמחלו עוונותיהם של ישראל, גדול יום הגשמים שאפילו פרוטה שבכיס מתברכת בו, גדול יום הגשמים כיום קיבוץ גלויות, גדול יום הגשמים שאפילו גייסות פוסקות בו".

2. בבראשית רבה: "אמר ר' הושעיה: קשה היא גבורת גשמים שהיא שקולה כנגד כל מעשה בראשית".

3. במסכת ברכות מובא כי יש לברך על ירידת הגשמים: "על הגשמים אומר ברוך הטוב והמטיב..." בגמרא מובאת תפילתו של רבי יהודה: "מודים אנחנו לך על כל טיפה וטיפה שהורדת לנו. ורבי יוחנן מסיים בה הכי: אילו פינו מלא שירה כים וכו' אין אנו מספיקין להודות לך ה' אלוקינו... ברוך אתה ה' רוב ההודאות".

4. במסכת תענית: "אמר רבי יוחנן: ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח, ואלו הן: מפתח של גשמים, ומפתח של חיה, ומפתח של תחית המתים". שלוש התופעות הללו: גשם, לידה ותחית המתים, מתקיימות אך ורק בהשגחתו הפרטית של הקב"ה. כלומר, ירידת המטר אינה כלולה במערכת חוקי הטבע הכלליים של ששת ימי בראשית, אלא נעשים רק בהתערבות מיוחדת של הקב"ה.

5. כאשר אנו חוֹוים את ירידת הגשם, עלינו לזכור שאין זה תהליך אוטומטי בחוקיות קבועה כמו זריחת השמש, למשל, אלא חסד של הקב"ה אתנו, ברואיו. וכאשר נזכור זאת נחוש את נוכחות השכינה כאן למטה על פני האדמה.

6. על הגשמים נאמר: "יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים, לתת מטר ארצך בעתו" (תענית ב'). כיוון שנפתח אוצר זה, נפתח גם אוצר של חסדים טובים ורחמים מרובים – עת רצון היא זו לישראל שיבקשו כל שנפשם חומדת. אין הם צריכים אלא לכוון את ליבם ולבקש מלפני אביהם שבשמים שיוושעו בתשועת עולמים, שיימחלו להם על עוונותיהם, שתתברך הפרוטה שבכיסם, שיקבץ גלויותיהם מארבע כנפות הארץ ושייפסקו גייסות המלחמה. עת רצון היא עתה לכל החסדים הטובים, כי כולם גנוזים באוצר הטוב שהקב"ה פותח בשעת ירידת הגשמים.

7. ביהדות, הגשם מסמל את השפע השמימי המורעף ממרומים באופן תמידי. קצב החיים היומיומי, שהוא כה מסחרר בזמננו, משכיח מאנשים רבים את העובדה, שחסד ורחמים מוענקים להם בכל עת ובכל שעה ע"י ה'. כל נשימה ונשימה שאדם נושם מקורה בחסד ה'. כל אפשרות לצעוד צעד או להניד עפעף הינה הענקה של הבורא. לדאבון לב, החיים הזורמים במהירות משכיחים מהאדם  את כל זאת.

8. הגשם מסוגל לעורר רגשות של הכרת טובה בלבבות. אנשים רבים, ובעיקר החקלאים שבשדות, חשים את הברכה המגיעה ממרומים בעקבות הגשמים גם אם שגרת חייהם אינה עמוסה בלימוד התורה ובקיום מצוות. הם נושאים עיניהם למרום ומייחלים לגשם. אמנם תושבי העיר רחוקים מעט מתחושה זו, אולם כל אלו הקשורים לצמיחה וליבולים, חשים הכרת הטוב לנוכח מתנת שמים זו.

9. המדע המתקדם והטכנולוגיה הדוהרת קדימה עלולים להקנות תחושה שהכל, או כמעט הכל, נמצא בהישג ידו של האדם, ולפחות בשליטתו. הוא מסוגל לשדד מערכות טבע ולשנות סדרי בראשית. בעיני רבים הפך הטבע להיות כלי שרת בידי האדם, העושה בו כרצונו.

10. הגשמים באים בעקבות תפילה. עד שלא נברא אדם והתפלל על גשם, לא ירדו גשמים בעולם. בתפילה טמונים המפתחות שבעזרתם ניתן להגיע לברכת שמים זו. התפילה מבוססת על האמונה בבורא הכל יכול, המסוגל להעניק טובה וברכה, המאזין ומקשיב לאלו הקוראים אליו באמת ממעמקי ליבם. הן בדברי חז"ל והן בספרים מאוחרים יותר מסופר על אישים מורמים מעם, שדפקו על שערי שמים בשנות בצורת, ותפילותיהם נענו. ככל שבני העם ירבו בתפילה ויפנו מעומק לבם לאביהם שבשמים, כן תגדל הברכה, וכן יושפע עלינו שפע רב ממרום.

הרב יצחק פוזן בשיחה מחזקת בנושא: מה אפשר ללמוד מירידת הגשמים לקשר שלנו עם אבא שבשמים?

תגיות:גשםתפילות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה