הרב יצחק זילברשטיין

’איני חייב לשלם לך, כי לא התעוררת אלא מאימת הטילים’

כעבור דקות ספורות, הגעת לבית הכנסת הסמוך... והרי התחייבותי היתה שתקום 'מעצמך', ותתגבר על השינה כדי להגיע בזמן לתפילה

אא

מעשה בשני נערים, ראובן ושמעון, שמגיעים מידי בוקר לתפילת שחרית שמתחילה בשעה שבע. מידי יום מגיע שמעון באיחור גדול לתפילה, כי מתעצל להתעורר משנתו, עד שבאחד הימים, התרעם עליו ראובן חבירו: "אתה חסר-אופי, עוד לא ראיתי יום אחד בו הגעת בזמן לתפילה, וזאת מחמת עצלותך...!"

שמעון לקח את הדברים לליבו, ואמר לו: "אתה תראה בעיניך, שמחר בע"ה, אקום בזמן, ואתייצב בבית הכנסת בשבע". ראובן הגיב ואמר: "אני מוכן להתחייב, בתקיעת כף (באופן שאין בו בעיה מצד 'אסמכתא'), שאם תגיע בזמן, אתן לך מאתיים שקלים, אך אם תאחר, אפילו בדקה אחת, תצטרך לתת לי את הסכום הנ"ל". שמעון הסכים להתערבות.

למחרת בבוקר (באחד מימי המלחמה בחודש תמוז תשע"ד), בשעה שבע בדיוק, מתייצב שמעון בשערי בית הכנסת, כשקורי-שינה עדיין נראים בעיניו. לאחר התפילה, פשט ידו לעבר חבירו ואמר "אני ממתין שתקיים חלקך בהסכם".

וכאן העלה ראובן טענה מעניינת: "שנינו יודעים היטב כיצד קרה שהשכמת קום הבוקר... פשוט מאוד בעשרה-לשבע, צפרה אזעקה בקול רעש גדול, ו'מחוסר ברירה' נאלצת לנתר ממיטתך לעבר המרחב המוגן. משם, כעבור דקות ספורות, הגעת לבית הכנסת הסמוך... והרי התחייבותי היתה שתקום 'מעצמך', ותתגבר על השינה כדי להגיע בזמן לתפילה, אך לא התחייבתי לשלם לך על יקיצה מאימת הטילים...".

שמעון הודה שהתעורר מחמת האזעקה, אך טען, שהעיקר הוא שהגיע לתפילה בזמן, ועל כך מגיע לו הכסף, ואין זה משנה איך וכיצד התעורר.

עם מי הדין? (יצויין, ש'המתערב', דומה למְשחק בקוביא, ויש להימנע מלהתעסק בדברים אלו, יעויין שו"ע חו"מ סי' ש"ע ס"ב).

השיב הרב יצחק זילברשטיין שליט"א:

נראה ששמעון אינו יכול להוציא ממון מראובן, כי קיימת אומדנא, שכוונת ראובן היתה ששמעון יתאמץ ויקום לתפילה, ולא מחמת פחד הטילים, ואם למעשה לא התעורר לצורך התפילה, הרי שלא על דעת כן ראובן התחייב, ולכן פטור מלשלם.

אולם, כאשר הצעתי את הדברים לפני גיסי מרן הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א, אמר שראובן צריך לשלם, כי לא התנה שהתחייבותו תחול רק באופן ששמעון יקיץ לתפילה, אלא אמר שאם 'יגיע בזמן' יזכה במאתיים שקלים, וכך אכן אירע ששמעון הגיע בזמן. ומה שטוען שכוונתו היתה רק לדרבן את חבירו להתגבר על השינה ולהשכים לתפילה, הרי אלו 'דברים שבלב' שאינם דברים.

ונראה שאילו הנוסח של ראובן היה 'אם תקום בשביל התפילה - אתן לך מאתיים שקל', במקרה כזה אף גיסי שליט"א יודה שפטור מלשלם, כי הדגיש שמתחייב רק על אופן שחבירו מתעורר לתפילה, ולא להסתתר מטילים. 

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס, הקלק כאן.

תגיות:ופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה