מנוחה פוקס

למה הילד בוכה? האם הוא מושפע מהמצב?

האם הילד עצבני בגלל המצב? הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: מה כל כך מפריע לילד?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאז שהתחיל גל הטרור בתקופה האחרונה, יש לי בעיה עם בן החמש שלי. הוא היה תמיד הילד הכי טוב. אף פעם לא הרים קול, לא רב עם האחים שלו, לא התלונן על שום דבר ואפילו עזר בבית כמו ילד גדול. עכשיו הוא התחיל פתאום לבכות על כל דבר שהוא רוצה. הוא בוכה שאכלו לו את הצ'יפס ונשאר לו רק קצת, על אף שנשאר לו כמו לכולם. הוא בוכה שיאחר לגן, אפילו שיוצא בזמן ואין סיבה שיאחר. הוא בוכה בלילה שהוא מפחד, ומה שאנחנו עושים לא עוזר.

 

מנוחה פוקס משיבה:

ילד שלא בכה קודם לכן ועכשיו בוכה - מעורר סימני שאלה. הדבר הראשון שאנו בודקים במקרה כזה הוא: מה קרה אצלו בזמן האחרון. אולי הוחלפה גננת בגן, אולי לא הסתגל לחברה החדשה בגן, אולי החברים מציקים לו, אולי קורה משהו בבית. ואולי, כפי שקורה לילדים רבים בתקופה זו, הוא פוחד מהמצב הקיים.

ייתכן שהוא רואה יותר מדי מה שקורה בחוץ, אולי הוא צופה באירועים שקרו באמצעים טכנולוגיים והדבר מפחיד אותו. אולי אצלכם בבית משוחחים בפחד על התקופה הקשה הזו. הילד הוא רגיש, זאת אני יודעת לפי תיאורכם, וילד רגיש עשו לקבל גל טרור בחריפות מרבית.

 מה אומר הבכי שלו? איך להתייחס אליו?

1. ראשית כל, בדקו באופן אובייקטיבי ממה נגרמים הפחד והבכי. אם קרה משהו לאחרונה, נסו לרכך את המציאות הקיימת. הרחיקו את הילד מסיפורי זוועה, הרחיקוהו מדיבורי מבוגרים ודאגו שיהיה כל העת בסביבה ילדותית וחביבה.

2. שימו לב שהבכי של הילד הוא בעצם צורת הבעה. יש כאלו שחושבים שילד שבוכה הוא ילד רע. ילד שבוכה זה סימן שהוא רוצה לומר משהו שלא שמעו בצורה אחרת, בהבעה שונה. לכן נסו להבין מה רוצה הילד להביע בבכיו.

3. נסו לראות מה עושה לכם הבכי הזה. יש הורה שהבכי גורם לו ללחץ נוראי: מי יודע מה קרה לבן שלי? יש הורה שהבכי גורם לו להקשיח את עמדתו. יש הורה שהבכי גורם לו להיזכר בו עצמו כשהיה ילד וקרה עמו כך וכך. ישנם הורים שהבכי מביא אותם לבריחה מהמערכה. בדקו מה עושה לכם הבכי הזה, ותדעו איך לא להתנהג כשהילד בוכה. כי על פי רוב אנו מגיבים לפי מה שהבכי שלו יושב עלינו ולפי מה שהוא מעורר בנו, וזה עלול להיות שגוי ולא מחושב.

4. הבינו שמותר לילד לבכות. זו צורת הבעה וזו גם צורה שבחר בה. מותר לו לבכות, מותר לכם לא ליהנות מהבכי, להרגיש רגשות מסוימים ובשום אופן לא לתת לילד את ההרגשה שאסור לו לבכות.

5. אל תכתירו אותו בשמות שונים, שמות גנאי או שמות כינוי: בכיין,  קנטרן, נודניק. אל תעליבו אותו אם הוא מרבה לבכות, ואל תספרו לאחרים שהוא מוציא אתכם מדעתכם, לפחות לא בנוכחותו.

6. אל תערכו השוואות בין הילד לבין אחיו. אל תאמרו לו: תראה את האחים שלך, למה רק אתה בוכה והם כל כך נינוחים? אל תאמרו להם: אתם ילדים טובים, אל תתייחסו אליו!

7. אל תשאלו את הילד כל הזמן באי נוחות ובחוסר סבלנות: נו, למה אתה בוכה? תגיד כבר! הוא לא תמיד יודע למה הוא בוכה, או לא יודע להגדיר את הדבר. במקום זאת נסו לבדוק באמצעות שאלות עקיפות אם הוא מתוסכל ממשהו, אם כואב לו משהו. ילד שירגיש שהוריו שם כדי לשומעו, כדי להקשיב לו, לא ימשיך לבכות.

במקום לשאול - היו שם בשבילו. לטפו אותו, אהבו אותו, על אף שנמאס לכם לשמוע את בכיו, חבקו אותו גם אם מתנגד, הוא יתרכך וייכנע לאהבתכם.

8. כשאתם רוצים לבדוק למה הילד בוכה - נטרלו לפני הכול את הסיבות שבשלהן הוא בטוח לא בוכה. למשל בדקו אם זו שעה מאוחרת מדי ואולי הוא פשוט עייף, אם כך אין מה לדוש בבכי, צריך פשוט לדאוג לשעות שינה מספיקות.

אתם בוודאי יודעים איך מגיב בנכם כשכואב לו משהו, כדאי שתהיו בטוחים שאין זה כאב כלשהו. גם לא כזה שהוא לא יודע להצביע עליו.

9. האם הילד בוכה כדי להרוויח משהו? גם ילד שבוכה מתוך פחד יפסיק לבכות אם לא ירוויח מהבכי דבר. אם הבכי מתמשך כנראה מרוויח משהו מהבכי. מה למשל? בדקו מה אתם עושים כשהוא בוכה. איך אתם מתייחסים? אולי משהו בהתייחסות שלכם גורם לו להמשיך.

אם למשל אתם כועסים עליו כשהוא בוכה, הוא ממשיך לבכות כי הוא רוצה שתמשיכו לכעוס עליו, כך אתם לפחות מתייחסים אליו.

אם אתם מגישים לו פרסים או מני מתיקה - הוא רוצה שתרדפו אחריו עם חפיסת השוקולד, למה שלא ירוויח יותר ממה שהיה מרוויח בלי הבכי?

אולי הוא רוצה שתמשיכו לשאול שוב ושוב מה קורה? למה אתה בוכה? ברחמים גדולים...

אם הוא מצפה לרווח, הפסיקו לתת מה שנתתם ושנו לכוון אחר.

10.  אם ילד בן חמש לא מפסיק לבכות סימן שמשהו בהנהגתכם לא מיושב. אם במקום אחר הוא לא בוכה כלל, חפשו מה אתם יכולים לעשות אחרת. אל תתרגשו מהבכי.

כלל ברזל

אם הילד ממשיך לבכות על אף הכל, כדאי לבדוק עם איש מקצוע ממה נגרם הדבר ואיך להתייחס. אין כל סיבה שילד יפחד ממצב נוראי בלא שיהיה מודע לפרטיו, אין סיבה שימשיך לבכות כל העת אם לא נתתם לו שכר על כך. בכי רגעי, או חד פעמי הוא מקובל בכל מקרה, אבל בכי מתמשך לאורך ימים צורך בדיקה יסודית.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה