חדשות בעולם

סערה: האם זהו המנתח הראשון שיבצע השתלת ראש בבני אדם?

עולם הרפואה רוחש כמרקחה לאחר שמנתח ראש איטלקי בשם סרג'יו קנברו, התחייב בפני הקהילה הרפואית העולמית - לבצע השתלת ראש מסובכת, בתוך פחות משעה. למרות שמדובר בהליך שמעולם לא נוסה על בני אדם, ישנו מתנדב שמוכן להיות 'שפן הניסיונות' של קנברו. ומה דעת היהדות על כך? אל תפספסו

אא

העובדה שהמנתח האיטלקי סרג'יו קנברו (באנגלית: Surgeon Sergio Canavero) מהלך על חבל דק - ככל הנראה, אינה מפריעה לו לדבוק בחזון אותו הוא רואה לנגד עיניו: ניתוח השתלת הראש הראשון מסוגו, שיבוצע על בני אדם. באחרונה, הכריז קנברו בפני הקהילה הרפואית-מדעית כי הודות לשיטה ייחודית שפיתח - לא רק שהוא מסוגל לבצע את ההליך הסבוך של השתלת הראש, אלא אף יעשה זאת בפחות משעה. 

מיותר לציין כי אמירותיו אלו הצליחו להוציא משלוותם ולהכעיס לא מעט קולגות, אולם קנברו לא נבהל, והתייחס בשוויון נפש להקנטות השונות שהשתלחו לעומתו. בד בבד אמר כי הוא מקווה כבר להתחיל ולפעול על החולה הראשון שלו - מדען רוסי צעיר בשם ולרי ספירידונוב - הסובל ממחלת ניוון שרירים גנטית ונדירה, ומוכן להיות החלוץ שראשו יועבר מגופו המעוות לגוף אחר, בריא.

יצויין כי צעד זה של ספירידונוב, הוא צעד אמיץ למדי שכן רוב ניסיונות ההשתלה שבוצעו על קופים וכביכול עלו 'יפה' - הותירו את הקופים האומללים כשהם סובלים מחוסר תפקוד קוגניטיבי בסיסי, מה שנקרא: "הניתוח הצליח - אבל החולה מת".

אולם בראיון שנעשה עמו ברשת חדשות מקומית, התבטא ספירידונוב (30) ואמר כי הוא מאמין בשיטה שפיתח קנברו, ובמידה והניתוח אכן יישא פרי ויצליח "בעתיד, הוא יעזור לאלפי אנשים שנמצאים במצב עוד יותר עלוב ממני", אמר. "כמובן שאני מפחד, אבל זה גם מעניין אותי. ההחלטה שלי היא סופית, ואני לא מתכוון לשנות דעתי בעניין", סיכם המדען הצעיר. 

את הניתוח הראשון צפוי ד"ר קנברו לבצע בסין, כיוון שהאיחוד האירופי אסר עליו מלבצע אותו בכל תחומי אירופה. למשמע ההתנגדות הנחרצת אודות תכניתו, משיב קנברו ואומר כי סביר להניח שאת אותן התגובות ספגה בשעתו ברית המועצות, כאשר החליטה לשלוח את יורי גגרין לחלל. וכן לגבי אמריקה, שהייתה הנציגות הראשונה על הירח. "גם המדינה שתאפשר לי לבצע בתחומה את ניתוח השתלת הראש, תהפוך לחלוצה בתחום". אלא שלמרות החזון הגדול שרואה קנברו לנגד עיניו, נראה כי מרבית הקולגות שלו - אחדים מהם בעלי המוחות הטובים בתחום - עדיין מפקפקים ביכולתו להצליח בתכנית מרחיקת הלכת. 

סרג'יו קנברו. האם יצליח במשימתו להשתיל ראש בריא - בגוף בריא?סרג'יו קנברו. האם יצליח במשימתו להשתיל ראש בריא - בגוף בריא?

וכעת נעבור לשאלה המעניינת באמת בכל הסיפור הזה - מה חושבת על כך ההלכה? האם התערבות מרחיקת לכת מעין זו, היא דבר שהיהדות מתירה?

"מבחינה מדעית, תהליך זה אינו נושא עימו הרבה תקוות", אומר דניאל בלס, עורך מדור תורה ומדע בהידברות, "כי גם אם ההליך של ההשתלה היה אפשרי - עדיין היה נותר האדם משותק מכף רגל ועד הצוואר - מכיוון שנצרכים אינספור קשרים (ורידים, עורקים ונימים, חוט השדרה, ומערכת עצבים שלמה) שמחברים בין המח לבין כל איברי הגוף, ובלעדי חיבור מערכת זו, יהיה הגוף משותק לגמרי וגם חסר תחושה, והראש לא יוכל לפקוד על הגוף. גם הניסויים שנעשו בבעלי חיים לא איפשרו לראש המושתל לפקד על הגוף, אלא במקרה הטוב רק לשרוד על גביו במצב של 100 אחוז שיתוק.

"מבחינת היהדות, אם כי אינני רב או פוסק הלכה, נראה לי שההיתר לערוך הליך של השתלה שכזו תלוי בראש ובראשונה בדין השתלת איברים. כלומר, האם מותר לקצור את איבריו של המת כדי להציל את חייו של אדם אחר, או בכדי לשפר את איכות חייו של אדם נכה? וכן בשאלה יסודית: מתי נחשב האדם למת על פי ההלכה? (לפי הגדרים ההלכתיים המקובלים, כל עוד הלב פועם ומזרים דם לגוף - אין האדם נחשב למת, גם אם מוחו שבק, וזאת בשונה מן הרפואה שקובעת את המוות מיד עם מות גזע המח, גם כאשר הגוף ואיבריו פועלים). אם ההלכה היתה מתירה השתלת איברים ממת, ניתן לשער שהיה מותר לבצע הליך השתלה שכזה כדי להציל את חייו של אדם חולה או פצוע אנוש".

עוד מוסיף בלס לחדד את העניין, מנתב את הדברים לזווית מתוחכמת למדי ואומר כי "במידה וניתוח כזה יהיה באחד הימים בגדר האפשרי, יהיו שיציגו את השאלה ההיפותטית - מה יהיה דינו של ראש יהודי שיושתל בגוף של גוי? האם אדם זה ייחשב ליהודי או לגוי, והאם ילדיו שיוולד מעתה מגוף זה ייחשבו ליהודים או גויים? לעניות דעתי, התשובה לשאלה זו לא תהיה שונה מדינו של יהודי גידם שהושתלה בו זרוע מגוף של גוי מת. אין ספק שיהיה מוטל עליו להמשיך להניח תפילין ביד זו, למרות שבעבר היתה שייכת לגוי. גם בנידון דידן, יש להניח שהיות והראש החי הוא המולך על כל האיברים, אדם זה ייחשב ליהודי גם לאחר הניתוח, וכן ילדיו שיוולדו ממנו יהיו יהודים".

צפו בראיון (תורגם לאנגלית) שנערך עם ולרי ספירידונוב, החלוץ שהתנדב להיות 'שפן הניסיונות' לניתוח המפחיד:

 
 
תגיות:חדשות היוםחדשות בעולםרפואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה