ט"ו בשבט

רק פעם בשנה: איך מברכים את ברכת האילנות?

מתי אנחנו מברכים את ברכת האילנות? על אילו אילנות יש לברך? והאם מותר לברך את ברכת האילנות בשבת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מבואר בגמרא ובפוסקים, כי היוצא בימי ניסן ורואה אילנות שמוציאים פרחים, מברך: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם", וגם הנשים יברכו ברכת האילנות.

חז"ל תיקנו ברכה זו, מכיוון שהלבלוב באילנות הוא דבר שבא מזמן לזמן באופן מחודש, שאדם רואה עצים יבשים שהפריחם הקב"ה, ואין לברך ברכה זו אלא פעם בשנה ולא יותר.

בדברי חכמינו שתיקנו את ברכת האילנות הפוסקים נזכר כי הזמן הראוי לברכת האילנות הוא בימי ניסן, שאז דרך האילנות ללבלב ולהוציא ניצנים. אך בארצות הברית ישנה בעיה בחלק מהשנים, שבחודש ניסן עדיין לא התחילו האילנות לפרוח, ונשאלת השאלה האם אפשר לברך שם ברכת האילנות בחודש אייר.

מובא בספר 'האשכול', שיש לברך ברכת האילנות בימי ניסן, ולאו דווקא בימי ניסן אלא בזמן שרואה הפרח פעם ראשון בשנה. וכן כתב הריטב"א בחידושיו וזה לשונו: "ויומי ניסן לאו דווקא, אלא כל מקום ומקום לפי מה דמלבלבי". וכן כתבו עוד פוסקים רבים, ולפיכך מותר לברך ברכת האילנות בכל מקום ומקום לפי זמן פריחת האילנות, שאין כאן דין מיוחד בחודש ניסן דווקא, אלא בפריחת האביב, שזמנה בדרך כלל הוא בחודש ניסן.

אם כבר נסתיימה הפריחה והחלו לצאת פירות באילן, אי אפשר לברך ברכת האילנות. ואפילו אם לא צמחו פירות אלא רק נפלו הפרחים - אי אפשר לברך ברכת האילנות, לפי שאין הברכה אלא על פריחת האילנות שהיא יציאת הפרח דווקא. ומכל מקום, אילן שהתחילו לגדול חלק מפירותיו, אם יש בו עדיין פרחים וניצנים, מברך עליו ברכת האילנות.

אין לברך ברכת האילנות אלא על אילנות של מאכל, אבל על אילני סרק שאין מוציאין פירות אין לברך, ומכל מקום אם עבר ובירך על אילני סרק, לא יחזור לברך כשרואה פרחי אילני מאכל.

לא יברך אלא כשרואה שני אילנות, ודי מצד הדין אפילו בשני אילנות ממין אחד, והמברך על מיני אילנות הרבה, הרי זה משובח.

מותר לברך על אילנות כשהם בתוך שלוש שנים לנטיעתם, אף על פי שהם ערלה ואסורים בהנאה, הואיל ולא נעשו באיסור, שהרי כל האילנות בשלוש השנים הראשונות אסורים בהנאה, ולכן מותר לברך עליהם.

ברכת האילנות בשבת: ישנה מחלוקת בין האחרונים אם מותר לברך ברכת האילנות בשבת, משום שיש שחששו פן ישכח ויתלוש מפרחי האילנות בשבת. אך להלכה פסק מרן הראשל"צ הגר"ע יוסף זצ"ל, כי יש להקל לברך ברכת האילנות בשבת, אלא שלכתחילה יש לברך ברכת האילנות בימות החול, כשאין חשש שיפסיד את הברכה.

הרב שי עמר הינו רב במדור ההלכה של הידברות

שאלות לרב 054-8448909

תגיות:על סדר היוםהלכותט"ו בשבט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה