שבת

מותר להרכיב פאזל בשבת? עשר עובדות על משחקים בשבת

באילו משחקים מותר לשחק בשבת? האם מותר לנפח בלון? ומה עם פאזלים ובימבה? עשר עובדות על משחקים בשבת

אא

למה נועדה השבת? השבת ניתנה לנו, קודם כל, כדי לעסוק בתורה ולהתענג בסעודות ובשינה: "לעולם ישכים אדם וישנה בשבת, וילך לבית הכנסת ולבית המדרש, יקרא בתורה וישנה בנביאים, ואחר כך ילך לביתו ויאכל וישתה, לקיים מה שנאמר: לך אכול בשמחה לחמך ושתה בלב טוב יינך". ואמר רבי יהושע

דסכנין בשם רבי לוי: "כל שהוא מתענג בשבת שואל והקדוש ברוך הוא נותן לו משאלותיו: התענג על ה´ ויתן לך משאלות לבך".

לכן, למעשה, כשמדברים על משחקים המותרים בשבת מדברים על ילדים בלבד - ונערים ומבוגרים צריכים להמנע מזה ולהקדיש את השבת לתפילה, לתורה ולסעודות מצוה.

סיפור קטן: לפני כחמישים שנה התגורר מרן הראשון לציון, רבנו עובדיה יוסף זצ"ל, ברחוב אלקנה בשכונת תל ארזה בירושלים. בכל שבת בצהריים, בדרכו למסור שיעור בבית הכנסת, פגש מרן בחורים צעירים המשחקים 'סטנגה' בכדור. הרב היה אוחז בעדינות בידו של ראש הקבוצה ולוקח אותו עמו לשיעור, וכך כל הבחורים היו באים לשיעור, ושותים בצמא את דבריו.

1. משחקי ילדים: מותר לילד קטן (שלא הגיע לגיל 13) לשחק במשחקים שאינם פועלים באמצעות סוללה או חשמל. ומותר לגדול לתת לו בידיו את המשחק.

2. משחקי קופסא: יש להמנע ממשחקים שיש בהם מקח וממכר, וגם ממשחקים שיש בהם ברירה (כמו ברירת קלף מתוך ערימה וכו') – אלא יבחר את הקלף שהוא רוצה, ויניח את השאר. כמו כן, יש לשים לב שלא למיין את החלקים בסיום המשחק. יש לראות מה מכילה הקופסה לפני המשחק: יש קופסאות שמכילות צבעים, כלי תפירה וכלים אחרים האסורים בשבת.

3. לגו ופאזל: מותר לשחק בלגו, ולבנות בו צורות, בניינים ומגדלים ולפרקם. ואין לחוש משום בונה או סותר, כיון שצורות אלו עשויות להתפרק ולא לקיום. מותר לשחק בפאזל של תמונות וציורים שונים כיציאת מצרים, מועדי ישראל ועוד, וכן פאזל עם אותיות וכיתובים שונים.

4. בלון: מותר לנפח בלון בשבת, אך אסור לקושרו, כיון שלא מתכוון לפותחו. אבל רשאי ללפף עליו סרט נייר או לסוגרו בגומיה.

5. רעשן או פעמון: אסור לקשקש לתינוק ברעשן או פעמון. כתב מרן בשולחן ערוך: "אסור לקשקש באגוז לתינוק או לשחק בו בזוג פעמונים כדי שישתוק, כל זה וכיוצא בו אסור, גזירה שמא יתקן כלי שיר". על כן, אין לקשקש ברעשנים וכלי נגינה שונים לתינוק. אבל אין צורך להסיר את הפעמונים התלויים בעריסת התינוק, וכשהוא מנענע בהם משמיעים לו קול.

6. ארגז חול: חול, הוא מוקצה מחמת גופו. אולם, אם ייחדוהו לשימוש מסויים, מותר לטלטלו. ולכן רשאי הקטן לשחק בארגז חול ים שהוא יבש. אך בחול שיש בו לחות, אם הוא קטן שהגיע לגיל חינוך, יפרישהו אביו שלא ישחק בו כלל.

7. גולות או חמש אבנים: מותר לילדים לשחק בגולות או חמש אבנים על גבי קרקע מרוצפת, אבל לא על עפר, שמא יחפרו או ישוו את הגומות שבעפר.

8. נדנדה וקפיצה בחבל: נדנדה שהחבל שלה קשור ישירות לעץ, אסור להתנדנד עליה, אבל אם היא תלויה במסמר התקוע בעץ, מותר להתנדנד עליה, ובלבד שהאילן חזק ולא יתנדנד. מותר לילדים לקפוץ בחבל על גבי קרקע מרוצפת.

9. בימבה או אופניים: ילדים קטנים שלא הגיעו לגיל חינוך (פחות מגיל 6), רשאים לנסוע על בימבה או על אופניים עם שלושה גלגלים, שהכול יודעים שהם למשחק הילדים בלבד, אבל לגדולים אסור. מותר לתת לילדים לשחק ברכבת או רכב צעצוע בלי סוללות, המשמיעים קול בהליכתם, אם אינו קול של שיר. מותר למתוח את הקפיץ שגורם להסיע את הרכבת.

10. משחקי כדור: כתב מרן בשלחן ערוך: "אסור לשחק בשבת ויום טוב בכדור". על כן, יש להזהיר את אותם התועים, ומבלים את זמנם ביום שבת הקדוש במשחקי כדורגל וכדורסל. ואמרו בתלמוד ירושלמי: "עיר שמעון חרבה, בגלל שהיו משחקים בה בכדור בשבת". ומכל מקום יש להקל לקטנים לשחק בכדור על גבי קרקע מרוצפת.

תגיות:שבתמשחקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה