פעילות הידברות

"אמא, כשהמשיח יגיע, אני עדיין אהיה בחיים?"

איך קרה שאדם שפוי כמוני שמע צלילים וקולות מבית המקדש, ומדוע הספרים היפים שהאיורים בהם המחישו בבירור את עבודת הקודש, עזרו לי לאורך כל תהליך התשובה לשמור על יציבות? על הכמיהה ועל הרגש למה שאבד לנו. טור לבין המצרים

  • כ"ז תמוז התשפ"ב
(תמונה: shutterstock)(תמונה: shutterstock)
אא

אני יודעת שהייתי בבית המקדש. איך אני יודעת? תשאלו את הנשמה שלי. לפני כ-15 שנים כשחזרתי בתשובה, נסעתי הרבה לירושלים. הייתי חייבת לסגור פערים, ללמוד כמה שאפשר, ולחזור למה שאבד לנו. שם, במנהרות הכותל, הרגשתי שחזרתי הביתה, כי חוויתי חזיונות קוליים מעולם אחר: אני לבדי בדרך למנהרות הכותל, ואין לי מושג מה הולך לקרות לי בהמשך.

האוטובוס פנה ימינה משער שכם לכיוון החומה המזרחית של הר הבית, ובמכה אחת 3,000 השנים האחרונות נפרשו לנגד עיניי בפאר ובהדר ששמורים רק להיסטוריה המרגשת של עם ישראל. פעם ראשונה שראיתי במציאות את מה שראיתי בעבר בתמונות, וקראתי עליו במקורות: הר הזיתים הופיע, אותו מעלה הזיתים שדוד המלך עלה בו ובכה, ומימין, עמד לו בעצב שער הרחמים החסום, ואז נפתח בליבי שער, והתרחב האופק להבין את שירו של מאיר בנאי ז"ל.

באדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדשבאדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדש

 

מסר מהעולם העליון: הייתי היחידה ששמעה תרועת חצוצרות מימי קדם

מה שמעניין היה שהעתיקות והאבנים הישנות שראיתי, בכלל לא נראו לי שאריות של חורבן. להיפך – בדמיוני בניתי בעצמי את הר הבית, ובכל פעם כשאני חושבת עליו, משהו בנשמה שוב מתעורר, ובוכה מגעגוע. אגב, זו הפעם המי יודע כמה שאני עורכת ומתקנת את כתיבת השורות האלה, ובכל פעם אני בוכה מהתרגשות מיוחדת ששמורה במיוחד ליום שבו יהיה רק טוב בעולם.

המשכתי לכיוון מנהרות הכותל, ושם באפלולית שמתחת לאדמה כשנגלה אלי שער הכניסה להר הבית, כשהוא חסום, כהרגלם של שערים עתיקים בעיר הקודש, שמעתי להפתעתי תרועת חצוצרות מימי קדם, ומיד ידעתי שאני היחידה ששמעתי, והבנתי שהעולם העליון מוסר לי כאן מסר. בפירוש אלו לא היו חצוצרות של תזמורת מודרנית, אלא משהו מפעם.

באדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדשבאדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדש

איך זה נשמע? תרועת החצוצרות היתה, במושגים מוסיקליים, מרווח של קווינטה. קול תרועה מלכותי-עתיק כזה, כשפעם לא השתמשו במגוון צלילים בסולם. דבר מוזר נוסף שראיתי היה גובה השער. בפעם הראשונה כשהשער הזה לפתע הופיע מולי, הוא היה ממש גבוה פי שניים ממה שהוא באמת. בפעמים הבאות כשפגשתי את השער, היה נראה לי כאילו הוא התכווץ, אבל למעשה בפעם הראשונה משהו מסתורי קרה שם, והשער נראה בעיניי כענק.

חוויה מוזרה דומה למה שחוויתי בהר הבית, קרתה לי אצלי בבית.

לרכישת ערכת המקדש במחיר השקה מיוחד הכנסו להידברות שופס

 

כשאת שומעת מהעולם העליון את הלוויים מלווים בשירתם את תהילים

כמה חודשים לפני כן, ישבתי לבדי בסלון, וניסיתי להינחם מהקשיים המרובים של השלבים הראשונים בתשובה. פתחתי ספר תהילים, ועצרתי במזמור ששרו הלוויים בבית המקדש. אמנם הייתי לבדי, אבל שמעתי היטב קולות המלווים את המזמור, ואלו בטוח לא היו השכנים.

(תמונה: shutterstock)(תמונה: shutterstock)

אלו היו קולות של מקהלת משוררים מימי המקדש. איך אני יודעת? תשאלו את הנשמה שלי. זה נמשך ממש שניה או שתיים, ובאותם רגעים זה חיזק אותי כל כך, לקבל מסרים מהקב"ה, שהרי ידוע שתקופת האורות בתחילת התשובה, מלווה בחוויות מיוחדות כאלה, כדי לתת כוחות וצידה לדרך הארוכה שבעל התשובה הולך לעבור.

ובאמת, עברתי דרך ארוכה בתהליך התשובה, ומה שהחזיק אותי חזק, וליווה אותי כמו עמוד האש שלפני המחנה, היה הספרים על בית המקדש – עדות חיה לקדושה, ולימים שבהם מלכות ה' בעולם היתה נוכחת באופן אחר, קסום יותר. לקחתי את הספרים איתי לכל מקום, כי האיורים שהמחישו את עבודת הקודש בימי קדם, נסכו בי רוגע בלתי מוסבר. הראיתי אותם לחברתי, אחות ליבי, ושתינו ידענו מיד שבאנו משם, ותיארנו בעיני רוחנו את הפקת אירוע חנוכת בית המקדש השלישי.

 

מתחברים לבית המקדש עם ספרים ומשחקים מרגשים ומחזקים: סדרת ארכיאולוגיה תנ"כית של הרב זמיר כהן + מתנה: ספר דניאל עם פירוש נזר החזיונות של הרב זמיר כהן, אוצר בית המקדש והמשכן של הרב מנחם מקובר ובנוסף, מגוון פאזלים ומשחקים מרתקים מחכים לכם. לחצו כאן או התקשרו 073-222-1250

 

כשילדי הגן רוצים לעבוד בבית המקדש

באחת מהתמונות המופלאות של ספר אדיר מטעם מכון המקדש, נראה איור מרהיב עין של מקהלת הלויים ששרה על הדוכן. המוסיקאית שבי פערה עיניים אל מול האור שנגלה מהתמונה: כלי נגינה מיוחדים, המנצח נראה בבירור, ואני כל כך רציתי להיות שם.

כמה שנים אחר כך לא ממש התפלאתי כשנישאתי לבעלי שהוא גם לוי וגם מוסיקאי. זה התחבר לי באופן טבעי. ברוך ה', זכינו להנחיל לילדינו הקטנים את השמחה שבהיותנו משפחת לוויים מוסיקלית בעידן חבלי משיח. הילדים שואלים שאלות, מתעניינים, מסתקרנים, ומחייכים חיוכים מתוקים של גאוות יחידה.

לא הייתי יכולה לעשות זאת בלי ההמחשות המרהיבות שבספרים, ובלי אמצעי העזר הנוספים. כשילדים רואים דגם תלת ממדי של בית המקדש, הם מתמלאים התפעלות, וזה עוזר להם וגם לנו, לקוות ולפעול במעשים ובמצוות כדי לזכות לראות את הדגם הזה הופך למציאות של ממש.

באדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדשבאדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדש

בחנוכה האחרון, לפני שנסענו כולנו להדלקת הנרות המסורתית שבכותל, הסברנו לילדים לאן הולכים ומהו הכותל. הם ממש התרגשו לדעת שפעם אבות אבותיהם ניגנו במקום הזה. התמימות היתה מרגשת כשבני בן הארבע חשב לרגע שאולי הוא בא לעבוד בבית המקדש כעת. קצת כאב לנו שהוא עדיין לא יכול, אבל התרגשנו בעיקר מהחיבור של ילד תמים ומתוק לסיפור המפואר של עם ישראל.

ברחבת הכותל הילדים התלהבו לראות חנוכייה שנראית כאילו כמו מנורה. במעמד גדולי הרבנים ואישים מכובדים הנרות הודלקו, וכל עם ישראל לשבטיו שרו את שירי החג. הייתה שמחה עילאית של חיבור וביחד. חזרנו הביתה עם רצון להרגיש את הרגשות הקדושים האלו עוד ועוד, ואכן, באותה תקופה, בתי הכורה בת ה-6.5 שאלה אותי שאלה מפעימה: "אמא, כשהמשיח יגיע, אני עדיין אהיה בחיים?".

באדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדשבאדיבות הרב מנחם מקובר, ראש המדרשה לידע המקדש

אני מקווה שזה יקרה עכשיו. לא מחר ולא כשנהיה גדולים. ועד שייבנה בית תפארתנו במהרה בימינו, נותר לכולנו להמשיך לראות את התמונות, להתבונן בדגמים, לשחק עם הילדים במשחקים המרתקים ולהתגעגע, כי מורגש שהיינו שם לפני 2,000 שנה.

בינתיים נשאר לנו להמשיך בכמיהה, בגעגוע ובהתרגשות הזו של חיבור מדור לדור אל הלב הפועם של העולם – ביתו של הקדוש ברוך הוא בעיר הקודש ירושלים.

"מה, אמא?! זה היה שייך לפרעה?!". שבת עם הספר "ארכיאולוגיה תנ"כית" של הרב זמיר כהן

לרכישת ערכת המקדש במחיר השקה מיוחד הכנסו להידברות שופס

מתחברים לבית המקדש עם ספרים ומשחקים מרגשים ומחזקים: סדרת ארכיאולוגיה תנ"כית של הרב זמיר כהן + מתנה: ספר דניאל עם פירוש נזר החזיונות של הרב זמיר כהן, אוצר בית המקדש והמשכן של הרב מנחם מקובר ובנוסף, מגוון פאזלים ומשחקים מרתקים מחכים לכם. לחצו כאן או התקשרו 073-222-1250

תגיות:בית המקדשארכיאולוגיה תנכ"ית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה