עובדות שלא ידעתם

10 דברים שלא ידעתם על שלג

לעתים הוא מכיל גרגר אבק שהגיע מהחלל החיצון, ויש בו 90-95% אוויר. בואו לקרוא עוד עובדות שלא ידעתם על השלג

אא

1. שלג הוא ...מינרל. כמו יהלומים וכמו מלח.

2. פתיתי שלג מורכבים מקבוצות של גבישים סימטריים מהודקים זה לזה. במרכזו של כמעט כל גביש שלג אפשר למצוא גרגר אבק זעיר: אבק שייתכן והגיע מאפר התפרצות וולקנית, או אפילו הרחק מהחלל החיצון.

3. לכל פתית שלג יש שש צלעות.

4. כולנו למדנו בבית הספר שהאסקימוסים בונים איגלו לגור בו כי בית מקרח, באופן אירוני, הוא הבית המחמם ביותר שיש. מה שלא כולנו למדנו הוא למה השלג הוא מבודד חום מוצלח כל כך: הסיבה היא ששלג מורכב מ-90% עד 95% של אוויר. זוכרים שהסבירו לכם למה לבוש שכבות מחמם בגלל האוויר בין השכבות? אותו כלל עובד גם כאן.

5. צבעו הלבן של השלג הוא תוצאה של המבנה המורכב של גבישי שלג, מבנה שלא מאפשר לקרני אור לחדור פנימה. כתוצאה, כל אור הפוגש בפתית שלג מוחזר ממנו חזרה. בנוסף, בועות האוויר הלכודות בשלג מפזרות לכל הכיוונים את כל צבעי האור. לכן השלג נראה לעינינו לבן – כצבע תערובת כל צבעי הקשת.

6. שלג הוא לא תמיד לבן. בעיקר בגלל זיהומי אוויר שונים, היקום שלנו זכה כבר לראות שלג שחור וצהוב. יש גם שלג אדום, שצבעו לא קשור לזיהום אלא לאצה הגדלה בשלג ומעניקה לו צבע אדום – וריח של מלון טרי. לשלג הזה יש אפילו טעם מתוק, אבל ממש לא מומלץ לטעום ממנו, אלא אם כן מתחשק לכם קלקול קיבה מהיר.

7. חשבתם שבקוטב יורד הכי הרבה שלג? בקוטב הצפוני ובקוטב הדרומי יש אמנם סופות שלג רבות, אבל רובן המכריע הוא פשוט מערבולות של שלג ישן שירד מזמן.

8. שיא גינס לגודל של פתית שלג שמור לפתית בקוטר 38 סנטימטרים שנמדד במונטנה ב-1887.

9. שמונים אחוזים מהמים הראויים לשתייה על פני כדור הארץ קפואים בצורת קרח או שלג – ומכסים 12% משטח הפלנטה שלנו.

10. מכירים את הקביעה לפיה לאסקימוסים יש 100 מילים לשלג? זהו מיתוס בלבד, מיתוס שמקורו בחוסר הבנה שקיימים דיאלקטים אסקימוסיים שונים – ובחוסר היכרות עם המבנה והתחביר של אותם דיאלקטים. 

תגיות:10 עובדותשלג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה