אמונה

האם מותר לאדם להתפלל על זיווג מסוים?

כיצד אדם יכול להתפלל לזיווג מסוים ולזכות באשה שאינה מיועדת לו? והרי גם האשה מתפללת לזיווג שלה?

אא

יוסי שואל: "שלום, לפי מה שהבנתי, כשהנשמה יורדת לעולם היא מתחלקת לשניים, וחוזרת להתאחד כשנמצא הזיווג. בנוסף, כתוב בגמרא שיש צורך למהר ולא לדחות את החתונה, אחרת עשוי מישהו אחר להתפלל ו"יזכה" בזיווג הזה לפני. אז השאלה שלי היא איך מסתדר כל העניין עם הבחירה החופשית שניתנת לאדם? האם אין לאשה צד בזה? אנסה לפרט - אם אתפלל המון על בחורה שאני הייתי רוצה להתחתן איתה, והיא לא שורש הנשמה המקורי שלי, אך בזכות התפילות "זכיתי" בה, האם אין זה נוגד את זכות הבחירה החופשית מצידה? מקווה שהייתי מובן".

* * * 

שלום וברכה יוסי, ותודה על שאלתך.

ודאי שיש בחירה חופשית לגבר וגם לאשה. מבחינתה - הדבר תלוי בדרגתה הרוחנית של האשה, ובתפילות שלה. כי הרי גם היא מתפללת לזיווגה, ועושה מצוות שמקנות לה זכויות לזכות לזיווג ההגון לה ביותר.

אך רבותינו מסרו לנו שלא להתפלל על אשה מסויימת, אלא תמיד יבקש מה' את הזיווג הטוב ביותר בשבילו. כך האדם לא יזיק לעצמו, וכן בכך הוא מראה שהוא סומך ובוטח בקב"ה. אדם שמתפלל על אשה שאינה שלו – אני מניח שהוא עשוי לזכות בה רק אם אין לה זכויות ותפילות משלה, אלא שאז קרוב לודאי ששניהם לא יהיו מרוצים, הוא - בגלל שביקש אשה שאינה מתאימה לזיווגו האמיתי, והיא - מכיוון שלא עסקה בתפילה ומצוות שיקנו לה זכויות, כך שהתיקון שלה היה להתחתן עם אדם שאינו מתאים לה. לכן חשוב להימנע מנסיונות לשלוט בגורל, אלא יש לבטוח בקב"ה לבדו ולהתפלל לטובתך בלי לעשות חשבונות משלך מה טוב לך ומה לא.

הקב"ה רוצה את טובת הגבר ואת טובת האשה, ורוצה לקשר בין שני חלקי נשמה המתאימים ביותר. לשם כך לפעמים אדם אחד צריך להתאמץ יותר מהשני, או להתפלל יותר, אך בסופו של דבר המטרה היא להתאים את שני חלקי הנשמה באופן ששני הצדדים יהיו מרוצים והדבר יהיה לטובתם.

במדרש נאמר ש"הקב"ה יושב ומזווג זיווגים", ושהדבר קשה כקריעת ים סוף (בראשית רבה, פרשה סא, ג'-ד'). הסיבה לכך היא החשבונות שתיארת, כי מדובר פה ברשת שכל שינוי זעיר בה יכול להביא למהפך באינספור חוטים אחרים, שנדרשים להיפרם ולהיקשר מחדש. דבר שכזה, רק בורא עולם מסוגל לעשותו, והוא בגדר נס כאשר גבר ואשה מוצאים זה את זו למרות הקשיים החיצוניים המפרידים ביניהם.

מכל מקום, אני מציע לך לא לעסוק בנושא זה של חשבונות שמים. קיבלנו שעלינו להתהלך בתמימות עם ה', ולא לחקור בנסתרות. בתורה נאמר: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" (דברים יח, יג), ומבאר רש"י: "התהלך עמו בתמימות, ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות, ואז תהיה עמו ולחלקו". כך מומלץ לך לנהוג כדי לא להתבלבל לחינם. בטח בקב"ה שהוא עושה הכל לטובתך ולטובתה של בת זוגך. ה' יתברך הוא אב הרחמים והוא יוצר ההגיון, את כל מה שאתה יודע - הוא ודאי יודע, ואת כל מה שאתה חושב ומבין - הוא כבר ודאי מבין, וכל מה שאתה מרחם ומרגיש, הוא מרחם פי מיליון, כי כל הרחמים שלך מגיעים ממנו יתברך. כך שנאמן הוא בעל מלאכתך, שישלם לך שכר פעולתך. המשך להתפלל לזיווגך הטוב ביותר, לקיים מצוות ולהתחזק, ותוכל איפוא לסמוך על הקב"ה בעיניים עצומות. כי הוא המוליך אותנו בחושך של העולם הזה.

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה