סיפורים אישיים

השקיע 80,000 ש"ח בבניית כולל ’שישי’: "מי שרוצה לבוא ללמוד - מוזמן"

יש אנשים שענייני עולם הבא שלהם, חשובים אלפי מונים מענייני העולם הזה. כזה הוא אבי סוויסה ממעלות, שהקדיש את כל כספי הירושה שלו - סכום מצטבר של 80,000 ש"ח - למטרה הנעלה של אחזקת כולל אברכים קטן, בעיר מעלות

אא

כספי הירושה אותם ייעד אבי סוויסה למטרה הנעלה של אחזקת כולל אברכים קטן מעל ביתו - כבר נגמרו מזמן, עוד בתהליך הבנייה של הכולל. אולם את החסד שלקח על עצמו - הוא לא מוכן לעזוב אף לא לרגע: כל מי שמגיע ללמוד בכולל שלו בימי שישי, מקבל כסף מזומן ביד, כבר באותו יום. "כל עוד הקב"ה דואג למקורות מימון אחרים, מעשרות לדוגמה, אני לא מתכוון להפסיק", הוא אומר. "זה סיפוק אדיר שאין כדוגמתו, ואני מקווה שה' ייתן לי כוח להמשיך ולעשות אותו".

כמי שגדל כל חייו על ברכי התורה והאמונה, סוויסה (37), איש סאונד והגברה ממעלות -  רואה בעשייה הזו לא רק סוג של שליחות, אלא גם דרך להנציח את שמם של הוריו ז"ל, שנפטרו לפני 12 שנה.

אז למה רק עכשיו? כי רק לאחרונה נמכר בית ההורים, וכספי הירושה חולקו בין האחים. "אחרי שהכנסנו ספר תורה לזכרם, חיפשנו מה עוד אפשר לעשות לעילוי נשמתם. רצינו מאוד לעשות דבר שיימשך לאורך זמן, וישמח כמה שיותר אנשים".

אבי סוויסהאבי סוויסה

אז הבזיק במוחו הרעיון. "מכיוון שמעלות היא עיר קטנה, רוב הכוללים בה פועלים עד יום שישי בלבד. המטרה שלי בפתיחת הכולל היא שאנשים יבואו ללמוד גם ביום שישי, למרות שזה יום קצר ולחוץ". ואולי דווקא בשל כך? שהרי מצוות שמקיימים מתוך יישוב הדעת ונחת הרוח, אינן דומות כהוא זה למצוות שמקיימים מתוך לחץ.  

סוויסה לא בזבז רגע, וניגש מיד למלאכה: מעל ביתו הפרטי בנה יחידת דיור אותה הקצה במיוחד למטרה זו, ותוך זמן קצר עשתה לה השמועה כנפיים והוא מצא עצמו מוקף באברכים רציניים, שתורתם אמונתם. אברכים שלמרות הלחץ של ההכנות לקראת שבת - עזבו הכל, ובאו ללמוד תורה לשמה בבית המדרש 'מאור ישראל', ע"ש הרה"ג עובדיה יוסף זצ"ל. "אני באמת יכול להעיד שזכינו שהאברכים שלומדים אצלנו - לא מגיעים בשביל הכסף, אלא בגלל אהבת התורה שפועמת בהם. במשך שאר ימות השבוע הם לומדים בכולל אחר, ואלינו מגיעים כיוון שזה הכולל היחידי שפועל בעיר בימי שישי".

יחידת הדיור שנבנתה במיוחד עבור הכולליחידת הדיור שנבנתה במיוחד עבור הכולל

אלו תגובות אתה מקבל על העשייה הזו?

"ברוך ה', רוב התגובות מפרגנות, מחזקות ונותנות כוח להמשיך. הבעיה היא שמכיוון שמדובר בעיר קטנה ובמספר מוגבל של אברכים, הרבה אנשים לא מאמינים שזה יחזיק מעמד לאורך זמן. אני מאמין שבעזרת סובלנות, תפילות והרבה סיעתא דשמייא - העשייה הזו רק תלך ותתרחב".

על השאלה האם יש איזשהם כללים שאברך צריך לעמוד בהם כדי להתקבל לכולל שלו עונה סוויסה, אברך חצי יום בעצמו, כי זו שאלה רטורית. "כל מי שמגיע לכאן יודע, שמכיוון שמדובר רק בשלוש שעות לימוד - הלימוד צריך להיות מאוד רציני. אדם שבא לבזבז את הזמן, מהר מאוד יקלוט שאין לו מקום בינינו. אפשר לדבר, אפשר להכין קפה וגם דאגתי למכונת קפה ולתנאים הטובים ביותר כדי שלאדם יהיה יישוב הדעת ללמוד - אבל לדבר בטלפון למשל, זה אחד הכללים היותר נוקשים שהצבתי. מקום שלומדים בו תורה זה מקום קדוש וכך צריכה גם להיות ההתנהגות והדיבורים שנשמעים במקום כזה", הוא מדגיש. 

הכל טוב ויפה אבל הוצאות של מקום כזה לא מסתיימות בקפה, ו'דמי כיס' לאברכים. מן הסתם, עשייה שכזו גובלת גם בהוצאות של חשמל, מים וכדומה. אך כשנשאל סוויסה אודות הגבלה מסוימת למספר האברכים בכולל שלו, ענה בנימה חד משמעית: "למרות שאנחנו לא מבקשים תרומות ולא ממומנים על ידי אף גורם, אין לנו שום הגבלה על מספר האברכים. נהפוך הוא. אברכים שמעוניינים לבוא וללמוד אצלנו, יותר מנשמח וככל שיהיו יותר, כך ה' יגדיל את הברכה וייתן לנו כסף לתת לכולם". 

תגיות:מענייןכולל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה