בין המצרים

זכר לחורבן, כל השנה: שבע הלכות שאולי לא הכרתם

למה אסור לאישה לענוד את כל תכשיטיה בבת אחת? מהן ההגבלות על חתנים וכלות? ומה צריך לעשות מי שמגיע לכותל אחרי 30 יום שלא היה בו?

  • י"ז תמוז התשפ"א
אא

משחרב בית המקדש, תיקנו חז"ל כמה תקנות זכר לחורבן שחלות בכל ימי השנה – לא רק בימי בין המצרים. להלן שבע מהתקנות הללו, שנועדו לסייע לנו להפנים את ההרגשה כי: "אם אשכחך ירושלים, תישכח ימיני".

1. כל הבונה בית, יותיר בקירות שטח לא מסויד בגודל אמה על אמה. את השטח הזה, המכונה 'זכר לחורבן', ניתן למצוא בבתים שומרי מצוות רבים בסלון הבית.

2. מי שעורך סעודת רשות לאורחים (לא סעודת מצווה כגון שמחת ברית מילה וכדומה) ישאיר מקום פנוי בשולחן אותו לא יערוך עם כלים.

3. אישה העונדת תכשיטי הכסף והזהב שלה כדי לצאת מהבית, לא תענוד את כל תכשיטיה אלא תותיר אחד מהם, זכר לחורבן.

4. חתן תחת חופתו ישים אפר על ראשו במקום הנחת התפילין.

5. אסרו על כל נגינה שהיא, ועל שירה בבית משתה. לפי רוב הפוסקים היום ניתן להקל בשירה ומוזיקה לשם מצווה (כגון שמחת חתן וכלה) ובשירי קודש, אך במשך הדורות היו רבים בעם ישראל שהחמירו על עצמם להימנע מכל שירה ונגינה זכר לחורבן – כולל שירה בפה בעת עבודתם, וכדומה.

6. שלא יניחו חתנים וכלות עטרות של זהב או כסף על ראשיהם.

7. הרואה את ירושלים בחורבנה קורע בגדו, והרואה מקום המקדש בחורבנו קורע קרע נוסף. גם היום, מי שלא היה בכותל 30 יום חייב על פי הדין לקרוע את בגדו, אלא אם כן ביקורו בכותל חל בשבת, חג, ראש חודש, או ימי חול המועד.

 

מה העבודה שלנו בימי בין המצרים? ולמה בכלל אנחנו צריכים להתאבל על בנין שחרב? הרב יצחק פנגר בהרצאה מיוחדת לימים אלו. צפו:

בימי בין המיצרים קונים ספרים ומשחקים לילדים במבצעים מיוחדים, מתחזקים בלימוד המוסר, אהבת ישראל ובית המקדש, ומקרבים את הגאולה ובניין בית המקדש השלישי. לרכישת ספרים ומשחקים לימים אלו היכנסו לכאן.

תגיות:בין המצריםחורבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה