הורים וילדים

עשר דרכים לגרום לילדים לשמוע לכם

למה לא צועקים הוראות מחדר אחר, איך לגרום לילדים קטנים לציית, ומה הדרך המומלצת לתת הנחיות לבני נוער?

אא

חופש. מהומה בבית. רוב הזמן נדמה לכם שאתם מדברים לקירות. החדשות הטובות? יש טכניקות בדוקות שיכולות לגרום לילדים להתחיל לשמוע אתכם – ואפילו לשמוע בקולכם. הנה עשר עצות של ד"ר ויליאם סירס, רופא ילדים ומחברם של ספרים רבים על הורות. 

1. צרו קשר לפני ההנחיה – התכופפו לגובה של הילד, צרו קשר עין, וודאו שהוא מקשיב לכם. אל תצעקו הוראות מרחוק. במקום לצווח מהסלון: "תכבה את המחשב ובוא לכאן!". לכו לחדר, צרו קשר עין, ואמרו לילד לכבות את המחשב ולבוא לסלון.

2. השתמשו בשם הילד כשאתם פונים אליו. אם תצעקו 'ילדים, לאסוף את הצעצועים', לא יקרה כלום. נסו: 'דנה, תאספי את הבובות בבקשה', 'רוני, לאסוף את הלגו', וכן הלאה.

3. תהיו קצרים ולעניין – ההנחיה העיקרית לילד צריכה להיות במשפט הראשון. ככל שאתם נואמים זמן ארוך יותר, יש סיכוי גדול יותר שהילד פיתח חירשות סלקטיבית ואין לו מושג מה אתם אומרים.

4. בקשו מהילד לחזור על ההנחיה שלכם – אם הוא לא יכול לעשות זאת, ההנחיה ארוכה מידי או מורכבת מידי.

5. תנו הצעה שאי אפשר לסרב לה – נכון שילדים אמורים לשמוע בקול ההורים, אבל נסו לספר את זה לבן השלוש המרדן שלכם. עם ילדים קטנים מאד החכמה היא להימנע ממאבקי כוח. אתם רוצים שהוא יתלבש? נסחו את הבקשה כך: "יוסי, תתלבש עכשיו כדי שתוכל לצאת החוצה לשחק".

6. התחילו את הבקשה עם 'אני רוצה' – שימושי במיוחד לילדים ששונאים פקודות. יש ילד שאם תגידו לו 'תן לריקי לרכוב על האופניים', הוא יעמיד פנים שלא שמע אתכם בכלל. נסו לומר: "אני רוצה שתיתן לריקי לרכוב על האופניים".

7. תנו אפשרות בחירה - במידת האפשר, תנו לילדים לבחור. אל תשאלו אם הם רוצים ללבוש פיז'מה, אבל כן תשאלו: "את רוצה קודם ללבוש פיז'מה או קודם לצחצח שיניים?", "החולצה הכחולה או החולצה הירוקה?"

8. אל תשאלו שאלות, תנו הנחיות - אם אתם אומרים לילד: "אתה מוכן להוריד את הזבל?" אל תתפלאו שהוא אומר: "לא". הנחיות צריכות להיאמר כהנחיות.

9. כתבו את הבקשות שלכם -  במיוחד עם ילדים גדולים יותר ובני נוער, לפעמים כל בקשה של ההורה הופכת להתנצחות מילולית. עקפו את המוקש הזה בכך שתשאירו לילדים פתקים עם מה שמוטל עליהם לעשות. אם תצליחו לשתול גם הומור בפתק – עוד יותר טוב.

10. אל תצפו לציות מילד נסער – אי אפשר לדרוש דברים מילד שנמצא באמצע התפרצות או סערת רגשות. קודם כל הרגיעו את הילד. רק כשהוא חוזר למצב מאוזן, רק אז תוכלו גם לתת לו הוראות. 

תגיות:חינוך ילדיםמשפחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה