מנוחה פוקס

כשהילד המושלם מאכזב

איך לנהוג עם ילד מושלם שמאכזב אותנו? הסופרת והמחנכת מנוחה פוקס במדור שאלות ותשובות להורים יגעים, המחפשים את הדרך הבטוחה בחינוך הילדים. והפעם: הציפייה והאכזבה!

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתנו בת ה-12 היא ילדה נהדרת ומיוחדת במינה. בתור בת בכורה היא משמחת אותנו מאוד בשמירה על האחים הקטנים ובכיבוד הורים בכלל. המורות מלאות בתשבחות וגם יחסה לחברות מעולה. ובכל זאת, מפריע לנו מאוד שהיא אינה יודעת לשמור על הסדר. החדר שלה תמיד בבלגן, החפצים שלה מפוזרים בכל הבית, תמיד נאבד לה משהו חשוב והיא לא יודעת איפה היא מניחה את הדברים.

דווקא בתור ילדה כל כך מיוחדת היינו חושבים שהדבר הזה ייפתר, אבל לא. הדבר יוצר הרבה כעסים ומרמורים, איך אפשר להסביר את זה? ואיך אפשר לפתור את הדבר?

 

מנוחה פוקס משיבה:

מי לא מייחל לילד מושלם? לילד כזה שיצטיין בלימודים, יאהב את החברים ושיאהבו הם אותו, שיעזור בבית בכל דבר אפשרי וישמור על האחים, שיכבד את ההורים ויכבד את המורים. מי לא רוצה ילד כזה? שיצביע!

במציאות אין הדבר כך. אנחנו כולנו מגדלים בני אדם, איננו מגדלים מלאכים. בני אדם אינם מוצלחים בכל. הם שוגים, הם נופלים, הם נכשלים והם ממש לא תמיד מצליחים.

הבעיה שלנו, ההורים, שאנו חושבים שילדינו צריכים להצליח בכל. ואז אנחנו מנסים לתקן את החסר ובכך מעצימים אותו.

מה כן לעשות?

1. להבין שהילדה לא חייבת להיות מושלמת. אם היא כל כך מצטיינת בכל, סביר שיהיה משהו שתהיה בו פחות טובה. תוכלו לנסות לתקן, לייעל, לעזור לה להצליח, אבל קחו את זה בקלות ולא בטורח. בלא לחץ מיותר.

2. ייתכן שהיא שומרת על סדר באופן סביר. בבית אחר היו מברכים על כך, רק אתם, מכיוון שאתם מצפים ממנה שתהיה הכי הכי הכי בכל דבר ועניין, אינכם רואים את המעט שהיא כן עושה. בדקו היטב אם אכן היא כה גרועה בדבר או שרק לכם נדמה כך.

3. אל תצפו למעשים שאינם הגיוניים. אם חשבתם שילדה בת 12 אמורה לסדר ארון שייראה כמו ארון התרופות בבית המרקחת - כנראה שגיתם.  אם סברתם שהילדה אמורה לצאת בבוקר מהחדר כשהיא משאירה אותו מבריק ומסודר, ממורק ומהוקצע - אתם כנראה טועים, ילד הוא ילד והוא אינו חייב להגיע לדרגה כזו. ייתכן שאתם, ההורים, כאלו, וביתכם מבהיק, אם כן, הבינו, שהיא אינה יכולה להגיע לדרגתכם.

4. חינוך ילדינו כרוך בקשיים. כמו שהבאת הילד לעולם נעשית בקשיים, בכאבים ובטורח. חינוך הילדים היא עבודת חיים. ייתכן שקשה לכם עם ההערות ועם הכעסים, נסו להחליפם בדרך אחרת. אבל לחנך זה לא קל.

5. לכו צעד צעד, עקב בצד אגודל. אל תתנפלו על הילדה בצעקות, העירו בקטן ובשקט. אל תהפכו את הדבר האחד שבו היא מתקשה לעיקר שבחיים.

6. התבוננו בתוך עצמכם. האם אתם מושלמים? האם לכם לא קשה בתחומים שונים? איך הייתם רוצים שיגיבו אליכם? איך אינכם אוהבים שמגיבים? העתיקו את הדברים הללו לילדתכם.

7. עודדו את הילדה בדברים בהם היא כן טובה, אבל הסבירו לה מה לעשות בקשר למה שהיא לא מצליחה. הראו לה איך מקפלים בגד, אולי אף פעם לא הסברתם איך ואתם מצפים שתעשה זאת. הראו לה איך מסדרים חדר, אולי לא למדה זאת מעולם ואינה יודעת מאיפה להתחיל.

8. דאגו שלא תלבישו את כתר ה"מפוזרת" לראשה של הילדה. אל תהפכו אותה לילדה המפוזרת, כי אז תתקשה פי כמה להיות אחרת...

9. תנו לה להביע את עצמה ולומר מדוע היא לא דואגת לסידור חדרה, אולי תשמעו משהו שלא שמעתם. (במפגשים עם הורים שמקבלים ממני משימה זו לשיעורי בית, הם מתעוררים לשמוע דברים כמו: 'אני לא יודעת מאיפה להתחיל', 'כולם פיזרו, אז למה שאני אאסוף?' 'אין לי זמן בבוקר לפני שאני הולכת לכיתה' ועוד)

כשתדעו למה הילדה אינה מסדרת  -תדעו איך לכוון אותה.

10. שימו לב אם היום החדר מעט מסודר יותר מאתמול, אם כן, החמיאו על כך והראו שראיתם, הדבר יעודד את הילדה ויביא אותה להצלחה רבה יותר.

כלל ברזל

במשפחות רבות שמים דגש על מה שחסר ולא על מה שיש, מסתכלים על חצי הכוס הריקה במקום על החצי המלאה. נסו להסתכל על חצי הכוס המלאה, והיא תלך ותתמלא לנגד עיניכם, לפליאתכם הרבה.

לרכישת ספרי מנוחה פוקס לילדים בגיל הרך חייגו להידברות שופס: 073-2221250

יש לכם שאלה למנוחה פוקס? שלחו לפקס 02-5712112, או למייל c5712111@gmail.com

תגיות:מנוחה פוקסחינוך ילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה