הרב יצחק זילברשטיין

האם מותר להשתמש בשטר של 200 ש"ח, שכתבו עליו "שמע ישראל"?

האם רשאי הוא להשתמש בשטר, או שמא עליו לגונזו, מחשש שיימחק חלילה שם ה' במשמושי היד?

אא

מעשה באדם שתוך כדי ספירת שטרותיו מצא כי על אחת משטרות המאתים שקל כתוב בכתב אשורי: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד". שם ה' המפורש (הוי-ה) נכתב פעמיים בכתב מלא, וכן שם אלוקות. משהבחין בדבר, סר יחד עם השטר לכולל "בית-דוד" בחולון, על מנת לשאול את פי מו"ר הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, האם רשאי הוא להשתמש בשטר, או שמא עליו לגונזו, מחשש שיימחק חלילה שם ה' במשמושי היד, וכמו כן יתכן וגנאי הוא לשמות הקדושים שכתובים על שטרות העוברים מיד ליד, ופעמים שנכנסים גם למקומות מטונפים?

תשובה

מורינו הרב שליט"א הדגיש תחילה, כי לא טוב עשה האדם שכתב על השטר את פסוק "שמע ישראל", ואפילו אם כוונתו היתה לשם שמים, וחפץ היה שכל מי שיגיע השטר לידיו ייזכר בייחוד ה' יתברך, לא טוב עשה, כי כתב שם ה' יתברך בצורה לא מכובדת, וגם יש לחוש שיבוא להימחק במשמוש הידיים.

ולבעל השטר אמר הרב, כי ראוי שייגש עם השטר לבנק המרכזי, ויבקש מהם רשות לחתוך את הפסוק ולגונזו, ותחתיו ינפיקו לו שטר חדש של מאתים שקל. אם יסכימו - מה טוב. ואם לאו - ראוי לגנוז שטר זה. וציין עוד למבואר בספר מנחת חינוך (מצוה תל"ז י"ד, ומצוה ס"ט ב'), כי המוחק את שם ה' - עובר גם על מצות "את ה' אלוקיך תירא". וגם אדם זה שיגנוז את המאתים שקל מחשש מחיקת ה' - יקיים את מצוה זו של יראת ה', וראויה מצוה זו לגנוז עבורה שטר זה!

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה