ט"ו בשבט

בריאות וכשרות: 10 נקודות חשובות על פירות יבשים

ט"ו בשבט הגיע ועמו הבהלה לפירות היבשים. 10 נקודות חשובות שיש לקחת בחשבון בעת האכילה

  • ט"ו שבט התשע"ו
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. פירות יבשים עשירים מאוד בסוכר וקלוריות. בתהליך ייבוש הפירות, הם מאבדים מים ואת הסוכרים הטבעיים שבהם, כמו פרוקטוז, אשר אינו גורם לעלייה חדה ברמת הסוכר בדם, בניגוד לממתקים וחטיפים מתוקים אחרים.

יצרני הפירות היבשים מחזירים את המתיקות לפירות באמצעות תוספת סוכר וממתיקים מלאכותיים שאינם בריאים ומעלים את רמת הסוכר בדם באופן חד, מה שעלול להוביל לסוכרת סוג 2, מחלות לב וכלי דם ובעיות רבות אחרות.

2. פירות יבשים קנויים עשויים להכיל גופרית דו-חמצנית, שהוא גז שנוצר משריפת נפט או פחם, ומשמש כחומר חיטוי, מלבין או כחומר משמר במזון. הוספת גופרית דו-חמצנית לפירות יבשים לפני תהליך הייבוש, שומרת על הצבע והטעם ומאריכה את חיי המדף שלהם.

חשיפה גבוהה לגופרית דו-חמצנית עלולה להזיק מאוד, ואפילו קטלנית לחולי אסתמה ולסובלים מאלרגיות או רגישים לסולפט (מלח של חומצה גופרתית). בנוסף, הגופרית הדו-חמצנית היא חומר כימי רעיל, המסוכן הן לגוף והן לסביבה.

3. מלח – אגוזים ושקדים קלויים ומומלחים מכילים כמות מלח מאוד גדולה. תזונה עשירה במלח - מהווה גורם סיכון למחלות לב.

4. סכנת חנק - קיימת סכנה של חנק מהפירות היבשים, בפרט לילדים עד גיל 6.

5. עששת - רוב הפירות היבשים דביקים ולכן נוטים להיתקע בין השיניים ולהישאר שם זמן רב, מה שמזרז היווצרות עששת. כמו כן, הכמות הגדולה של ויטמין C שהוסף לפירות מעלה מאוד את החומציות של הפרי ובכך מואץ עוד יותר תהליך היווצרות העששת.

6. פגיעה בהפרשות הרוק - ריכוז רב של כימיקלים המוספים לפירות היבשים הלא אורגניים, משפיע לרעה על חלל הפה בכך שמביא לירידה בהפרשת הרוק. הרוק אחראי לחיזוק השיניים ומסייע בקטילת חיידקים כך שפגיעה בו, משמעותה פגיעה ישירה במצב השיניים.

7. על כן, כאשר אתם קונים פרות יבשים, עדיף לקנות ממותגים אורגניים ולקרוא את תווית הרכיבים ביסודיות. העדיפו פירות יבשים ללא תוספת סוכר, מלח, תוספי צבע וכימיקלים לא רצויים. ניתן לאכול פרות יבשים, אך לא להפריז בכמויות.

8. נקודה נוספת וחשובה היא בדיקת הפירות היבשים מחרקים. הרב משה ויא, מחבר ספר "בדיקת המזון כהלכה" מבאר כי פרות יבשים עשויים להכיל חרקים, גם אם הם בהכשר מהודר.

הפרות היבשים שיש לבדוק אותם מחרקים לפני האכילה הם: פיסטוק חלבי, קשיו, משמש מיובש ותמרים. לגבי המשמש המיובש יש לדעת כי כתמים ונקודות חיצוניים הם לאו דווקא סימנים לנגיעות.

9. את רשימת הפירות היבשים שאין חובה לבדוק אותם, אלא אם יש בהם סימנים חריגים ממש (שינוי בצבע, כרסום, או מוצר המאוחסן זמן רב) מכבדים בנוכחותם: אתרוג מסוכר, גרעיני דלעת, דובדבנים מיובשים מארה"ב, חמוציות, פקאן סיני, תמרים לחים ועוד.

10. חבושים, חרובים, פטל, צימוקים, תאנים, תות שדה ותות עץ הינם נגועים מאוד.

הרב ראובן זכאים בהרצאה מעוררת על כשרות המזון:

תגיות:פירות יבשיםט"ו בשבטכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה