הידברות לנוער

מעל המזל: טור נוער לפרשת בלק

"את תהי רווקה עד גיל די מתקדם" אמרה המאמא בקול קר. "משהו כמו 35-37". אורנית ישבה בשקט, לא מעיזה לפצות את פיה מפחד. מיהי, בחורה בת 17, שתפריע ל'מאמא'?

  • ט"ו תמוז התשע"ה
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אורנית התיישבה על הספסל מתחת לבניין מגוריה. המחשבות לא עוזבות אותה כבר מספר ימים.

עד מושב מרוחק בצפון הארץ היא נסעה, על מנת להשיג קצה חוט בקשר לעתידה. זה רק אכזב אותה יותר, עד כדי נפילה לדיכאון עמוק.

כבר מספר ימים, מאז הביקור אצל ה"מאמא סרינה", לבה לא מוצא מנוח. המוח קודח במחשבות נוגות, והלב נפצע שוב ושוב מהאמירות הקשות של המאמא.

"את תהי רווקה עד גיל די מתקדם" אמרה המאמא בקול קר. "משהו כמו 35-37". אורנית ישבה בשקט, לא מעיזה לפצות את פיה מפחד. מיהי , בחורה בת 17, שתפריע ל'מאמא'?

"בעבודה את תצליחי, אבל לגבי ילדים יכולה להיות בעיה. ראית לאחרונה פצעונים מעל הגבה השמאלית"?

אורנית הרגישה שהיא מאבדת דם מפניה, ועילפון קל מתחיל להתפשט עליה. היא ניסתה להתיישר במושבה, ולגמה מבקבוק המים שהיה מונח בתיקה.

עכשיו, כשהיא ישובה על הספסל מתחת לבית, היא מרגישה שוב, את אותן תחושות אוחזות בה. דודה מרים!!! הדודה הדתייה שלה בוודאי מכירה את מאמא סרינה. היא תיגש אליה עכשיו.

אורנית עלתה לקו 7 המוביל לבית הדודה, מרחק של עשרים דקות נסיעה. למה מאמא סרינה ניבאה כל כך הרבה דברים לא טובים עליה? אולי בגלל הרמאות במבחנים בתקופה האחרונה? הרי גם גזית מעתיקה בלי סוף, ובכל אופן מאמא סרינה ניבאה לה עתיד זוהר...

"עם ישראל הם מעל המזלות" שמעה לפתע אורנית את הקול מדבר מהרדיו של נהג האוטובוס, שהיה חובש כיפה. "לכל הגויים יש תלות בכוכבים ובמזלות, אבל גורלו של היהודי תלוי רק בדיבורו עם הקדוש ברוך הוא. רק הבורא שבשמים יחליט מה שיהיה עם היהודי, לכן האמונה צריכה להתחזק, כי רק הוא יחליט אם העתיד של האדם יהיה טוב או רע ולא שום מגיד מזלות, ולא שום כוכב כזה או אחר...".

אוזניה של אורנית הזדקרו. היא הרגישה כיצד האבן שישבה על ליבה כבר מספר ימים, מתגלגלת במורד. 'אז זה לא נכון. לא כל מה ש'מאמא סרינה' אמרה צריך להתגשם'. לבה לחש לה. אז מה עושים עכשיו? איך מתפטרים מה'מאמא' הזו שכל כך כבשה את לבה בדבריה הנוקבים?! היא תיגש לדודה מרים החביבה, שכבר היום תספר לה איך מבקשים על העתיד, ממי שברא את העולם.

* * *

בפרשת השבוע, פרשת בלק, מבקש בלק מנביא הגויים, בלעם, לקלל את עם ישראל. הוא מבקש ממנו קודם לכן לומר לו, מה יהיה עתיד העם שמתקרב לארצו. בלעם, שהיה נביא לגויים, אומר לבלק כי לא יוכל להמרות את פי ה', ומה שיאמר לו ה' - זה מה שיעשה.

ואכן, בלעם רוצה לקלל את העם, אך הקב"ה גורם לו, כי מפיו יצאו ברכות בלי שליטה.

בלק כועס ומרגיש כי הוא חייב למצוא את הדבר שיגרום לעם ישראל ליפול. ובלעם מגלה לו, כי לא על ידי קללות יוכל העם הזה להיכשל, אלא על ידי מעשים המכעיסים את ה', חלילה, יפול עם ישראל. ואכן, בלק גורם לעם ישראל להיכשל בעוון חוסר צניעות עם בנות 'בעל פעור' ואז, מספר ההרוגים בעם הוא גדול, ועם ישראל מבכה את החטא.

זהו מסר מדהים, שאפשר לקחת הביתה, בגיל שלנו, גיל הנעורים שכל כך מרתק בו, מה יהיה העתיד, מי יאהב אותי ומי לא, ואיך תהיה הקריירה...

לכל אחת ואחד מאתנו חשוב לזכור: כי לא כל הנרמולוגיות, המכשפות ומגידי העתידות, למיניהם הם שיקבעו מה יהיה העתיד של האדם, אלא מעשינו ותפילתנו לפני הבורא.

אם בלעם, נביא הגויים ידע להבין זאת, אז ודאי שכל יהודי, שנברא עם נשמה טהורה, יכול להפנים ולהאמין כי רק הביטחון בה', הוא שיכול להוביל אותנו למטרות אליהן נרצה להגיע.

ואם רוצים לשאול שאלות, לאן לפנות, או איכן נצליח, וממה ה' יהיה מרוצה מאיתנו וישלח לנו את טובתנו?

לכך נתן לנו ה' נביאי אמת צדיקים, ובימנו שאבדה תקופת הנביאים, אלו גדולי ישראל ותלמידי החכמים, שדרך לימוד תורתם, מטווה של דרך חיים, יש בחיקם.  

תגיות:הידברות לנוערפרשת בלק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה