מיסטיקה

קו הישועות שלום, כמה ישועות תרצו להזמין?

איך תדעו להבדיל בין עמותה לגיטימית לבין ארגון פיקטיבי שמתרכז בעיקר במילוי הכיסים של אנשים פרטיים? 5 כללים שיעזרו לכם לקבל החלטה נכונה

אא

הברושור המבהיק שמציץ מתיבת הדואר מבטיח לכם "ניסים וישועות" כבר על הכריכה. את המקומון ואת דפי הפרסומות לרהיטים ולמזון מהיר אתם משליכים מיד לפח, אבל חוברת כרומו מכובדת שעל שערה מופיעות תמונות של אתרים קדושים ליהדות, שלא לדבר על דמויות תנאים וקדושי עליון? לא נעים. במיוחד, כאמור, כשהכותרת מבטיחה ישועות. קצת מתחת לתמונה הבטחה חוזרת; "תתרמו ותראו מיד ניסים", אומרים העלונים האלה בדרך זו או אחרת.

הרבה עמותות צדקה לגיטימיות ומוסדות תורה חשובים קיימים בימינו. הרבה אנשי חסד עוסקים בצרכי ציבור והרבה תרומות דרושות כדי לאפשר את הפעילות המבורכת. אז איך מבדילים בין הלגיטימי ובין הפיקטיבי? אם שמעתם על פעילות הארגון או שמדובר בארגון מוכר וידוע שמעשיו מפורסמים בציבור – אין ספיקות. אבל מה עושים עם השמות הלא מוכרים? לנוחיותכם, הרכבנו רשימה של סימנים המצביעים על כך שמאחורי עלון הכרומו המהודר כנראה שלא עומד כלום – מלבד חשבון הבנק של אי-אילו ציניקנים.

1. הבטיחו לכם ישועה מידית ונס ודאי? שמרו מרחק. אין אף תרומה שפועלת כפתרון קסם מידי על הבעיות שלכם. צדקה מביאה לזכויות רבות, ולא חסרים סיפורי 'הבטחתי ונושעתי' אמיתיים לחלוטין, אבל אף ארגון לא יכול להבטיח לכם דברים מסוג: 'התקשרו לקו הישועות, תרמו, ותראו מיד ישועה, בוודאות!'.

2. צדיק שנפטר לפני מאות או אלפי שנים איננו נכס בבעלותה של עמותה זו או אחרת. אם העלון הצבעוני מגייס את שמו של הצדיק כדי להבהיר למה דווקא תרומה לארגון איקס תביא לכם ישועה בזכות הצדיק, שמתפלל עבורכם כביכול בזכות אותה תרומה, מישהו מנסה לעשות עליכם קופה.

3. האם הארגון שמנסה לאסוף את הכסף מתיימר להחזיק בישיבה/כולל/בית מדרש ייחודיים, ששם 'בני עליה' או 'מקובלים' ילמדו ויתפללו לזכותכם בלי הרף? בדקו אם יש מידע כלשהו על מיקומו המדויק של המוסד הנכבד (במידה ולא שמעתם עליו מעולם לפני כן). אם כל מה שמסופק הוא צילום מטושטש וערטילאי או תמונת שמן עתיקה של יהודים שלומדים תורה, יש סיכוי שהישיבה או הכולל המדוברים אינם בדיוק מוסדות מן המניין כפי שאתם מתארים לעצמכם.

4. סיפורי מופתים ואמרות גדולי ישראל הם נכסי צאן ברזל של עם ישראל כולו. במילים אחרות, אם הסיפור המרגש על המופת התרחש בקברו של צדיק מסוים לפני מאה שנים, אין לכך כל קשר עם תרומה לטובת ארגון שכלל בשמו הרשמי את שם קבר הצדיק.

5. כמה סימני קריאה, הבטחות גדולות, והצהרות בומבסטיות כולל העלון? ככל שהמספר גבוה יותר, הסיכוי שמדובר בעמותה אמינה יורד. אם מישהו מרגיש צורך להפיק לכם שילוב של ספר פנטזיה, עיתונות מפלגתית, וסלוגנים פרסומיים רדודים, כנראה שזה מפני שאין לו משהו טוב יותר להציע.

6. אז תתרמו, ומכל הלב, לארגונים ולגורמים שאכן מבצעים פעילות חסד, קירוב ולימוד תורה. אבל שימרו גם על עיניים פקוחות. גם לטובתם של כל אלה שבאמת זקוקים לתרומה, ולא מנסים להשיג אותה באמצעים לא כשרים.

תגיות:ישועות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה